• دوشنبه / ۲۴ آبان ۱۳۹۵ / ۱۶:۵۳
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 95082417165
  • منبع : نمایندگی همدان

معاون استاندار همدان:

دادستان دیوان محاسبات درباره خصوصی نبودن غار علیصدر توجیه شد

دادستان دیوان محاسبات درباره خصوصی نبودن غار  علیصدر توجیه شد

ایسنا/همدان معاون عمرانی استاندار همدان با بیان اینکه شرکت علیصدر در ذهن دادستان دیوان محاسبات کشور یک شرکت 100 درصد خصوصی بوده است، گفت: با ارائه توضیحات مدیران استانی دادستان دیوان محاسبات کشور توجیه شد که شرکت سیاحتی علیصدر یک شرکت عمومی است.

به‌گزارش ایسنا، محمودرضا عراقی دوشنبه 24 آبان‌ماه در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویی پیرامون غارعلیصدر که در دانشگاه بوعلی‌سینای همدان برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به اینکه غار به عنوان آورده سازمان ایرانگردی و جهانگردی بوده، مشخص است که اجاره‌ای در میان نبوده است.

وی با بیان اینکه سهم دولت در شرکت علیصدر 40 درصد، سازمان همیاری شهرداری‌ها 40 درصد و شهرداری همدان 20 درصد است، تأکید کرد: غارعلیصدر به شرکت خصوصی واگذار نشده است.

عراقی با بیان اینکه احتساب درآمدهای غارعلیصدر براساس فروش بلیت است، عنوان کرد: سازمان ایرانگردی نمی‌تواند قیمت بلیت را بالا تعریف کند چرا که یک مؤسسه 100 درصد انتفاعی نیست.

وی با بیان اینکه غار تا چند سال گذشته سودی نداشته و درآمد و هزینه سر به سر بوده است، افزود: از چندسال گذشته که هزینه‌ها کنترل شده، این شرکت سودآور شده به طوریکه در سال 2 میلیارد تومان سود داشته است.

وی با اشاره به اینکه صورت‌های مالی شرکت توسط حسابرسان اعلام شده است، ادامه داد: اینکه گفته می‌شود 40 میلیارد تومان درآمد داشته درست بوده اما هزینه هم بوده است و سود حاصل در حد جزئی بین سهام‌داران تقسیم شده و در تبلیغات غار به‌کار رفته است.

وی درباره مبلغ 700 هزار تومان اجاره مطرح شده در اذهان عمومی، بیان کرد: اراضی بالای غار علیصدر که مساحت آن 240 هکتار بوده، توسط شرکت سیاحتی علیصدر از منابع طبیعی اجاره شده است تا از این طریق حفظ شود.

وی با بیان اینکه کل زمین‌ها باید حفاظت شود چرا که در غیر این صورت به غار آسیب می‌خورد، اظهار کرد: موافقت شده این 240 هکتار در اختیار شرکت اجاره باشد که تا کنون نیز به خوبی حفاظت شده و اجاره هر سال پرداخت شده است.

معاون عمرانی استاندار همدان با اشاره به اینکه امسال 75 میلیون تومان اجاره بابت اراضی بالای غار به منابع طبیعی پرداخت شده است، خاطرنشان کرد: در کمیته غارشناسی که در سال 89 تشکیل و برای غارها تصمیم‌گیری شد، گفته شد اگر منابع طبیعی بتواند غار را حفاظت کند می‌توان اراضی را به آن سازمان واگذار کرد.  

عراقی با بیان اینکه به عنوان بهره‌بردار منطقه ویژه گردشگری از سازمان میراث فرهنگی پروانه گرفته شده است، گفت: شرکت سیاحتی علیصدر تا کنون 400 هکتار زمین از مردم خریداری کرده است و در اختیار دارد تا مرکز گردشگری بین‌المللی در آن احداث شود.

وی اظهار کرد: طرح جامع توسعه علیصدر تهیه شده و فراخوان جذب سرمایه‎‌گذاران بخش خصوصی زده می‌شود تا در جهت افزایش ماندگاری مسافران گام برداریم.

وی با تأکید بر اینکه متولی و حافظ غار دولت و حکومت جمهوری اسلامی ایران است، عنوان کرد: تولی‌گری غارعلیصدر به سازمان میراث فرهنگی داده شده اما این سازمان می‌تواند تولی‌گری را به بخش خصوصی یا بهره‌بردار دهد.

معاون عمرانی استاندار همدان بیان کرد: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری باید این غار را در فرآیندی تحویل بگیرد.

عراقی با اشاره به اینکه روز گذشته با دادستان دیوان محاسبات کشور جلسه برگزار شد، ادامه داد: دادستان دیوان محاسبات در ذهن خود شرکت سیاحتی علیصدر را شرکت خصوصی کوچک همچون پیمانکار دیده بود که می‌خواستند کار را از او بگیرند اما با توضیحات داده شده ایشان توجیه شد که اگر پس از بررسی‌های بیشتر نظرات بیان می‌شد، بهتر بود.

وی با تأکید بر اینکه دادستان اعلام کرد در شرکت علیصدر فساد مالی رخ نداده است، خاطرنشان کرد: قرار شد پرونده در یکی از شعبات دیوان محاسبات مورد بررسی قرار گیرد.

عراقی با بیان اینکه هیچ‌گونه فسادی در شرکت علیصدر رخ نداده است، گفت: معتقدم اطلاعات کافی به تهران داده نشد که اگر داده می‌شد چنین اتفاقی نمی‌افتاد.

وی عنوان کرد: هیچ‌گونه فسادی در مجموعه شرکت علیصدر رخ نداده و تنها بحث‌های مدیریتی بوده است تا با شیوه‌نامه جدید مدیریت صورت گیرد.

رئیس هیئت مدیره شرکت سیاحتی علیصدر در پاسخ به سوال نماینده جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلی‌سینا درباره مباحث باج‌خواهی و حواشی‌ ایجاد شده در زمینه خواسته‌های برخی افراد اظهار کرد: یک مسئول باید براساس قوانین کار کند اما متأسفانه خواسته‌ها زیاد است و گاهی سرمایه‌گذاران خواسته‌هایی فراتر از قانون داشته و مسئولان محلی نیز بیش از ظرفیت محلی از ما انتظار دارند.

عراقی ادامه داد: غارعلیصدر و روستای علیصدر هر دو باهم نفس می‌کشند و در حال حاضر 300 کارمند در این مجموعه کار می‌کنند که باعث شده اشتغال ایجاد شود اما انتظار اینکه همه درآمد شرکت در آن منطقه هزینه شود منطقی نیست چرا که این خواسته مثل این است که بگویند درآمد نفت خوزستان فقط در این استان هزینه شود!

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه گفته شده درآمد غارعلیصدر برای توسعه کبودراهنگ هزینه نمی‌شود، بیان کرد: درآمد غارعلیصدر به قدری نبوده که بتوان برای کبودراهنگ هزینه کرد و نمی‌توانسته تأثیرگذار باشد، ضمن اینکه در راستای توسعه این منطقه 4 خطه کردن جاده علیصدر در دستور کار است.

وی با اشاره به گفته دانشجویان مبنی بر اینکه عدم پاسخگویی و شفاف‌سازی مدیران باعث به‌وجود آمدن فساد می‌شود، تصریح کرد: قبول داریم اطلاع‌رسانی ضعیف بوده و سیستم اطلاع‌رسانی قوی نداریم و بیشتر به سازه فکر شده است اما در جاده درستی حرکت می‌کنیم.

رئیس هیئت مدیره شرکت سیاحتی علیصدر با بیان اینکه وجود دزدی، فساد و رانت در هر دولتی خوب نیست و کسی آن را نمی‌پذیرد، عنوان کرد: شفاف‌سازی اطلاعات حرف درستی است و حاضر هستم اطلاعات عمومی را روی سایت بگذارم تا کنترل بیشتر باشد.

وی با تأکید بر اینکه دهانه غار تغییر نکرده است، ادامه داد: دهانه غار از گذشته همانگونه بوده است درحالیکه براساس قانون غارهای دسته 3 و گردشگرپذیر می‌توانند تغییر ایجاد کنند به طوریکه در گذشته تنها به اندازه عبور و مرور گردشگران مسیری در غار باز شده است.

عراقی یادآور شد: اینکه گفته شده غارعلیصدر به علت دست‌کاری در دهانه غار ثبت جهانی نمی‌شود کاملا غلط است.

معاون عمرانی استاندار همدان با بیان اینکه شرکت سیاحتی علیصدر حیات خلوت استانداری همدان نیست، افزود: شاید در گذشته‌های دور کمک‌هایی از سوی شرکت می‌شد اما این مسائل به شدت توسط دستگاه‌های نظارتی کنترل می‌شود.

وی یادآور شد: به دنبال سودآوری غارعلیصدر هستیم و تا جایی‌که امکان داشته از هزینه‌های خارج از شمول کم شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha