• پنجشنبه / ۱۸ آذر ۱۳۹۵ / ۱۲:۲۶
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 95091810724
  • منبع : نمایندگی همدان

پژوهش، خطی کردن کتاب‌های چاپی نیست

ایسنا/همدان معاون آموزشی پژوهشی دانشکده علوم قرآنی ملایر با تأکید بر اینکه نباید پژوهش را در خطی کردن کتاب‌های چاپی دانست، گفت: اگر یک نفر روحیه علمی و پژوهشی پیدا نکرده باشد و تنها از تحقیق اینترنت و نرم‌افزارهایی را بشناسد و گمان کند تحقیق یعنی این، به طور قطع اشتباه کرده و به نظر ما یک محقق نیست.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا محمدی‌پیام در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: روحیه تحقیق یعنی "حرف بی‌حساب را قبول نکردن" درحالیکه اکنون شما می‌بینید یک دانشجو یا حتی استاد یک پیام تلگرامی را در فضای مجازی در وهله اول به سادگی باور می‌کند سپس برای همه مشترکانش ارسال می‌کند، بدون آنکه ذره‌ای در آن حتی بیندیشد، چه رسد که تحقیق کند!

وی با تأکید بر اینکه مهم این است که دانشجو، حق‌فهم، حق‌گرا، حق‌جو و حقیقت‌یاب تربیت شود، اظهار کرد: برخی از ما در دانشگاه‌ها گاهی ناخواسته داریم دانشجویانی اینترنت‌خوان و یک عده زودباور را تربیت می‌کنیم، کسانی را که نوشته‌های بی‌بند و بار مجازی را وحی منزل می‌پندارند.

محمدی‌پیام ادامه داد: چیزهایی را یک عده غول بی‌شاخ و دم در جهان می‌نویسند که ما باور کنیم تا اهداف آنها تأمین شود، آنگاه هرکسی آن را تکه تکه بنویسد و بیاورد و به یک متن پیوسته تبدیل کند اسمش را می‌گذاریم "تحقیـــــــــــق" و آن را کمی غلیظ‌تر هم تلفظ می‌کنیم.

معاون آموزشی پژوهشی دانشکده علوم قرآنی ملایر تصریح کرد: باید به دانشجویان بیاموزیم که مثل غربی‌ها نباشند، یعنی از آن سوی آبی‌ها تقلید نکنند، خودشان باشند، وابسته نباشند و تلاش و تحقیق کنند نه رونویسی‌هایی که حتی خودشان هم یکبار متن را نخوانده‌اند یا اگر اشتباها خوانده‌اند نفهمیده‌اند.

محمدی‌پیام با بیان اینکه پژوهش اگر درست انجام شود ما درست تصمیم می‌گیریم و به نتایج درست می‌رسیم، افزود: یک مدیر، تدبیرگر، سیاست‌مدار، رهبر، رئیس و فرمانده وقتی درست تصمیم می‌گیرد و به مقدرات یک جامعه لباس تدبیر می‌پوشاند که اطلاعات درستی داشته باشد.

تحقیق یعنی حقیقت واقع را پیدا کردن

وی با اشاره به اینکه تحقیق یعنی حقیقت واقع را در آمارهای اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و واقعیت‌های دینی و علمی و ... پیدا کردن، عنوان کرد: متأسفانه آمار ما محققانه نیست چرا که محقق پرورش نمی‌دهیم و معیارهای ما در تشخیص بومی نیست. تقلیدی است، نه تحقیقی!

این مدرس دانشگاه ادامه داد: تحقیق باید کاربردی، بومی، واقعی، صحیح، منطقی، دلسوزانه و برای هدف تعالی جامعه باشد نه برای جایزه و نمره و مدرک و پرکردن کاغذهایی به نام نشریات که خوانندگانش تنها نویسندگان آنها باشند!

محمدی‌پیام خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها باید استادان و شاگردان را ملتفت کنند که چه فاجعه‌ای به نام تحقیق و پژوهش در کشور در حال رقم خوردن است چرا که متوقف کردن مدرک به پژوهش، غیرپژوهشگری است و متوقف کردن نمره به پژوهش‌واره غیر از پژوهشگری دانشجو است.

وی افزود: زمان‌های دور یک خاورشناس از هزاران کیلومتر آن طرف‌تر می‌آمده و 20 تا 30 سال در یک منطقه می‌مانده تا مقدمات علمی استعمار را برای کشورش فراهم کند. عجیب است که آنان برای ظلمشان آنقدر پایدار بوده‌اند اما برای حقمان این قدر سست و بی‌رمق هستیم! برخی وقتی سخن الگوپذیری از نخبگان الهی می‌شود، می‌گویند نباید مقلّد باشیم اما سرتا پا مقلّدند.

معاون آموزشی پژوهشی دانشکده علوم قرآنی ملایر تأکید کرد: باید ما به خود بیاییم و بومی، ایرانی، مسلمان و آزاداندیش شویم و مثل خودمان فکر کنیم نه دشمنانمان و دوست را از دشمن بشناسیم.

محمدی‌پیام گفت: دانشگاه و نظام علمی کشور و نخبگان وظیفه دارند جامعه آینده کشور را از بلای خانمانسوز "کُپی‌پیست" در عرصه پژوهش یا همان تقلید کورکورانه به نام تحقیق نجات دهند.

وی اظهار کرد: کشف روش‌های جدید و انحصار نوع تحقیق در هر رشته و نگاه جدید و صحیح به تحقیقات و کارآمد ساختن اساس پژوهش و تعریف جایگاه پژوهش در مدیریت کلان و برنامه‌ریزی و فرماندهی، وظیفه دانشگاه‌هاست و همه پیشرفت‌ها متوقف بر تحقیق است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha