• چهارشنبه / ۱۷ آذر ۱۳۹۵ / ۱۲:۴۶
  • دسته‌بندی: جهاد دانشگاهی
  • کد خبر: 95091710141
  • خبرنگار : 71568

مدیرکل مطالعات فرهنگی جهاد دانشگاهی:

آموزش در کشور با اخلاق عجین نیست

 آموزش در کشور با اخلاق عجین نیست

مدیرکل مطالعات فرهنگی جهاد دانشگاهی با اظهار تاسف از اینکه دچار فقر نظری در حوزه فرهنگ دانشگاهی هستیم، گفت: آموزش کنونی در کشور ما با اخلاق عجین نیست؛ در حالی که دانشگاه باید تمدن نوین اسلامی را با عنصر عقلانیت دنبال کند.

به گزارش ایسنا، علی‌اصغر هدایتی روز چهارشنبه، 17 آذرماه در نشست خبری «همایش ملی فرهنگ دانشگاهی و نهادینه شدن گفتمان علم» با بیان اینکه بر اساس ابلاغیه شورای عالی فرهنگی جهاد دانشگاهی به موضوع فرهنگ دانشگاهی ورود کرده است، اظهار کرد: در بحث فرهنگ دانشگاهی استراتژی مشارکتی در پیش گرفته‌ شده که برای کمک به نظام آموزش عالی اعلام آمادگی کرده‌ایم؛ در واقع در پی ایجاد تحول در حوزه‌های پژوهش، آموزش و علم و فناوری هستیم.

مدیرکل مطالعات فرهنگی جهاد دانشگاهی افزود: بر این اساس اداره کل مطالعات فرهنگی جهاد دانشگاهی در صدر ماموریت‌های خود فرهنگ دانشگاهی را در قالب‌های متنوع تعریف کرده است که در این راستا برگزاری همایش، انتشار دوفصلنامه مطالعات راهبردی دانشگاهی، همایش‌های علمی، نشست‌های علمی تخصصی و تألیف و ترجمه کتب مرتبط با فرهنگ دانشگاهی را در دستور کار قرار داده است، البته برای پیشبرد این اقدامات به شبکه‌سازی از طریق شناسایی صاحب‌نظران عرصه فرهنگ دانشگاهی نیاز داشتیم.

وی ضمن تاکید بر اینکه خروجی این اقدامات تولید ادبیاتی برای استخراج متون سیاستی است، گفت: از طریق این متون سیاستی می‌توانیم به برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری در دانشگاه‌ها کمک کرده و همچنین تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در حوزه نظام فرهنگی را تسهیل کنیم.

هدایتی همچنین با بیان اینکه باید فرهنگ دانشگاهی به تدریج به گفتمان‌سازی بویژه در محیط‌های آکادمیک و عمومی تبدیل شود، اظهار کرد: تبلور فرهنگ از طریق مناسک و آیین‌های دانشگاهی ممکن می‌شود که مهمترین کارکرد آن هویت‌بخشی به انسان آکادمیک است. بنابراین این موضوع می‌تواند در بحث پیوند توسعه پایدار کشور نقش مهمی را ایفاء کند. توسعه پایدار بدون توسعه علمی ممکن نیست که توسعه علمی نیز نیازمند توسعه فرهنگی بوده و پیش‌نیاز توسعه فرهنگی توسعه فرهنگ جامعه است که دانشگاه می‌تواند محل توسعه فرهنگ جامعه باشد و به عنوان یکی از عناصر کلیدی در جامعه‌پذیری سیاسی و علمی نقش ایفا کند.

مدیرکل مطالعات فرهنگی جهاد دانشگاهی اظهار کرد: بحث فرهنگ دانشگاهی در خارج از ایران بیش از چهار دهه بوده که مطرح شده است، اما در ایران این موضوع از پراکندگی و عدم جهت‌مندی رنج می‌برد و در نظام برنامه‌ریزی دانشگاهی قرار نگرفته است. مؤلفه دانش‌آفرینی مؤلفه مهمی بوده که فاصله زیادی با آن داریم؛ زیرا نتوانسته‌ایم فرهنگ دانشگاهی صحیحی را دنبال کنیم.

هدایتی با تاکید بر اینکه آموزش کنونی در کشور با اخلاق عجین نیست، گفت: دانشگاه باید تمدن نوین اسلامی را دنبال کند که در این راستا عنصر عقلانیت نقش کلیدی دارد. متاسفانه ما دچار فقر نظری در حوزه فرهنگ دانشگاهی هستیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha