• پنجشنبه / ۱۸ آذر ۱۳۹۵ / ۱۵:۰۸
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 95091810843
  • منبع : نمایندگی خوزستان

استاندار خوزستان:

باید عملکرد دستگاه‌های اجرایی در جذب اعتبارات ملی بررسی شود

باید عملکرد دستگاه‌های اجرایی در جذب اعتبارات ملی بررسی شود

ایسنا/خوزستان استاندار خوزستان گفت: باید عملکرد دستگاه‌ها در خصوص میزان جذب اعتبارات از ردیف‌های متمرکز و متفرقه ملی جهت بررسی میزان پیشرفت و ارزیابی دستگاه‌های اجرایی گزارش و بررسی شود تا بدانیم که دستگاه‌های اجرایی استان در جذب اعتبارات ردیف‌های ملی فعال بودند یا نسبت به این امر توجه زیادی نداشتند.

به گزارش ایسنا، غلامرضا شریعتی در شورای برنامه‌ریزی و توسعه خوزستان که عصر 17 آذرماه در اهواز برگزار شد، در خصوص اعتبارات استانی و ردیف‌های اعتبارات ملی اظهار کرد: اعتبارات دستگاه‌های اجرایی شامل ردیف‌های استانی، ردیف‌های ملی متمرکز و متفرقه، ردیف‌های گلوبال و اعتبارات پروژه‌های مشترک استان‌ها و ... است.

وی افزود: دستگاه‌های اجرایی استان باید بعد از این عملکرد خود را در خصوص میزان جذب اعتبارات از ردیف‌های ملی متمرکز و متفرقه و اعتبارات طرح‌های ملی در شورای برنامه‌ریزی گزارش دهند.

شریعتی تصریح کرد: مشاهده شده است که در زمینه میزان جذب اعتبارات پروژه‌های مشترک میان استان‌ها، استان‌های همجوار با سرعت بیشتری از ما پیشرفت داشته‌اند اما در خوزستان این امر با کاهلی و غفلت بیشتری همراه بوده و به دستگاه اجرایی مربوطه نیز در خصوص این مسئله تذکر داده شده است. 

وی با بیان این‌که ما متولیان ارتقاء شاخص‌های زندگی مردم هستیم، خاطرنشان کرد: عملکرد ضعیف دستگاه‌های استانی در جذب اعتبارات از ردیف‌های متمرکز و متفرقه ملی باعث می‌شود که شاخص‌های زندگی مردم تغییر نکند و این اعتبارات به استان‌های دیگر تخصیص یابد. 

شریعتی بیان کرد: اکنون در بحث بیمه خدمات درمانی سرانه بیمه هر فرد در خوزستان سالانه 23 هزار تومان است. یعنی سازمان خدمات درمانی برای هر فرد تحت پوشش بیمه خدمات درمانی سالانه 23 هزار تومان هزینه می‌کند، در حالی‌که متوسط این سرانه در کشور 27 هزار تومان و در استانی مانند یزد 47 هزار تومان است.

استاندار خوزستان ادامه داد: این موضوع، یعنی کمتر بودن سرانه بیمه هر فرد در خوزستان نسبت به متوسط کشوری و همچنین نسبت به سرانه بیمه بسیاری از استان‌های کشور نشان‌دهنده عدم اهتمامی است که نسبت به این امر است و البته این مسئله باید مورد بررسی بیشتری قرار بگیرد. 

وی اظهار کرد: استان یزد نسبت به استان خوزستان پزشکان و حتی ورودی بیماران آن بیشتر نیست و همچنین از لحاظ علمی در سطح بسیار بالایی نسبت به ما قرار ندارد که سرانه بیمه هر فرد در این استان به این میزان بالاتر از سرانه بیمه در خوزستان باشد. 

شریعتی عنوان کرد: باید شاخص‌های موثر بر زندگی مردم در زمینه و فرایندهای مختلف نظیر سلامت، آموزش، گردشگری و ... تعریف و سپس بررسی شوند که سرانه هر یک از این شاخص‌ها در کشور و در استان به چه میزان است.

وی افزود: همچنین باید بررسی شود که سازمان‌های حمایتی در ابعاد مختلف تا چه میزان از سرانه‌های شاخص‌های مختلف را متقبل می‌شوند و این‌گونه سازمان‌ها در خوزستان چه میزان از سرانه ما را پرداخت می‌کنند تا در نهایت نحوه عملکرد دستگاه‌های استان مشخص شود.

شریعتی با تأکید بر گزارش عملکرد دستگاه‌های اجرایی در جذب اعتبارات ردیف‌های متمرکز و متفرقه ملی گفت: اعتبارات استانی در هر حال و با هر شکل تخصیصی میان دستگاه‌های اجرایی مختلف در استان باقی می‌ماند اما این اعتبارات ملی و بسیار مهم است و میزان آن به پیگیری دستگاه‌های اجرایی بستگی دارد. 

وی افزود: باید کمیته‌هایی در هر دستگاه اجرایی جهت پیگیری و برررسی عملکرد در زمینه جذب اعتبارات از ردیف‌های ملی و طرح‌های ملی تشکیل شود و این کمیته به صورت مستمر موضوع جذب اعتبارات را از وزارتخانه یا سازمان متناظر خود در مرکز پیگیری کند و گزارشات آن نیز در شورای برنامه‌ریزی استان ارائه شود. 

شریعتی افزود: نمی‌شود تنها به اعتبارات استانی بسنده کنیم و در شورای برنامه‌ریزی بر سر و کله هم بزنیم. حجم بسیار زیادی از اعتبارات ما را، اعتبارات ملی تشکیل می‌دهد و تنها حدود 13 درصد اعتبارات ما استانی هستند. بنابراین اگر اعتبارات دستگاه های اجرایی از ردیف های ملی متمرکز و متفرقه و همچنین طرح‌های ملی حاصل نشود، عمده اعتبارات را از دست می‌دهند و من خواستارم که تمام دستگاه‌های اجرایی نسبت به ارائه گزارشات عملکرد خود در میزان جذب این اعتبارات اهتمام زیادی داشته باشند. 

وی با بیان اینکه اگر سهم خوزستان از اعتبارات ردیف‌های متفرقه و متمرکز ملی کمتر از شش درصد باشد نشانگر ضعف دستگاه‌های اجرایی استان است، عنوان کرد: من آمادگی دارم تا در صورت نیاز و درخواست دستگاه‌های اجرایی جهت جذب اعتبارات از ردیف‌های ملی پیگیری‌های لازم را انجام دهم و به عبارتی اگر دستگاه‌های اجرایی در این زمینه احساس نیاز کردند، آمادگی دارم که هر هفته جهت پیگیری این موضوع به تهران بروم.

استاندار خوزستان گفت: دستگاه‌های اجرایی استان به طرح لایحه بودجه سال 96 و پیوست های چهارگانه آن مراجعه و ردیف‌های متفرقه و متمرکز ملی را با سال‌های گذشته مقایسه کنند و اگر در این زمینه تغییر یا مشکلی وجود داشت سریعاً مراتب را به سازمان برنامه و بودجه استان گزارش دهند تا در کنار نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی پیگیری‌های لازم جهت اصلاح این امر صورت بگیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha