• پنجشنبه / ۱۸ آذر ۱۳۹۵ / ۱۱:۳۵
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 95091810685
  • خبرنگار : 71567

معاون آموزشی وزارت بهداشت تأکید کرد:

طرح آمایش در سلامت باید توسعه پیدا کند/ مشارکت بخش خصوصی در آموزش عالی سلامت افزایش یابد

طرح آمایش در سلامت باید توسعه پیدا کند/ مشارکت بخش خصوصی در آموزش عالی سلامت افزایش یابد

معاون آموزشی وزارت بهداشت با تأکید بر اینکه یک تا سه درصد درآمدهای اختصاصی دانشگاه‌های علوم پزشکی به بحث آموزش اختصاص دارد، گفت: در آینده نزدیک بودجه چند هزار میلیارد تومانی به دانشگاه‌ها تخصیص می‌یابد که امیدواریم معاونت‌های آموزشی سهم خود را از این درآمدهای اختصاصی دریافت کنند.

به گزارش ایسنا، دکتر باقر لاریجانی در نشست معاونان آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور که امروز در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد، بر ضرورت ارائه دروس معارف در دانشگاه‌ها تأکید کرد و افزود: ارائه این دروس در تمامی دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه‌های تحت پوشش وزارت بهداشت یکی از تجربه‌های موفق جمهوری اسلامی ایران است چرا که بیش از ۹۰ درصد جمعیت کشور به معارف اسلامی و مسائل مذهبی پایبند هستند و با توجه به اینکه دانشگاه‌ها با کمک بیت‌المال یعنی پول این مردم اداره می‌شود بنابراین ضروری است به عقاید آن‌ها نیز احترام گذاشته شود و در دانشگاه‌ها به این امور نیز بپردازیم.

وی در ادامه تصریح کرد: البته بسیاری از کشورهای مختلف و اروپایی نیز متناسب با فرهنگ خود آموزش‌هایی را در رشته‌های مختلف پزشکی دارند. در واقع آموزش مسائل دینی و مذهبی موجب می‌شود که در کنار درمان به مسائل و نیازهای روحی و روانی انسان‌ها نیز پرداخته شود و ما امیدواریم دروس معارف بتواند روزنه‌های امید را در بین دانشجویان، اساتید و دانشگاهیان ایجاد کند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به نگاه کلان و ضرورت توجه به لایه‌های زیرین سیاست‌گذاری‌های آموزشی در دانشگاه‌ها خاطر نشان کرد:‌ باید یک آسیب‌شناسی دقیق‌تری در حوزه آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی صورت بگیرد تا از این طریق افرادی که وارد دانشگاه‌ها می‌شوند نگاه عمیق‌تر و حساس‌تری به موضوعات داشته باشند.

دکتر لاریجانی به گزارش اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه الگوی تحول آموزش در وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت:‌ براساس این گزارش، شورای انقلاب فرهنگی الگوی وزارت بهداشت در طرح تحول آموزش را به عنوان یک الگوی موفق ارزیابی کرده و به آموزش عالی یعنی وزارت علوم و دانشگاه آزاد نیز تأکید کرده است از این الگو پیروی کنند.

وی در خصوص اهمیت اجرای طرح تحول آموزش در وزارت بهداشت گفت:‌ استان اصفهان حدود شش میلیون جمعیت دارد یعنی معادل جمعیت یک کشور کوچک اروپایی. به نظر می‌آید نگاه ما در جمهوری اسلامی بر طرح آمایش باید توسعه پیدا کند، به این مفهوم که نمی‌توان در یک ستاد وزارتخانه برای همه کشور تصمیم‌گیری کرد. به همین دلیل وزارت بهداشت با اجرای طرح تحول سعی دارد برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری در عرصه سلامت را به مناطق مختلف آمایشی محول کند.

دکتر لاریجانی گفت:‌ رئیس جمهور در جلسه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز برنامه تحول آموزش وزارت بهداشت را تأیید و تأکید کردند که وزارت علوم و دانشگاه آزاد نیز می‌توانند از این چارچوب استفاده کنند و گفتند ما در کشور نمی‌توانیم تعداد استان‌ها را کم کنیم اما با نگاه آمایشی، اداره کشور بهتر پیش می‌رود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت طرح تحول آموزش پزشکی را تنها سند قطعی شده کشور در حوزه آموزش عالی معرفی کرد و گفت:‌ اگرچه بحث آمایش در آموزش قبل از انقلاب مطرح بوده است اما در هیچ دوره‌ای موفق نشدند همانند امروز یک سند قطعی در این زمینه تدوین کنند.

دکتر لاریجانی در خصوص بندهای مصوبه آمایش سرزمین آموزش علوم پزشکی نیز گفت: مأموریت‌مدار کردن دانشگاه‌های علوم پزشکی، راه‌اندازی مجتمع‌های آموزش عالی و تأمین نیازهای بومی، آمایش سرزمینی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، مستندسازی و گزارش‌دهی اقدامات و ساماندهی گسترش محیطی آموزش عالی سلامت بر مبنای آمایش سرزمینی چهار ماده اصلی این مصوبه تعیین شده است.

وی خاطر نشان کرد:‌ در حوزه مناطق آمایشی، دانشگاه‌های کشور به ۱۰ منطقه آمایشی مختلف تقسیم شده‌اند. نگاه ما این است که در وزارت علوم نیز این نگاه حاکم باشد تا شبکه‌های علمی بین دو وزارتخانه نیز تشکیل شود و خوشبختانه فعالیت در هر یک از این مناطق آمایشی به خوبی پیش می‌رود و هر کدام از این کلان مناطق، دبیرخانه‌هایی به منظور اجرای بهتر مأموریت‌های خود تشکیل داده‌اند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با تأکید بر اینکه ۳۰ درصد ظرفیت آموزش پزشکی در حوزه غیردولتی متمرکز است، گفت:‌ با آمایشی کردن دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، معاونان آموزشی و روسای دانشگاه‌ها می‌توانند از پتانسیل آموزشی مراکز غیردولتی در جهت دستیابی به اهداف خود استفاده کنند و راهبرد کلی ما این است که مشارکت بخش خصوصی در آموزش عالی سلامت افزایش پیدا کند.

دکتر لاریجانی در خصوص مأموریت‌مدار کردن دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز گفت: اگرچه انجام این کار در ابتدا بسیار مشکل بود اما باید توجه داشت که دانشگاه‌ها رسالت‌ها و وظایف متفاوتی را بر عهده دارند و این طور نیست که ما با مأموریت‌مدار کردن این مراکز کارهای مشترک و رسالت آن‌ها را تعطیل کنیم. در واقع هدف ما این است که دانشگاه‌ها در کنار مسئولیت‌های مشترک روی مسائل مشخصی متمرکز باشند و هر دانشگاهی یک رسالتی ملی بر عهده بگیرد و در حال حاضر مناطق ۱۰ گانه ما در کنار مأموریت‌های مشترکی که دارند مأموریت‌های ویژه‌ای را عهده‌دار شده‌اند.

وی در خصوص راه‌اندازی مجتمع‌های آموزش عالی و نیازهای بومی به عنوان یکی از بندهای تحول آموزش پزشکی نیز گفت: براساس این بند تقاضاها برای راه اندازی دانشکده‌ها و مراکز آموزش عالی در شهرهای مختلف کشور هدفمند شده است. در واقع مجتمع، ساختار هدفمندی است که آموزش عالی ما را شکل می‌دهد. در واقع ظرفیت‌های آموزش پراکنده در کشور ما زیاد است. ما می‌توانیم از این ظرفیت‌های پراکنده در زمینه رفع نیازهای کشور به خصوص در رشته‌های کاردانی، کارشناسی و... استفاده کنیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: در نهایت هدفی که در وزارت بهداشت دنبال می‌شود این است که همه مناطق آمایشی کشور بتوانند در یک بازه زمانی تعیین شده چهار تا پنج ساله در رشته‌های مختلف بی‌نیاز باشند که اگرچه مدل محاسباتی نیروی انسانی نیز تا چهار سال آینده در دانشگاه‌های علوم پزشکی نهایی خواهد شد.

به گفته وی یکی از بسته‌های تحول و نوآوری آموزش پزشکی به اسلامی کردن دانشگاه‌ها اختصاص دارد. اگرچه این کار بیشتر به معاونت فرهنگی وزارت بهداشت مرتبط است اما جلساتی نیز معاونت آموزشی با این مسئولان برگزار کرده که طی چند روز آینده در جلسه اسلامی شدن دانشگاه‌ها نتایج آن مطرح می‌شود اما در دانشگاه‌های نسل سوم یکی از حرکت‌های جدی که باید اتفاق بیفتد حرکت کردن دانشگاه‌ها به سمت اسلامی شدن است.

دکتر لاریجانی خاطر نشان کرد: بین‌المللی‌سازی، مجازی‌سازی، ساماندهی زیرساخت‌های آموزش پزشکی و مأموریت‌گرایی و برخی موارد دیگر از مهمترین برنامه‌هایی است که در بسته‌های تحول و نوآوری برنامه‌ریزی شده است.

وی به ضرورت تدوین کتب مرجع علوم پزشکی در وزارت بهداشت تأکید کرد و گفت: تاکنون ۱۴ جلد از این کتب تدوین شده است که شش جلد آن به مرحله انتشار رسیده و سعی می‌کنیم تمامی رشته‌های علوم پزشکی دارای کتب مرجع پزشکی باشد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به بازنگری ۵۰ درصد کریکولوم(سرفصل) رشته‌های علوم پزشکی خاطر نشان کرد: برنامه بازنگری کریکولوم‌های رشته‌های علوم پزشکی یکی از اولویت‌های وزارت بهداشت است که تاکنون بخش زیادی از این برنامه‌ها بازنگری شده و تا پایان سال جاری این بازنگری‌ها به پایان می‌رسد.

وی همچنین به بین‌المللی‌سازی دانشگاه‌های علوم پزشکی به عنوان یکی از اهداف اصلی وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت:‌ در حال حاضر قدم‌های خوبی در حوزه بین‌المللی‌سازی دانشگاه‌ها صورت گرفته به طوری که مشخص شده که چه دانشگاهی با چه کشورهایی روابط بین‌المللی خود را شروع کند و در همین راستا بحث استانداردسازی آزمون‌های وزارت بهداشت نیز پیگیری می‌شود.

به گفته وی آزمون پیش کارورزی در وزارت بهداشت که طی سال‌های گذشته هر شش ماه یک بار برگزار می‌شد و دانشجو مجبور بود که به صورت حضوری به شهر مشخصی مراجعه کند تا این آزمون را بدهد در حال حاضر به صورت الکترونیکی هر دو ماه یک بار برگزار می‌شود و تلاش می‌کنیم در آینده نزدیک تمامی آزمون‌های این وزارتخانه به شیوه الکترونیک برگزار شود.

دکتر لاریجانی به ضرورت اختصاص یک تا سه درصد درآمدهای دانشگاه‌های علوم پزشکی به بحث آموزش اشاره کرد و گفت: براساس مصوبه‌ای که در وزارت بهداشت تصویب شد یک تا سه درصد درآمدهای اختصاصی دانشگاه‌ها باید به امر آموزش اختصاص پیدا کند. امیدواریم در آینده نزدیک که چند هزار میلیارد تومان به دانشگاه‌ها تخصیص می‌یابد معاونت‌های آموزشی بتوانند سهم خود را از این بودجه‌ها دریافت کنند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت در پایان از نیاز این وزاتخانه به استخدام ۱۰ هزار عضو هیأت علمی اشاره کرد و گفت:‌ براساس استانداردهای ملی باید ۱۰ هزار عضو هیأت علمی در دانشگاه‌ها تزریق شود که رئیس جمهور قول همکاری در این زمینه دادند که در آینده نزدیک تعداد زیادی از اعضای هیأت علمی جذب دانشگاه‌ها شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha