• دوشنبه / ۲۴ آبان ۱۳۹۵ / ۱۶:۴۸
  • دسته‌بندی: دولت
  • کد خبر: 95082417161
  • منبع : سایت ریاست جمهوری

اهمیت افتتاح 3 طرح توسعه‌ای غرب کارون توسط دکتر روحانی

اهمیت افتتاح 3 طرح توسعه‌ای غرب کارون توسط دکتر روحانی

​​​​​​​23 آبان ماه و در جریان سفر رئیس جمهوری به استان خوزستان، سه طرح توسعه ای غرب کارون شامل طرح توسعه میدان مشترک یاران شمالی، فاز نخست طرح توسعه میدان مشترک یادآوران و فاز نخست طرح توسعه میدان مشترک آزادگان شمالی به طور رسمی افتتاح شد.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، حوزه غرب کارون از ٢ ناحیه نفتی آزادگان (شامل میدان‌های آزادگان شمالی، آزادگان جنوبی، یاران شمالی و یاران جنوبی) و میدان یادآوران (شامل ٢ ناحیه نفتی کوشک و حسینیه) تشکیل شده است؛ ذخایر نفت درجای این میدانها بالغ بر ٦٧ میلیارد بشکه برآورد می‌شود.

میدان نفتی آزادگان شمالی با مساحتی حدود ٤٦٠ کیلومتر مربع، بخشی از میدان نفتی آزادگان است که در حدود ١٢٠ کیلومتری غرب اهواز در منطقه مرزی مشترک بین ایران و عراق در جنوب غربی کشور و بهطور عمده در تالاب هورالهویزه واقع شده است. آزادگان شمالی با میدان مجنون عراق مشترک است. طرح توسعه این میدان در ٢ فاز و هریک با ظرفیت تولید ٧٥ هزار بشکه نفت در روز اجرا می‌شود که با بهره‌برداری از آنها، برداشت نفت خام از آزادگان شمالی در مجموع به ١۵٠ هزار بشکه در روز می رسد. شاخه بین المللی شرکت ملی نفت چین (CNPCI) پیمانکار اجرای فاز نخست توسعه میدان آزادگان شمالی در قالب قرارداد بیع متقابل بوده است.  

میدان نفتی یادآوران در ١٠ کیلومتری جنوب شرقی میدان آزادگان و در حدود ۷۰ کیلومتری جنوب غربی اهواز و شمال خرمشهر در منطقه جغرافیایی کوشک و حسینیه به صورت شمالی- جنوبی در گستره نوار مرزی کشور عراق واقع شده که با میدان سندباد عراق مشترک است. شرکت ساینوپک چین پیمانکار بیع متقابل توسعه میدان نفتی یادآوران است. براساس برنامه ریزی انجام شده این میدان در سه فاز توسعه خواهد یافت که در فاز نخست برداشت نفت از این میدان باید به ٨٥ هزار بشکه در روز برسد. در فاز دوم سقف تولید از این میدان به ١٨٠ هزار بشکه در روز و در فاز سوم سقف تولید به ٣٠٠ هزار بشکه در روز می رسد.

میدان نفتی یاران شمالی در استان خوزستان و در فاصله تقریبی ١٣٠ کیلومتری غرب شهر اهواز و در نزدیکی مرز ایران و عراق و در مجاورت تالاب هور الهویزه قرار گرفته است. یاران شمالی که در غرب میدان آزادگان شمالی و شمال میدان یاران جنوبی واقع شده با میدان مجنون عراق مشترک است. شرکت نفت و گاز پرشیا وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در قالب قرارداد بیع متقابل توسعه این میدان را بر عهده داشت که با هدف دستیابی به تولید روزانه 30 هزار بشکه نفت در دستور کار قرار داشت و این هدف هم اکنون محقق شده است.

محورهای سخنان وزیر نفت:

ظرفیت تولید نفت از میدان های مشترک غرب کارون در دولت یازدهم به روزانه 300 هزار بشکه رسیده است. این رقم در دولت گذشته حدود 65 هزار بشکه در روز بود.

در مجموع برای طرح های توسعه ای غرب کانون حدود هفت میلیارد دلار سرمایه گذاری شده است که 6 میلیارد دلار آن مربوط به سه طرح توسعه ای است که دیروز به طور رسمی افتتاح شد و یک میلیارد دلار نیز مربوط به طرح توسعه آزادگان جنوبی و یاران جنوبی است.

تاکید بر ایفای مسئولیت های اجتماعی در غرب کارون. قرار است طی پنج سال آتی یک هزار میلیارد تومان به این منظور سرمایه گذاری شود. با موافقت رئیس جمهوری، سه درصد از اعتبارات توسعه ای، صرف اقدام های اجتماعی خواهد شد.

محورهای سخنان رئیس جمهوری:

قدردانی از تلاش کارکنان شریف صنعت نفت و مدیران و مسئولان این صنعت به دلیل افزایش تولید و صادرات نفت در مدت زمانی کوتاه. به گفته رئیس جمهوری این رویداد پس از به ثمر رسیدن برجام، دومین رویدادی بوده است که اعجاب جهانیان را به دنبال داشته است.

اشاره به برجام و استفاده خوب وزارت نفت از فرصت های پسابرجام و اشاره به قراردادهای بزرگ نفتی به عنوان دومین مرحله از کار که پیش روی وزارت نفت قرار دارد.

اشاره به این که بخشی از طرحها و پروژههای غرب کارون در دولت گذشته بهره برداری شد و تولید از این منطقه تا ٦٥ هزار بشکه هم افزایش یافت؛ اما امروز با گذشت سه سال، تولید در غرب کارون روزانه به بیش از ٢٥٠ هزار بشکه رسیده است.

تاکید بر توانمندی های داخلی و در عین حال ضرورت جذب سرمایه و انتقال فناوری برای تحقق تولید یک میلیون بشکه از میادین غرب کارون 

تاکید بر ضرورت افزایش ضریب بازیافت از مخازن برای جلوگیری از هدررفت منابع و اشاره به 67 میلیارد بشکه ذخایر درجای نفت غرب کارون که افزایش یک درصدی ضریب بازیافت از آن، 670 میلیون به ذخایر قابل استحصال نفت این منطقه می افزاید و حدود 32 میلیارد دلار درآمدزایی به همراه دارد. 

تاکید بر اشتغالزایی برای نیروی انسانی بومی منطقه و اینکه چهره خشن نفت باید جای خود را به چهره  رحمت بدهد؛ این امر جز با رسیدگی به رفاهیات مردم منطقه ممکن نمی شود.

ابراز امیدواری به بهره برداری از بیمارستان سوسنگرد تا پایان امسال

 اعداد قابل توجه:

ظرفیت تولید روزانه هدفگذاری شده مطابق برنامه توسعه ای:

فاز نخست میدان یادآوران: 85 هزار بشکه  

فاز نخست میدان آزادگان شمالی: 75 هزار بشکه 

میدان یاران شمالی: 30 هزار بشکه 

ظرفیت تولید روزانه فعلی ایجاد شده:

یادآوران: 135 هزار بشکه

آزادگان شمالی: 85 هزار بشکه

یاران شمالی: 35 هزار بشکه

تولید روزانه فعلی:

 یادآوران: 115 هزار بشکه

آزادگان شمالی: 75 هزار بشکه

یاران شمالی: 30 هزار بشکه

برای دریافت و مشاهده گزارش آماری، اینجا را کلیک کنید.             

انتهای پیام  

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha