• یکشنبه / ۲۶ دی ۱۳۹۵ / ۲۲:۳۴
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 95102616797
  • منبع : نمایندگی قم

حجت‎الاسلام والمسلمین حسینی قمی:

در خصوص شخصیت‌های نظام بی‌انصافی نکنیم

یکی از اساتید حوزه گفت: آیت‌الله رفسنجانی سال‌ها در کنار امام مجاهدت، فداکاری و خدمات ارزنده‌ای به نظام و انقلاب ارائه کرد و در این راه شکنجه‎های فراوانی دید.

به گزارش ایسنا منطقه قم، حجتالاسلام والمسلمین حسینی قمی در مراسم شب هفتم ارتحال آیتالله هاشمی رفسنجانی در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) عنوان کرد: آیت الله رفسنجانی سال‌ها در کنار امام مجاهدت و فداکاری کرد و شکنجههای فراوانی دید و به انقلاب اسلامی خدمات ارزنده ای کرد.

این استاد حوزه تصریح کرد: قرآن کریم کمتر از اسمای خاص نام می‏‌برد. از بین ۱۲۴ هزار پیامبر تنها نام ۲۶ پیامبر در قرآن بیان شده است. خداوند به جای شخصیتها بر ارزشها تکیه میکند و این ارزشها است که به انسان‏‌ها شخصیت می‏‌دهد. یعنی بارها به جای این که از انبیا نام ببرد از ارزشهای این انبیا نام برده است. خداوند در سوره توبه نامی از مجاهدین نمیبرد، بلکه ۱۰ ویژگی از جمله عبادت و سجود و رکوع و امر به معروف و نهی از منکر و... را بیان می‏‌کند که بیان کند که این ارزشها است که به مومنان ارزش میدهد. خداوند متعال بیان میکند که همه مومنان ارزشمند هستند ولی کسانی که در سختترین شرایط اسلام را یاری کردند و سابقون در خدمت و جهاد بودند مقرب‌تر خواهند بود. مهاجران و انصاری که در روز سختی به کمک پیامبر آمدند، در قرآن متعال مورد تجلیل خاص واقع شدند. قرآن کریم ۳۱ بار واژه یستوی را به کار برده است که بیان کند که همه مردم و مومنین و مهاجرین و مجاهدین با هم مساوی نیستند. قرآن کریم در سوره حدید تصریح میکند که برخی پس از فتح مکه و برخی پس از پیروزیها مسلمان شدند ولی باید به یاد داشته باشند که کسانی که در روز عسرت به یاری دین پرداختند با دیگران مساوی نیستند. خداوند به همه وعده نیک داده است ولی بسیاری پس از پیروی در صف اسلام و مسلمین قرار گرفتند. عدهای در دوران دفاع مقدس در خانه نشستند و به کارهای علمی پرداختند و دعا کردند که این افراد پاداش میگیرند ولی رزمندهای که در صف جبهه از جان خود میگذرد پاداشی دیگر دارد.

وی افزود: رسول خدا تا آخرین روز حیات خود مجاهدین را تجلیل میکردند. پیامبر اکرم(ص) در مجلسی حضور داشتند که در آن حین جمعی از بدریها حضور یافتند ولی جایی برای نشستن آنها نبود که خداوند با تجلیل از این افراد از برخی خواستند که برخیزند تا بدریها بنشینند.

این استاد حوزه بیان کرد: اگر جامعه ما مجاهدین را فراموش کرد، همه چیز را فراموش کرده است. پیامبر اکرم(ص) توجه خاصی به مجاهدین داشتند؛ به خصوص مجاهدینی که ایمان و انس با قرآن بیشتری داشتند. اگر معیارهای جهادگران راستین را مرور کنیم، این معیارها را در آیتالله هاشمی رفسنجانی مشاهده میکنیم. ایشان از ۱۴ سالگی از دیار خود برای خدا هجرت کرد و در نزدیکی منزل امام راحل سکنی گزید و زیر نظر دو عالم بزرگ مرحوم اخوان مرعشی و امام راحل تعلیم دید. اگر معیار مجاهدان، جهاد باشد، او پیشگام این عرصه بود و سال‌ها در کنار امام مجاهدت کرد و شکنجههای فراوانی دید و به انقلاب خدمات ارزنده‌ای ارائه کرد. ایشان پس از انقلاب نیز در میدان مجاهده حضور داشتند و در جبهههای جنگ نیز کوشا و فعال بودند. اگر سرداران جنگی ما در مراسمات این عالم حضور پررنگی داشتند، به این دلیل است که آنها نقش این عالم بزرگ را در دوران دفاع مقدس به خوبی میدانستند.

حسینی قمی گفت: آن روز که در معرض تحریم دشمنان شرق و غرب بودیم بزرگانی چون ایشان کشور را حفظ کردند. حضور این مرد بزرگ و فرماندهی دوران دفاع مقدس یک طرف و گزارشی که در خطبههای نماز جمعه از حماسه رزمندگان میداد همه مردم را امیدوار میکرد.

این استاد حوزه بیان کرد: اگر جامعه ما نقش بزرگان و مجاهدان ما را کمرنگ کند و جوانان نسلهای بعدی این مجاهدان را نشناسند، آن جامعه حیات خود را از دست میدهد. امروز نسل سوم و چهارم ما از تاریخ ۱۰۰ سال اخیر کشور خود آگاهی کاملی ندارند. در کنار قبر موسس حوزه علمیه قم شخصیتی آرمیده است که امام راحل در حق او فرمودند که اگر انسان میخواهد مومنی را ببیند که شیاطین را تسلیم خود کرد به چهره مجاهد بافقی نظر کند. آیتالله هاشمی رفسنجانی کسی بود که امام راحل ایشان را شهید زنده نام بردند؛ ایشان در بیان خاطرات خود گفت که هیچگاه در این مبارزات و مجاهدتها از چیزی نترسیدم.

وی گفت: ایشان مفسر قرآن بود که ۲۰ مجلد تفسیر راهنما به رشته تحریر درآورد. چند سال پیش مرحوم آیتالله هاشمی رفسنجانی بیان میکرد که مطالعات فقهی و اصولی را به شدت دنبال میکند و این مساله نشان میدهد که ایشان هیچگاه دست از علم و دانش و نشر معارف قرآن و اهل بیت(ع) برنداشتند. ایشان در روزهای پایانی جنگ از امام خواستند که مسئولیت پذیرش قطعنامه را بپذیرند و سپس محاکمه شوند که این مساله بیانگر اخلاص ایشان است و خداوند نیز بیان کرده است که کسانی که مخلصانه جهاد کردند بهترین مصلحتها برای ایشان رقم میخورد.

وی گفت: در یک هفته اخیر تجلیل بسیاری از ایشان صورت گرفت ولی باید قدر شخصیتهای خود را در زمانی که در میان ما هستند، بدانیم. از رسانه ملی تقدیر می‌کنیم که از ایشان تجلیل کردند ولی تقاضا میکنیم که نسبت به این شخصیتها، تا زنده هستند تجلیل کنیم. نباید در خصوص شخصیت‌های نظام بی‌انصافی کنیم. نباید سخنان رهبری و خیمه نظام را به شکلی ترجمه و بیان کنیم که تنها خودمان زیر این خیمه قرار بگیریم. باید همه دلسوزان نظام را در این خیمه جذب کنیم. نباید در این عرصه جناحی عمل کنیم و همه را محکوم کرده و به جذب حداقلی و حذف حداکثری بپردازیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha