• سه‌شنبه / ۱۶ آذر ۱۳۹۵ / ۱۵:۳۳
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 95091609493
  • خبرنگار : 71439

در مراسم روز دانشجو در دانشگاه شهید بهشتی مطرح شد

نجفی: در کشوری که نایب رئیس مجلسش اجازه سخنرانی ندارد می‌توان پیشرفت کرد؟

نجفی: در کشوری که نایب رئیس مجلسش اجازه سخنرانی ندارد می‌توان پیشرفت کرد؟

مراسم روز دانشجو در دانشگاه شهید بهشتی با حضور محمد علی نجفی مشاور اقتصادی رئیس جمهور و رسول منتجب‌نیا قائم‌مقام حزب اعتماد ملی برگزار شد.

به گزارش ایسنا، رسول منتجب‌نیا در مراسم بزرگداشت روز دانشجو که با عنوان «آرمان سرخ» در دانشگاه شهید بهشتی از سوی انجمن اسلامی دانشجویان آزادی‌خواه این دانشگاه برگزار شد، گفت: فرصت‌سوزی و تبدیل کردن فرصت‌ها به تهدید جزو تخصص‌های ما و به خصوص تخصص برخی از مسئولین ما شده است و آن را به عنوان دشمن و نقطه خطر تلقی می‌کنیم.

وی ادامه داد: یکی از فرصت‌های مغتنم ما دانشگاه و جمعیت دانشجو است. این فرصت بی‌بدیلی است که نمی‌توانیم در میان سایر اقشار آن را پیدا کنیم.

قائم مقام حزب اعتماد ملی همچنین با اشاره به پتانسیل‌های موجود در میان دانشجویان به ویژگی شور و هیجان، عقل و خردمندی، علم و دانش و تحقیق در میان آنها اشاره کرد و افزود: با زر و زور و تزویر نمی‌توان با دانشجو برخورد کرد. باید تلاش کنید در دانشگاه‌ها دانشجو را اقناع کنید و مطالبات و خواست آنها را درک کرده و تشخیص دهید.

منتجب‌نیا با تأکید بر اینکه دانشجو نباید محدود شود، تصریح کرد: برخوردهای محدودکننده و امنیتی نمی‌تواند دانشجو را اقناع کند، نباید دانشگاه را پادگان کرد. افتخار نیست که بگوییم دانشگاه‌های ما ساکت هستند و حرفی ندارند. دانشجو باید در نظر دادن و تصمیم‌گیری آزاد باشد.

وی تأکید کرد: کانالیزه کردن اطلاعات در دانشگاه‌ها خطرناک است، امنیتی کردن دانشگاه‌ها خطرناک است،‌ محدود کردن دانشجویان در برگزاری جلسات خطرناک است. این افتخار نیست که فقط روز 16 آذر چنین جلساتی برگزار شود. نباید برخورد پلیسی و امنیتی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه اسلامی‌کردن دانشگاه با زور محقق نمی‌شود، گفت: این روش و ابزار در طول تاریخ انقلاب جواب نداده و مفید نبوده است. حضرت امام خمینی (ره) نیز به شدت با اینکه روحانیون در دانشگاه‌ها متولی مسائل شوند و اجازه فعالیت مذهبی به دیگران ندهند مخالف بودند.

این نماینده پیشین مجلس به نامه‌ای از امام (ره) که در صحیفه نور جلد 21 در رابطه با این مسأله وجود دارد اشاره کرد.

منتجب‌نیا در پاسخ به پرسش دانشجویی در خصوص اقدامات و تخلفات مالی رئیس جمهور پیشین نیز گفت: هرچند وقت یک‌بار پرونده‌ای از اختلاس‌های مالی تیتر روزنامه‌ها می‌شود،. بهتر است قوه قضائیه برای یک‌بار هم که شده یکی از این پرونده‌ها را بررسی کند.

وی همچنین به درخواست دانشجویان که در رابطه با مسأله حصر سوال می‌کردند، نیز گفت: قضیه حصر هم هنوز قفل شده و امیدواریم با اراده مقامات کشور باز شود و شادی به ملت برگردد و این نقطه سیاه برای همیشه پاک گردد.

منتجب‌نیا در پاسخ به پرسش دانشجویی مبنی بر اینکه ممنوع‌التصویری رئیس دولت اصلاحات در کدام قانون وجود دارد نیز اظهار کرد: این برای ما هم سوال است.

به گزارش ایسنا، محمد علی نجفی مشاور اقتصادی رئیس جمهور نیز در این مراسم گفت: در تاریخ کشور ما 16 آذر نشانه‌ی آزادی خواهی است. استقلال طلبی دانشگاه‌ها و نشان افتخار بر سینه دانشگاه‌های ماست که به عنوان روند استقلال طلبی در تاریخ کشور ما نشان داده می‌شود.

وی ادامه داد: 16 آذر یاد آور این نکته مهم است که دانشگاه باید در برابر تحولات جامعه حساس باشد. دانشگاه باید در رابطه با اصلی‌ترین مسائل کشور سوال کند. این نکته مهمی است که چرا ما نتوانستیم ظرف 38 سال به آرمان‌ها و اهداف ملی دست پیدا کنیم البته تاکنون به دستاوردهای زیادی رسیدیم اما گفتن این موضوع که آمریکا تاکنون اجازه نداده ما به هیچ یک از اهداف خود برسیم حرف درستی نیست. البته نقش آمریکا و کارشکنی‌های آنها تاثیر گذار بوده اما واقعا نباید مجموعه مشکلات را این گونه تحلیل کرد چرا که در تمام این سالها سوء تدبیر و سوء مدیریت‌ها نیز وجود داشته است.

مشاور اقتصادی رئیس جمهور در ادامه با اشاره به چالش اشتغال در کشور گفت: این که یک سری سرخود تصمیم می‌گیرند به سفارت یک کشور حمله کنند و اسناد آن کشور را بسوزانند مانع سرمایه گذاری‌های خارجی در کشور و به تبع آن مانع ایجاد اشتغال و پیشرفت اقتصادی می‌شود.

نجفی خاطر نشان کرد: در کشوری که نایب رئیس مجلس آن اجازه یک سخنرانی یک ساعته در یک مراسم را ندارد آیا می‌توان پیشرفت کرد. آیا حرکت‌هایی از این نوع ضد سرمایه گذاری و اشتغال جوانان نیست؟

مشاور اقتصادی رئیس جمهور همچنین اظهار کرد: آزادی بیان جزء ارکان اساسی کشور است و متاسفانه برخی انتقاد می‌کنند که چرا رئیس جمهور نسبت به این موضوع حساس است. باید فضای امن سیاسی و اجتماعی وجود داشته باشد وسرمایه گذار برای این کار تصمیم بگیرد و لازمه‌ی ایجاد این فضا آزادی بیان است.

وی ادامه داد: رشد اقتصادی کشور ما در طول برنامه پنج ساله پنجم حدود صفر درصد بود این در حالی است که وقتی آقای احمدی‌نژاد رئیس جمهور شد گفت که این برنامه در سطح وسع آقایان بوده و وسع ما بیشتر است. اما به جای این که رشد 8 درصد تحقق پیدا کند، رشد صفر درصد محقق شد. و مردم حدود هشت و نیم درصد فقیرتر شدند.

نجفی در ادامه گفت: در جامعه‌ای که امنیت اقتصادی، امنیت سیاسی و امنیت اجتماعی وجود نداشته باشد و عده‌ای خود سر و دلواپس به خود حق دهند خلاف قانون هر کاری انجام دهند، سرمایه گذاری خارجی تحقق پیدا نمی‌کند. و یکی از مولفه‌های ناکارآمدی فساد پذیر این استکه عده‌ای به خود حق دهند فراتر از قانون تصمیم بگیرند.

وی همچنین اظهار کرد: وقتی صحبت مذاکره با 1+5 شد عده‌ای گفتند که نمی‌شود، وقتی انجام گرفت و قرارداد امضاء شد گفتند حالا چه اتفاقی در کشور افتاده؟ و اکنون نیز با کوچکترین مشکلی می‌گویند دیدید گفتیم نمی‌شود.

نجفی خاطر نشان کرد:‌ اگر صدا و سیما امروز صحبت‌های رئیس جمهور را کامل پخش کند می‌توانید توضیحات ایشان را درباره‌ی اثراتی که برجام تاکنون در کشور داشته بدانید.

به گزارش ایسنا نجفی با اشاره به انتقاد یکی از دانشجویان مبنی بر دخالت نیروهای امنیتی در دانشگاه‌ها گفت: این موضوع از سوی رئیس جمهور پیگیری شده و انصافا فضای دانشگاهها خیلی بهتر شده است.

مشاور رئیس جمهور همچنین در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان مبنی بر این که آیا تحصیل رایگان حق دانشجویان نیست و موضوع پولی شدن دانشگاه‌ها چه زمان حل می‌شود، گفت: من مخالف آموزش پولی هستم و این شیوه قطعا با عدالت اجتماعی در تضاد است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha