• سه‌شنبه / ۱۸ آبان ۱۳۹۵ / ۱۲:۳۸
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 95081812718
  • منبع : نمایندگی همدان

سیاه‌دره به‌زودی «سفید» می‌شود

سیاه‌دره به‌زودی «سفید» می‌شود

ایسنا/همدان «سیاه‌دره» در 60 کیلومتری نهاوند، دره‌ای که ۲۴ خانواده را در دل خود جای داده اما انگار اهالی، فقط میراث‌دار سیاهی‌های آن هستند.

به گزارش ایسنا، اغلب زن‌ها و مردهای روستا بیکارند. نه خبری از زمین‌های وسیع کشاورزی و درخت‌های میوه است و نه گله‌های بز و گوسفند. در این دره هیچ‌کس نتوانسته شغل درست و حسابی برای خودش دست و پا کند. نه نانوایی، نه بقالی و نه هیچ‌چیز دیگر. تا چشم کار می‌کند، فقط غبار است.

بسیاری از مردم سیاه‌دره، مثل خیلی از روستائیان دیگر ایران، هنوز نمی‌توانند درآمد کافی برای رتق و فتق امورشان داشته باشند. خیلی‌هایشان زیر سقف‌های خراب، چشم به کمک آدم‌ها و وام‌های بلاعوض مسکن روستایی دارند تا از زمستان بیزار نباشند.

درست است که «سیاه‌دره»ای‌ها با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند و باید خودشان هم همتی داشته باشند برای سفیدشدن روزهایشان اما بچه‌های پنج، شش ساله سیاه‌دره‌ای هنوز کوچکند برای کارهای بزرگ و چشم به کمک انسان‌های نیکوکار دارند.

این بخشی از گزارش ایسنا درباره روستای سیاه‌دره نهاوند بود که وضعیت این روستا و اهالی آن را به تصویر کشید. برای تحقیق و بررسی بیشتر درباره وضعیت این روستا با مدیران و مسئولان مربوطه به مصاحبه پرداخته و تلاش داریم تا کمکی به این روستای محروم داشته باشیم.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری همدان به ایسنا گفت: تمامی خانه‌های روستای سیاه‌دره مجهز به آبگرمکن خورشیدی است.

سیدفریدون عربی اظهارکرد: به تازگی تیمی از بهزیستی به همراه پزشک و دندانپزشک برای بازدید به روستای سیاه‌دره اعزام شده بود تا علاوه بر معاینه، مشاوره لازم برای ترک اعتیاد ساکنان روستا را داشته باشند.

وی یادآور شد: 5 واحد مسکن توسط خیرین در این روستا احداث شده و تمامی خانه‌ها به آبگرمکن خورشیدی مجهز شده است.

وی افزود: بخشی از مراتع این روستا در قرق منابع طبیعی قرار دارد و ساکنان این روستا نمی‌توانند دامداری کنند که براین اساس به منظور اشتغالزایی این افراد پیشنهاد شد به زنبورداری بپردازند.

عربی تصریح کرد: صندوق کارآفرینی امید تسهیلات مورد نیاز برای راه‌اندازی زنبورداری به افراد متقاضی را پرداخت خواهد کرد.

بخشدار خزل نیز در گفت‌وگو با ایسنا، با تأکید بر اینکه سیاه‌نمایی درباره وضعیت روستاها کار درستی نیست، اظهار کرد: برای روستای سیاه‌دره کم کاری نشده است.

فرهاد جهانیان با بیان اینکه مسئولان شهرستان نهاوند توجه خود را به این روستا معطوف کرده‌اند، گفت: این روستا جاده دسترسی آسفالته داشته و از خدمات زیربنایی مانند گاز، برق و آب برخوردار است.

احداث 4 باب منزل مسکونی در سیاه‌دره

وی با اشاره بر استفاده از توان خیرین در کمک به روستای سیاه‌دره، عنوان کرد: 5 باب منزل مسکونی ساخته شده و در حال حاضر نیز  4 باب منزل مسکونی توسط خیرین در این روستا درحال احداث است.

وی با بیان اینکه در روستای سیاه‌دره 21 خانوار سکونت دارند، ادامه داد: این روستا با 80 نفر جمعیت در 30 کیلومتری از مرکز بخش قرار دارد.

جهانیان یادآور شد: متأسفانه فقط محرومیت‌ها دیده شده و کارهای خوبی که صورت گرفته بیان نمی‌شود به طوریکه این روستا در طرح بهسازی بنیاد مسکن قرار گرفته است.

سرازیر شدن خدمات به سیاه‌دره

بخشدار خزل با تأکید بر اینکه خدمات به این روستا سرازیر شده است، بیان کرد: کمیته امداد، بهزیستی، بنیاد مسکن و تمامی دستگاه‌ها خدمات خود را به این روستا سرازیر کرده‌اند ضمن اینکه از توان خیرین نیز استفاده می‌شود.

وی تأکید کرد: این روستائیان 12 سال قبل 1100 هکتار از مراتع خود را به منابع طبیعی فروخته و در حال حاضر در قرق منابع طبیعی قرار دارد بنابراین این روستائیان از دامداری محروم هستند.

جهانیان با اشاره به اینکه هدف اصلی کمک به روستا و ایجاد اشتغال پایدار است، گفت: این روستا قابلیت ایجاد گلخانه و کشت گیاهان مثمر را دارد و از طرفی ایجاد اشتغال در صنایع‌دستی، زنبورداری و گیاهان دارویی پیشنهاد داده شده است.

وی با بیان اینکه در این روستا 4 چشمه آب جاری است، تصریح کرد: روستای سیاه‌دره زمین قابل کشت کمی دارد اما با وجود این چشمه‌ها می‌توان به درختکاری پرداخت.

بازگشت امید به سیاه‌دره

بخشدار خزل با تأکید بر اینکه در سال 94 منبع آب این روستا بازسازی شده است، یادآور شد: در دولت یازدهم کارهای خوبی در روستای سیاه دره انجام شده است به طوریکه امید به روستا بازگشته و مردم در تلاش هستند و حتی افرادی که اعتیاد دارند حاضرند اعتیاد خود را ترک کنند.

جهانیان درباره مشکلات دانش‌آموزان این روستا نیز تصریح کرد: روستای سیاه‌دره 12 دانش‌آموز در مقطع ابتدایی دارد که توسط یک معلم مستقر در روستا تعلیم داده می‌شوند و تا کلاس ششم در این مدرسه دایر است.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش برای روستای سیاه‌دره کم نگذاشته است، ادامه داد: خوشبختانه دانش‌آموزان این مدرسه از لوازم‌التحریر رایگان و تغذیه بهره‌مند هستند.

عامل فقر سیاه‌دره دولت نیست

وی اظهار کرد: عامل فقر روستای سیاه‌دره دولت نیست بلکه نبود اشتغال عامل اصلی فقر این روستا است ضمن اینکه در زمان‌های گذشته تعداد زیادی از خانوار این روستا به شهرها مهاجرت کردند و تعداد کمی در این روستا سکونت دارند.

بخشدار خزل گفت: منطقه محروم خزل 61 روستا دارد که تعداد زیادی از این روستاها محروم هستند ولی وضعیت سیاه‌دره را ندارند.

به گزارش ایسنا؛ در پایان باید گفت «سیاه‌دره» نیکوکاران را فرا می‌خواند تا شاید بشود روزی نام این روستا به «سفیددره» تغییر یابد.

گزارش از: بنت‌الهدا نوری، خبرنگار ایسنا، منطقه همدان

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha