• سه‌شنبه / ۱۶ آذر ۱۳۹۵ / ۱۹:۳۶
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 95091609695
  • خبرنگار : 71533

مراسم روز دانشجو در دانشگاه تهران

کولایی: تنها راه اصلاح جامعه از صندوق انتخابات می‌گذرد

کولایی: تنها راه اصلاح جامعه از صندوق انتخابات می‌گذرد

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: نهاد انتخابات با تمام ناملایمت‌ها و دخل و تصرف‌هایی که در آن انجام می‌شود امروز فراروی ما قرار گرفته تا تلاش‌ها و هزینه‌های سنگین‌مان را با تکیه بر آن ثمربخش سازیم.

به گزارش خبرنگار ایسنا، الهه کولایی استاد دانشگاه تهران عصر امروز (سه‌شنبه) در مراسم بزرگداشت روز دانشجو طی سخنانی در سالن شهید چمران دانشکده فنی تهران با بیان اینکه ما یادمان نمی‌رود که در دورانی که نیازمند ساماندهی نیروهای اجتماعی بودیم دانشجوها به کمک ما آمدند اظهار کرد: در دورانی که به دنبال سازمان‌دهی نیروهای اجتماعی برای حمایت از دولتی بودیم که اعتقاد داشت ایران و ایرانیان باید سربلند باشند و معتقد بود ترویج عقلانیت و مشی گفت‌وگو و شنیدن صدای مختلف محور برنامه‌هایش باشد این دانشگاه‌ها بودند که تمام‌قد از برنامه‌های آن دولت حمایت کردند.

وی افزود: روی‌گرداندن از سخت‌کوشی، پایداری و واقع‌گرایی باعث شد تا دولتی که با شعار عدالت به روی کار آمد، منافع ملی را به نابودی و تباهی بکشاند و ما شاهد بودیم که پس از گذشت این دوران ترویج عقلانیت و رویکرد اعتدال‌گرایانه که مصداقش رفتار آقای عارف در انتخابات ۹۲ بود فضای جدیدی در کشور ایجاد شود.

این استاد دانشگاه تهران با تأکید بر اینکه تعامل سازنده با جهان اجازه منزوی‌شدن را به ما نمی‌دهد اظهار کرد: تداوم‌بخشیدن به مشی اعتدال در شرایطی که شاهد پوپولیسم نه تنها در آمریکا و روسیه بلکه در مرزهای اروپا هستیم تنها با حمایت گسترده‌ دانشگاه‌ها و دانشجویان به دست خواهد آمد.

کولایی با اشاره به خاطره حضور رئیس دولت اصلاحات در آخرین سال ریاست جمهوری‌اش در دانشگاه تهران اظهار کرد: فکر نمی‌کنم کسی شانزده آذر سال ۸۳ را فراموش کند. فضایی که در این سالن به وجود آمد و تنشی که میان دانشجویان و آقای خاتمی در آن جلسه شکل گرفت نشان‌دهنده وجود فضای گفت‌وگو و تحمل مخالف در جامعه‌ای بود که تاریخش با استبداد، تک‌صدایی و تک‌محوری خو گرفته بود اما حوادث هشت سال پس از آن روز به اندازه کافی برای ما ایرانیان آموزنده بود که امروز با وجود تنش‌های فراوانی که در منطقه وجود دارد همچنان جزیره امن خاورمیانه باشد.

وی با تأکید بر اینکه حفظ موقعیت فعلی و تداوم امنیت و اعتدال امروز نیازمند هوشیاری است اظهار کرد: برای حفظ موقعیت فعلی باید هوشیاری به خرج دهیم و دانشجویان و دانشگاهیان نیز با ما همراه شوند تا علیرغم همه دشواری‌ها و مشکلات و قانون‌گریزی‌ها و مسائلی که بر ما می‌رود، بتوانیم در شرایط پیرامونی خود و منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم تأثیرگذار باشیم و نقش تعیین‌کننده به عهده بگیریم.

این استاد دانشگاه تهران با تأکید بر اینکه دموکراسی فرآیندی است که برای رسیدن به آن سال‌های زیادی را باید پشت سر گذاشت اظهار کرد: دموکراسی نیازمند آموزش است و فرآیندی است که یک ساله و دو ساله یا حتی ده‌ساله و بیست‌ساله به نتیجه نمی‌رسد بلکه باید زمینه‌اش را در جامعه به وجود آورد و آن هم در شرایطی که در منطقه‌ای قرار گرفتیم که دموکراسی وجود دارد اما دموکرات‌ها حاکم نیستند.

کولایی افزود: مسئله فساد و قانون‌گریزی و تفسیر خودسرانه از قوانین و مقاومت در برابر اجرای قانون فقط مختص به ایران نیست و بلکه در تمام کشورهای دنیا نیز وجود دارد که می‌توان آن را منشاء نابسامانی‌های سال‌های گذشته به اقصی‌نقاط منطقه و نیز جهان دانست اما باید برای رسیدن به آرامش و دموکراسی با چالش‌های اساسی برابر آن مواجه شویم که البته در این راه نیازمند صبر و بردباری و شور و اشتیاق ادامه راه هستیم.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه اجرای قانون نیازمند آموزش است اظهار کرد: باید در جامعه ما برابری انسان‌ها پذیرفته شود و تا زمانی که این حق شناخته شود نمی‌توان اجرای قانون را به انتظار نشست.

این استاد دانشگاه تهران با تأکید بر اینکه نهاد انتخابات تنها راه رسیدن به اهداف اصلاح‌طلبان است اظهار کرد: نهاد انتخابات با همه دخل و تصرف‌ها و قانون‌گریزی‌ها و سوءاستفاده‌هایی که از آن می‌شود امروز فراروی ما قرار گرفته تا تلاش‌ها و هزینه‌های سنگینی را که تا کنون پرداخت کرده‌ایم را از طریق این صندوق‌های انتخاباتی به ثمر برسانیم.

کولایی ادامه داد: فرصت‌های بسیاری برای ما به وجود آمده است و تهدیدهای فراوانی هم در راه اصلاحات وجود دارد که نه‌تنها یک جریان سیاسی خاص بلکه تمام ایران را هدف قرار داده است. بنابراین بدون تکیه به نهاد انتخابات و تکرار آنچه در انتخابات مجلس دهم شاهدش بودیم نمی‌توانیم اهدافمان را محقق کنیم.

وی تأکید کرد: امروز صداهایی را از مجلس می‌شنویم که در دوره‌های هفتم و هشتم شنیده نمی‌شد. این یک تحول بزرگ است و شکل‌گیری این مجلس هم با تمام گرفتاری‌ها و ناملایماتش یک حرکت نویدبخش و رو به جلو به شمار می‌رود.

به گزارش ایسنا، مراسم شانزده آذر امسال در دانشگاه تهران از ساعت ۱۴ در سالن شهید چمران دانشکده فنی آغاز شد که طی آن با توجه به استقبال فراوان دانشجویان از این مراسم درهای ورودی ساعتی پیش از آغاز برنامه بسته شده بود و در طول برگزاری مراسم نیز اعتراض دانشجویان پشت در مانده شنیده می‌شد که البته با ممانعت مأموران انتظامات و حراست از ورود آن‌ها به سالن ممانعت به عمل آمد هرچند که این دانشجویان در طول جلسه با فریادهای اعتراضی خود نظم سخنرانی را تا حدودی برهم زدند.

در آغاز این مراسم و پس از قرائت آیاتی چند از آیات قرآن بیانیه دانشجویان انجمن اسلامی دانشگاه تهران و علوم پزشکی قرائت شد که در بندهایی از این بیانیه بر رعایت حقوق دانشجویان و نیز لزوم حفظ حرمت دانشگاه‌ها و پایبندی و قوانین اساسی کشور تأکید شده بود.

در ادامه این مراسم ضمن پخش سرود ایران سرای امید و یار دبستانی من مجری مراسم از چهره‌هایی چون مصطفی چمران، مهدی بازرگان، مرتضی مطهری، محمدحسین بهشتی، محمود طالقانی، علی شریعتی، آیت‌الله منتظری، آیت‌الله طاهری اصفهانی، آیت‌الله موسوی اردبیلی، سیدمحمد خاتمی و میرحسین موسوی و شهدایی چون همت، باکری، خرازی، صیاد شیرازی یاد کرد که نام بردن از هرکدام از این شخصیت‌ها با استقبال و شعارهای مداوم دانشجویان و نشان دادن عکس‌های آن‌ها همراه شد.

همچنین میهمانان این مراسم مهندس هاشم صباغیان از اعضای نهضت آزادی ایران و دکتر ظفرقندی از چهره‌های علمی و سیاسی کشور بودند که حضور آن‌ها در این مراسم و نیز پخش کلیپی از وقایع سال‌های گذشته با شعارهای دانشجویان نظیر درود بر خاتمی، پیام ما روشنه حصر باید بشکنه، دانشجو می‌میرد ذلت نمی‌پذیرد و رأی ما یک کلام نخست‌وزیر امام همراه شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha