• چهارشنبه / ۸ دی ۱۳۹۵ / ۱۹:۴۱
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 95100805399
  • خبرنگار : 71533

گزارش ایسنا از مراسم چهلمین روز درگذشت آیت‌الله موسوی اردبیلی

گزارش ایسنا از مراسم چهلمین روز درگذشت آیت‌الله موسوی اردبیلی

مراسم بزرگداشت چهلمین روز درگذشت آیت‌الله موسوی اردبیلی عصر امروز در کانون توحید برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، مراسم بزرگداشت چهلمین روز درگذشت آیت‌الله العظمی سیدعبدالکریم موسوی اردبیلی به همت انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها، انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران، انجمن اسلامی معلمان ایران و مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم و با حضور شخصیت‌هایی چون محمد هاشمی، محمود صادقی، سیدعلی اکبر محتشمی‌پور، فرشاد مومنی، علی شکوری راد و جمعی دیگر از فعالان سیاسی و فرهنگی در کانون توحید برگزار شد.

موسوی اردبیلی عالمی بود که جامعه از علمش بهره‌مند شد

در ابتدای این مراسم نجف‌قلی حبیبی طی سخنانی اظهار کرد: مرحوم موسوی اردبیلی پیش از انقلاب فعالیت‌های فرهنگی بسیاری داشتند که از جمله این موارد می‌توان به تاسیس مدارس مفید که در حال حاضر هم دایر هستند اشاره کرد که نهایتا به تاسیس دانشگاه مفید هم منجر شد.

وی افزود: تاسیس کانون توحید از دیگر فعالیت‌های برجسته مرحوم موسوی اردبیلی است که با طراحی و معماری مهندس میرحسین موسوی انجام شد و امیدواریم خدا ایشان را حفظ کند.

دبیرکل اسبق انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها با تاکید بر اینکه موسوی اردبیلی می کوشید تا با تکیه بر فقه، مسائل نوین جامعه را حل کند، گفت: ایشان از فقهای نواندیش بود که می‌کوشید با استفاده از سنت های فقهی، مسایل جدید را هم حل کند.

حبیبی افزود: یکی از کارهای بزرگ ایشان این بود که با تکیه بر تجربیاتش در دستگاه قضایی و مراجعه به منابع فقهی اهل سنت و تشییع، پژوهشی تطبیقی در زمینه حل مسائل فقهی جامعه انجام دهد و آن را به مردم ارائه کند.

وی ادامه داد: استفاده از فقه اهل سنت را نباید یک ایراد محسوب کرد، چرا که پیش از این نیز شیخ طوسی این کار را انجام داده بود اما از دوران صفویه فقه شیعه مقداری محدود به منابع شیعی شد.

حبیبی در پایان با گرامیداشت یاد و خاطره آیت الله موسوی اردبیلی، اظهار کرد: ایشان مصداق عالمی بود که جامعه از علم وی استفاده کرد و بهره مند شد.

موسوی اردبیلی از بدبین شدن مردم نسبت به روحانیت، اسلام و انقلاب نگران بود

در بخش دیگری از این مراسم حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسن رهامی با بیان اینکه مرحوم موسوی اردبیلی از فقهای زمان‌شناس بود اظهار کرد: صفت زمان‌شناس را کمتر می‌توان به واقع به کسی نسبت داد اما آیت‌الله موسوی اردبیلی فقیهی زمان‌شناس بود که به مسائل و مشکلات زمان خودش آگاه بود و می‌کوشید تا با استفاده از فقه پاسخ و راه‌حل مشخصی برای این مشکلات ارائه کند.

وی افزود: وی به واقع عالم زمان خود بود و تحت تأثیر حاشیه‌های زودگذر قرار نمی‌گرفت و این در حالیست که از بین فقهایی که در حوزه‌ها مشغول بحث‌های فقهی هستند کمتر کسی پیدا می‌شود که به فکر ساختن مدارس یا دانشگاه باشد اما ایشان تلاش فراوانی برای تربیت نیرو در داخل و خارج کشور برای انقلاب انجام داد.

دبیرکل اسبق انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها با تأکید بر اینکه تربیت نیرو کاری بسیار بزرگ، عظیم و پرحوصله است اظهار کرد: همه مشکلاتی که امروز کشور گرفتار آن است از فساد و اختلاس گرفته تا سایر موارد از کسانی صادر شده که در مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی همین کشور تحصیل کرده‌اند اما متأسفانه می‌بینیم که امروز نتوانسته‌ایم موفق عمل کنیم.

وی افزود: آیت‌الله موسوی اردبیلی خدمات بسیاری ارائه داد که بخشی از آن مربوط به موضوع جرائم جنایی و اخلاقی بود و اینکه چطور قوانین را تصویب کنیم که بتوانیم با مسائل و مشکلاتی که در زمینه برخورد با چنین مواردی پیش می‌آید برخورد کنیم.

رهامی ادامه داد: آیت‌الله موسوی اردبیلی نگرانی شدیدی از ایجاد فساد در جامعه داشت و اینکه مبادا نگاه مردم به روحانیت و انقلاب و اسلام به دلیل نوع رفتار و عملکرد مسئولان عوض شود اما امروز باید ببینیم که ما از کدام مسئله غفلت کردیم که دچار چنین مشکلاتی شده‌ایم.

موسوی اردبیلی فقیهی آزاداندیش و به دور از تعصب بود

در بخش دیگری از این مراسم،محمدرضا بهشتی،فرزند ارشد آیت‌الله بهشتی و مشاور ارشد آیت‌الله موسوی اردبیلی با اشاره به سابقه آشنایی با آن مرحوم اظهار کرد:من بیش از 40 سال در معیت آیت‌الله موسوی اردبیلی حضور داشتم و از دوران دبیرستان ایشان را می‌شناختم و نکات آموزنده فراوانی از وی آموختم.

وی افزود: مایلم در سخنانم به سه نکته اخلاقی درباره آیت‌الله موسوی اردبیلی اشاره کنم تا بگویم که ما چه فرد بزرگ و عمیقی را از دست دادیم.

بهشتی ادامه داد:آیت‌الله موسوی اردبیلی به رغم مراتب علمی که داشت مردمی بود و مردمی ماند.به آسانی می‌شد به ایشان دسترسی پیدا کرد،در دیدارها بی‌تکلف رفتار می‌کرد و با منش خود افراد را تشجیع می‌کرد تا حرف دلشان را بزنند و چنین بود که اگر سخنی را با ایشان در میان می‌گذاشتیم باور داشتیم که امانت‌دار است و این سخنان را نقل محافل نمی‌کند و اصطلاحاً برای افراد در ذهنش فایلی باز نمی‌کرد تا بر اساس آنچه در گذشته از آن‌ها دیده یا شنیده است با آن‌ها رفتار کند.

فرزند ارشد آیت‌الله بهشتی ویژگی دوم موسوی اردبیلی را خیرخواهانه سخن‌ گفتن وی دانست و گفت:ایشان بسیار خیرخواهانه سخن می‌گفت و به رغم جایگاه علمی که داشت، دردمندانه و با کمال خیرخواهی از اعوجاج‌های موجود در جامعه سخن می‌گفت و انتقاداتش را بیان می‌کرد.

بهشتی ویژگی سوم موسوی اردبیلی را آزاداندیشی وی دانست و گفت: ایشان علی‌رغم اینکه پرورده حوزه‌های علمیه قم و نجف بود و به مقام مرجعیت رسیده بود، ذهن بازی داشت و در مسائل دینی به دور از تعصب سخن می‌گفت و تمام تلاش خود را می‌کرد تا مسائل و مشکلات زمانه را با ظرف فقه نوین پاسخ گوید.

اعتدالگرایی ویژگی برجسته شخصیت آیت‌الله موسوی اردبیلی بود

در بخش دیگری از این مراسم،علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به دو ویژگی شخصیتی مرحوم موسوی اردبیلی اظهار کرد: اگر بخواهیم دو ویژگی برای ایشان در نظر بگیریم یکی ویژگی اعتدال است به شکلی که ایشان نه دچار تحجر و قشری‌گری شد و نه دچار روشن‌فکری‌های بیجا و افراطی.

وی با اشاره به ویژگی دوم شخصیتی موسوی اردبیلی تأکید کرد: خدمات فرهنگی و اجتماعی ایشان ویژگی دیگری است که نتیجه‌اش تأسیس مدارس و دانشگاه مفید، مسجد امیرالمومنین و کانون توحید بوده است.

مطهری با بیان اینکه پدرش در کانون توحید سلسله سخنرانی‌هایی با عنوان «مسئله شناخت» برگزار کرده بود اظهار کرد: پدرم نیز در همین کانون توحید و نیز در دهه اول سال 56 سلسله سخنرانی‌هایی را در دهه اول محرم با عنوان مسئله شناخت برگزار کردند که در جلسه دهم ایشان را در خیابان پارک‌وی همراه با شهید باهنر دستگیر کردند و به شهید مطهری گفتند شما ممنوع‌المنبر هستید، چطور در کانون توحید سخنرانی کرده‌اید که پدرم نیز پاسخ داد من در آن‌جا به منبر نرفتم بلکه جلسه‌ درسی را برگزار کردم و مأموران ساواک نیز در پاسخ گفتند ما تا به  حال جلسه درسی با حضور هزار نفر نداشته‌ایم.

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی با ذکر خاطره‌ای از آیت‌الله موسوی اردبیلی اظهار کرد: در ماه‌های منتهی به پیروزی انقلاب، یک شب مرحوم آیت‌الله منتظری،مهندس بازرگان و آیت‌الله موسوی اردبیلی در منزل ما مهمان بودند و در همان زمان خبر رسید که عده‌ای از کمونیست‌ها می‌خواهند به زندان قصر حمله کنند. شهید مطهری پیشنهاد داد که برویم و جلوی این کار را بگیریم که این پیشنهاد با موافقت سایرین مواجه شد و خود من رانندگی اتومبیل را تا زندان قصر برعهده گرفتم و در آنجا شهید مطهری گفتند مهندس بازرگان و آیت‌الله منتظری که شناخته‌تر شده هستند جلو بایستند و من (شهید مطهری) و آیت‌الله موسوی اردبیلی نیز پشت سر این دو بایستیم و نهایتاً نیز با حضور آن بزرگواران برنامه کمونیست‌ها به هم خورد و به زندان قصر حمله‌ای صورت نگرفت.

مطهری با اشاره به به اختلاف نظرهای علما درباره حق رأی زنان در پیش از پیروزی انقلاب گفت: موضوع دخالت زنان در انتخابات در نظر نیمی از مردم آن زمان قابل هضم نبود. حتی حضرت‌امام (ره) هم آن زمان در مورد حق رأی زنان اعتراض کرده بود اما بعدها نظرش عوض شد. ولی شهید مطهری با این نظر موافق نبود و معتقد بود علما نباید خود را مخالف حق رأی زنان معرفی کنند. ایشان می‌گفت روحانیت باید پرچم اصلاحات را در دست داشته باشد و اجازه ندهد دیگر گروه‌ها این پرچم را در دست بگیرند. علما باید اسلام را حل‌کننده بحران‌های اجتماعی معرفی کنند و نه بحران‌زا. که در این صورت دیگر هیچ مکتبی علیه اسلام نمی‌تواند قیام کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha