• شنبه / ۲ بهمن ۱۳۹۵ / ۱۶:۱۳
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 95110201178
  • خبرنگار : 90089

واکنش شخصیت‌های سیاسی کشور به حادثه پلاسکو؛

ضرورت برخورد با مقصران و پیشگیری از تکرار حوادث مشابه

ضرورت برخورد با مقصران و پیشگیری از تکرار حوادث مشابه

صبح روز آخرین پنج‌شنبه دیماه در حالی که کمتر از 45 دقیقه از طلوع اولین اشعه‌های طلایی خورشید می‌گذشت تراژدی غم‌بار آتش و خون رقم خورد و پیرترین ساختمان تجاری تهران (پلاسکو) خسته‌تر از هر زمان دیگر تاب خود را از دست داد و بر سر مردان خط مقدم امداد و نجات آوار شد.

به گزارش ایسنا، حادثه آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو از ساعت 7:59 دقیقه صبح روز پنج‌شنبه 30 /10 /95 بعداز پایان مراسم دعای عاشورا با زدن کلید برق و انفجار گاز متراکم شده در طبقات فوقانی آغاز شد و شعله‌های آتش خود را به سرعت به طبقات بالایی و راه پله‌های مملو از پوشاک و البسه رساند و البته ماموران آتش‌نشانی با تمام توان از چند ایستگاه آتش‌نشانی وسایل خود را برای اطفاء حریق که حالا همراه با دود غلیظ سیاه رنگ به طبقات بالا زبانه کشیده بود را از دو جبهه گسترده و موفق شدند شعله‌های خشمناک آتش را مهار کنند اما زبانه کشیدن دوباره شلعه‌های سرکش آتش کار را به جایی رساند که پس از 3:30 دقیقه مبارزه بی‌امان در نهایت با سست شدن ستون‌های آهنین ساختمان بر سر ماموران آتش‌نشانی و کسبه باقی مانده در ساختمان آوار شد.

 

در مجموع ۱۰ ایستگاه آتش نشانی به همراه ۱۵ تانکر آب و سه دستگاه بالابر همراه با بیش از ۲۰۰ آتش نشان، عملیات اطفای حریق در ساختمان پلاسکو را آغاز کرده و علاوه بر آن تعدادی از ایستگاه‌های آتش نشانی نیز در اطراف این ساختمان به حالت آماده باش درآمدند. به صورت چشمی حریق از طبقات هشتم و نهم این ساختمان آغاز شده و عمدتا در ضلع غربی و شمالی ساختمان نمایان بود. تعدادی از کارگاه‌ها و فضاهای داخلی ساختمان پلاسکو کاملا شعله ور شده و شعله‌های آتش به طبقات فوقانی نیز سرایت کرده بود که آتش نشانان از چند جهت عملیات برای اطفای حریق را آغاز کرده و با اقدامات انجام شده خوشبختانه شعله‌های آتش مهار شده و بیش از ۹۰ درصد حریق به طور کامل اطفا شده است البته گروهی دیگر از آتش نشانان با مراجعه به طبقات، عملیات نجات را آغاز کردند.

اما با شعله‌ور شدن مجدد آتش در بخش‌های دیگر ساختمان، این بار رنگ و بوی گزارش‌های سخنگوی آتش‌نشانی رنگ دیگری گرفت. ملکی در مصاحبه مطبوعاتی دوم خود اینگونه گزارش داد: پیرو آتش‌سوزی گسترده که از صبح پنج‌شنبه در ساختمان قدیمی پلاسکو اتفاق افتاد، در مراحل پایانی عملیات اطفای حریق، به یکباره با توجه به قدیمی بودن ساختمان و شدت حرارت بالا، چند انفجار رخ داد و باعث تخریب ساختمان شد. متاسفانه تعداد زیادی از همکاران آتش‌نشان  در داخل ساختمان گیر افتادند و هیچ اطلاع دقیقی از تعداد نفراتی که زیر آوار گرفتار شدند، نداریم.

مسئولان لشکری و کشوری که از همان ساعات ابتدایی فاجعه خود را برای بررسی وضعیت منطقه به چهارراه استانبول رسانده بودند پس از ارزیابی از توان اجرایی و تجهیزاتی سازمان آتش‌نشانی، توان و امکانات خود را برای پر کردن خلاءهای تجهیزاتی و فنی آتش‌نشانی بسیج کردند.

خبرنگاران و عکاسان رسانه‌های تصویری و مکتوب نیز در کنار ماموران و مدیران سازمان آتش‌نشانی، شهرداری، اورژانس، شرکت‌های گاز، برق و آب،‌ نیروهای امنیتی، ارتش،‌ ناجا و سپاه پاسداران با مخابره گزارش‌های مکتوب و تصویری لحظه به لحظه ابعاد مختلف این فاجعه را به سمع و نظر افکار عمومی به ویژه خانواده‌های نگران آتش‌نشانان و کسبه پلاسکو حاضر در محل رساندند.

هوشیاری مدیران حاضر در محل حادثه باعث بسیج نیروهای امنیتی، یگان ویژه و ارتش برای برقراری امنیت و در امان نگهداشتن مردم از حوادث احتمالی بعدی و انتقال گاوصندوق‌های مکشوفه شد.

ستاد مدیریت بحران با حضور اعضای آن در کنار آوارهای پلاسکو تشکیل و تصمیمات مهمی برای آواربرداری، استفاده از تجهیزات مدرن‌تر امدادرسانی، نحوه نفوذ به پارکینگ، انبارها و طبقات زیرین پلاسکو و خارج کردن مردم به نظاره نشسته ویرانه‌های پلاسکو گرفت.

برخی نمایندگان تهران از جمله محمدرضا عارف و مجمع نمایندگان تهران از جمله نمایندگان و سیاستمدارانی بودند که در ساعات اولیه حادثه پلاسکو از محل بازدید کردند. وی در پیام توییتری، گفت: امیدوارم حادثه پلاسکو با تلاش نیروهای فداکار امدادی و دعای مردم به یک فاجعه ملی تبدیل نشود که اندوه آن داغ بزرگی برای کشور خواهد بود. رییس‌جمهور نیز پس از اطلاع از حادثه در پیام توییتری، گفت: حادثه ساختمان پلاسکو تهران مایه تاسف و تاثر گردید. دستور به وزیر کشور: رسیدگی فوری به مجروحان، جبران خسارات آسیب دیدگان و بررسی دلایل حادثه.

بعد از آن اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور به بازدید از محل رفت و در سخنانی، گفت: حتما تمام توان اجرایی کشور و همچنین دستگاه های اجرایی مختلف و نیروهای مسلح همگی بسیج خواهند شد تا ان‌شاء‌الله در اولین فرصت آواربرداری ها انجام شود و تا جایی که ممکن است کسانی که گرفتار شده اند سالم نجات پیدا کنند.

وی با بیان اینکه بخش درمان آمادگی کامل دارد و بیمارستان ها نیز در آماده باش کامل هستند، گفت: امیدوارم بعد از اینکه از این بحران عبور کردیم و موضوع در مرحله اول خاتمه پیدا کرد، به مسائل مشابه و همچنین  چگونگی فرو ریختن یک ساختمان در اثر آتش‌سوزی رسیدگی و راه‌های پیشگیری و انجام برخوردهای احتمالی  بررسی شود.

دکتر سیدحسن هاشمی، وزیر بهداشت و درمان همان که به همراه معاون اول رییس‌جمهور به محل ساختمان پلاکسو آمده بود در سخنانی، گفت: حادثه به لحاظ درمانی و بهداشتی تحت کنترل است. همه نیروهای درمانی و بهداشت در حالت آماده‌باش هستند. همکاران پزشکی و اورژانس آمادگی کامل دارند تا در صورت خروج افرادی که زیر آوار مانده‌اند، خدمات لازم را ارایه دهند.

امیر شاهین تقی‌خانی سخنگوی ارتش نیز با اشاره به عضویت ارتش در ستاد مدیریت بحران، گفت: ارتش همواره برای هرگونه بحرانی از آمادگی صددرصدی برای کمک رسانی برخوردار است. 100 نفر از دانشجویان ورزیده دانشگاه افسری امام علی(ع) به فرماندهی جانشین این دانشگاه جهت کمک به روند امدادرسانی به محل حادثه ریزش ساختمان پلاسکو حضور یافته‌اند.

وی با اشاره به درخواست ستاد مدیریت بحران از ارتش مبنی بر نیاز امکانات مهندسی، گفت: بخشی از امکانات مهندسی نیروی زمینی ارتش اعم از ماشین‌های لودر، بولدزوز، بیل مکانیکی، جرثقیل و .. بنا به اعلام نیاز و درخواست ستاد مدیریت بحران در حال اعزام به محل حادثه هستند.

عبدالرضا رحمانی‌فضلی نیز که سفر خود به استان لرستان نیمه کاره گذاشته بود  با همراهی حسین فریدون دستیار ارشد رییس‌جمهور از محل حادثه بازدید ‌کرد و در سخنان کوتاهی، گفت: به دنبال این حادثه، امدادرسانی و رسیدگی به حادثه آغاز شده و در حال حاضر عملیات امداد و نجات ادامه دارد اما در مرحله دوم باید علت این حادثه مشخص شود. تاکید داریم که حتما باید با خاطیان این ماجرا و دستگاه‌ها و نهادهایی که قصور داشته‌اند برخورد شود.

شهردار تهران نیز سفر خود به قم جهت انجام برخی رایزنی‌های سیاسی نیمه کاره رها کرده و فرماندهی مدیران از همان ساعات اولیه برعهده گرفته بود در اولین موضع‌گیری رسمی خود با عرض تسلیت بخاطر شهادات آتش‌نشانان در حادثه ریزش ساختمان پلاسکو، درباره آخرین وضعیت امدادرسانی گفت: کار بسیار پیچیده سخت و مشکل است ولی تلاش می‌کنیم از همه جبهه‌ها امدادرسانی داشته باشیم.  از زحمات شجاعانه، مجاهدانه و ایثارگرانه آتش‌نشانان تشکر می‌کنم. نزدیک به ۲۰ نفر از آتش‌نشانان که برای نجات مردم تلاش می کردند، برای اطمینان از اینکه کسی در ساختمان نباشد در محل حضور داشتند که ریزش اتفاق افتاد و جمعی از آتش‌نشانان به شهادت رسیدند.

محمد جعفر منتظری دادستان کل کشور نیز در دستور ویژه‌ای به دادستان تهران تاکید کرد: حادثه­‌ دردناک آتش ­‌سوزی و فروریختن ساختمان پلاسکو که موجب شهادت و مجروح شدن تعدادی از آتش نشانان فداکار و متعهد کشورمان شده است، مایه تاسف و تاثر گردید. مقتضی است در اسرع وقت با تشکیل  پرونده قضایی، علل این حادثه  بررسی و به دادستانی کل کشور گزارش شود. اینجانب با عرض  تسلیت به خانواده‌های شهدای آتش نشان، برای خانواده آنها آرزوی صبر و برای آسیب‌دیدگان شفای عاجل را مسئلت دارم.

در پی این حادثه مقام معظم رهبری  در پیامی گفتند: حادثه­‌ی دردناک آتش­‌سوزی و فروریختگی ساختمان در مرکز شهر مایه­ اندوه و تأسف و نگرانی عمیق اینجانب است. شهامت و فداکاری آتش­‌نشانانی که در عملیات نجات مردم، خود دچار حادثه­‌ی خطیر شده و در حال فداکاری متعهدانه به امتحانی دشوار گرفتار آمده­‌اند، دل را از تحسین و تمجید و نیز از نگرانی و اندوه، آکنده می‌سازد.  در حال حاضر همه­‌ی تلاش‌ها باید برای نجات جان گرفتارشدگان جهت­‌دهی شود. رسیدگی به علل حادثه مسأله­‌ی بعدی است. از همه مسئولان میخواهم همانگونه که در این چند ساعت، تلاش کرده­‌اند کار مجاهدانه­‌ی خود را ادامه دهند و وظیفه­‌ی فوری را بر هر حرف و حدیثی مقدم بدارند. خداوند کمک فرماید ان‌شاءالله.

خانواده آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نیز با صدور بیانیه‌ای ضمن همدردی با خانواده آتش‌نشانان، گفتند: حادثه ی تلخ و غمبار شهادت تعدادی از آتش نشان های فداکار و برخی هموطنان عزیز، عزای بیت آیت الله هاشمی رفسنجانی (قدس سره) را دوچندان و چشمان مان را در این مصیبت بزرگ و داغ مضاعف گریان ساخت. بی تردید فداکاری، ایثار و از جان گذشتگی این بزرگمردان در چشم و جان و حافظه مردم شریف و قدرشناس ایران اسلامی خواهد ماند و در تارک تاریخ این ملت خواهد درخشید.

در این آمده است: ملت ما به تمام قامت به احترام ایثار و جوانمردی این سرو قامتان خواهد ایستاد و با شرکت گسترده در مراسم تشییع آن مسافران ملکوت به مقام شامخ و بلند آنان ادای احترام خواهد کرد. بیت آیت الله هاشمی رفسنجانی ضمن تعزیت و تسلیت به خانواده های شریف و بزرگوار انان و نیز همکاران و همه ی پرسنل شریف مجموعه ی اتش نشانی، با چشم گریان در مراسم بدرقه و تشییع این عزیزان شرکت خواهند کرد و حضور و همدردی را کمترین وظیفه خویش در قبال از خودگذشتی و فداکاری این قهرمانان می داند. از خداوند قادر متعال برای اتش نشانان جان باخته غفران رضوان و برای خانواده های بزرگوار انان و همکاران شریف آنان در اتش نشانی صبر جمیل و اجر جزیل و برای مجروحان عزیز این سانحه جانسوز شفای عاجل تمنا دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی نیز پس از صدور پیام توییتری با اشاره به شهادت رسیدن جمعی از ماموران آتش‌نشانی در محل حادثه پیام مکتوبی به این شرح صادر کرد: سانحه ناگوار آتش سوزی در ساختمان پلاسکوی تهران، اگر چه اندوهبار و تامل انگیز است اما حماسه ای که آتش نشانان فداکار در این صحنه خدمت، آفریدند  و جان خود را برای نجات هموطنان خویش فدا کردند، ملت ایران را به سوگ و ستایش روح فداکاری و از خودگذشتگی این فرزندان رشید ملت واداشت.

وی در این پیام تاکید کرد: اینجانب از تلاش همه امدادگران، آتش نشانان و واحدهای پزشکی، انتظامی و نظامی که به مدیریت این حادثه و خدمت به آسیب دیدگان شتافتند، تشکر می کنم و با تسلیت به خانواده جان باختگان این حادثه غمبار، برای عزیزانی که با ایثار جان خود به نجات هم نوعان خود شتافتند، از درگاه خداوند منان، رحمت و رضوان مسئلت می کنم و از همه هم میهنان عزیز  درخواست می‌کنم که برای نجات و عافیت مجروحان حادثه، در این ساعات نیایش در شب جمعه دعا کنند.

رییس‌جمهور کشورمان صبح روز شنبه (2 /11 /95) با حضور در چهارراه استانبول از محل ریزش ساختمان و آواربرداری انجام شده بازدید کرد و از نزدیک در جریان اقدامات دستگاه‌های امداد و نجات قرار گرفت.

حجت‌الاسلام روحانی در این بازدید گفت: بسیار متاسفم از حادثه ای که در این منطقه پیش آمد، هم برای جان هموطنان، هم اموال و هم مشکلاتی که در منطقه ایجاد شده است. این حادثه درس بزرگی برای همه مسئولان در زمینه امن سازی زندگی مردم که جزو حقوق شهروندی آنها بود. باید در این زمینه برنامه‌ریزی دقیق‌تری صورت گیرد و این حادثه بسیار تلخ درسی برای آینده باشد.

به گفته روحانی، همه مسئولان، چه امدادگران، چه تیم پزشکی، شهرداری و تیم‌های دیگری که برای انتظام امور حضور داشتند،  هماهنگی بسیار خوبی داشتند.

رییس‌جمهور افزود: آنها که جان عزیز خود را از دست داده‌اند، جاودانه می‌مانند زیرا برای نجات مردم رفتند و خودشان در میان سنگ و آهن گرفتار شدند.

وی با بیان اینکه خدا به این آتش نشان‌ها اجر بدهد و به خانواده‌های عظیم الشان آنها صبر بدهد گفت: همه باید نسبت به این فداکاری و حماسه امدادگران سر تعظیم فرود بیاورند.

دکتر روحانی ادامه داد: اقدامات بسیاری باقی مانده و باید آواربرداری‌ها ادامه یابد، تا همه را از زیر آوار خارج کنند و این خیابان حساس تجاری در شب عید سریع به حالت عادی برگردد. تامین اجتماعی باید برای کارگران بیکارشده فورا اقدام کنند و کسبه‌ای که اموال خود را از دست داده‌اند و آنها که بیمه نیستند، کمک‌های دیگری از سوی دولت و شهرداری دریافت کنند.

رییس‌جمهور ضمن بیان اینکه همه باید دست به دست هم دهیم تا آلام ناشی از خسارت‌ها و آثار مخرب این حادثه کمتر شوند، گفت: از مردم بخاطر همدلی و همبستگی در این حادثه دردناک تشکر می‌کنیم مهم آن است که از امروز به بعد برای مناطق تجاری و مسکونی که احتمال خطر برای آنها وجود دارد، برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشیم تا حوادث کمتر شود.

وی در پاسخ به پرسش درباره برنامه دولت برای نوسازی بافت‌های فرسوده اظهار کرد: یکی از مسایلی که از آغاز دولت در جلسات اقتصادی دنبال کردیم بافت های فرسوده بود در شهرهای بزذگ و کوچک از جمله تهران، مشهد ، اصفهان ، شیراز و ... بافت فرسوده زیاد داریم.  در تهران محل‌هایی احیا شده‌است. بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و وزارت راه و شهرسازی نیز در این زمینه تلاش کرده‌اند اما برنامه جامع‌تری را برای بافت‌های فرسوده نیاز داریم. اگر بتوانیم کارآفرینان و سرمایه گذاران را به این بخش متصل و احیای بافت‌های فرسوده را به آن‌ها واگذار کنیم همه سرمایه گذاری آن‌ها برمی‌گردد. همچنین با پول کمی می‌توانند امکانات خود را در اختیار مالکان بافت‌های فرسوده قرار دهند.

روحانی ادامه داد: موضوع احیای بافت فرسوده و ساختمان‌های آسیب پذیر مورد توجه دولت قرار داشته و در حال اجرا است. هماهنگی و همکاری‌های لازم با قوه قضاییه، مجلس، شهرداری‌ها و همه مقامات نیاز است. این کار شروع شده و باید سرعت بیشتری بگیرد.

رییس جمهور با بیان اینکه همکاری و هماهنگی خوب و ستودنی در این خصوص از اول کار وجود داشته و ادامه دارد، گفت: تاسف زیاد ما برای زیر آوار مانده‌ها و نگرانی ما برای آنهاست و امیدواریم امیدی باشد برخی به سلامت خارج شوند.

علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی نیز بعدازظهر همین روز با حضور در محل حادثه از نزدیک در جریان اقدامات انجام گرفته در مورد آواربرداری و نجات جان افراد گرفتار در زیر آوار قرار گرفت.  در این بازدید که وزیر کشور و استاندار تهران نیز همراه رئیس مجلس بودند، شهردار تهران گزارشی از اقدامات انجام شده ارائه کرد.

لاریجانی در سخنان کوتاهی با اشاره به پیش‌بینی‌های قانونی در برنامه توسعه برای نظامات امنیتی در چنین مناطقی، گفت: طبق این قانون تمام مراکز تجاری باید مطابق ضوابط و استانداردها سیستم‌های امنیتی داشته باشند و شهرداری‌ها مکلف به ساماندهی هستند.

رییس مجلس شورای اسلامی خطرنشان کرد: این موضوع می‌تواند در آینده نظام استاندارد برای ایمنی بخش‌های تجاری را فراهم کند. البته منابعی در برنامه پنج‌ساله برای مناطق فرسوده در نظر گرفته شده تا این موضوع با سرعت بیشتری حل و فصل شود. این موضوع به بعد از حل مسائل فوری فعلی موکول می‌شود که همه همت‌ها باید معطوف آن باشد. ان‌شاءالله بعد از آن کلیه امور با دولت پیگیری می‌شود.

صبح روز شنبه (2 /11 /95) تعدادی از اعضای هیات رییسه مجلس، مسعود پزشکیان نایب رییس مجلس و اعضای کمیسیون‌های تلفیق بودجه، عمران و اجتماعی نیز با حضور در محل ساختمان پلاسکو در جریان آخرین اخبار مربوط به حادثه و روند آواربرداری قرار گرفتند.

سایر مقامات و مسئولان کشور نیز با صدور اطلاعیه و  پیام‌های مجزا در صفحات شخصی خود در توییتر، اینستاگرام و تلگرام به ابراز همدردی با خانواده آتش‌نشانان و کسبه ساختمان پلاسکو پرداختند.

دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری با اظهار تألم و تأسف از این ضایعه مؤلمه و عرض تسلیت به خانواده‌های داغدیده و ابراز همدردی با تمام کسانی که در این حادثه به نحوی آسیب دیده‌اند، ضمن قدردانی و دعای خیر برای دست اندرکاران پیگیری این واقعه در شهرداری، آتش‌نشانی، نیروهای امدادرسان و اورژانش و نیروهای انتظامی، نظامی و امنیتی از آنان می خواهد همانطور که این حادثه را از محض وقوع، دنبال و در صحنه کمک رسانی حاضر و از هیچ تلاش و کوششی، دریغ نورزیدند همچنان با توسل به ائمه معصومین علیهم السلام و توکل به ذات اقدس باری تعالی به ماموریت خطیر خود ادامه داده و بدانند در نزد پروردگار مأجور بوده و مجاهدت‌هایشان در کمک به خلق نزد خالق هستی، محفوظ خواهد بود.

شورای نگهبان نیز با صدور پیام، گفت: خبر حادثه ناگوار آتش‌سوزی ساختمان پلاسکوی تهران و در پی آن کشته شدن تعدادی از هموطنان عزیزمان به‌ویژه عده‌ای از آتش‌نشانان شجاع و فداکار باعث اندوه و تاسف فراوان گردید. این عزیزان آتش‌نشان برای نجات جان‌ها و اموال مردم از شعله‌های سوزان آتش، از هیچ کوششی دریغ نکردند تا جایی که با فرو ریختن ساختمان در میان آواری از آهن و آتش گرفتار شدند و به مقام رفیع شهادت نائل آمدند. شورای نگهبان ضمن آرزوی بهبود مجروحان این حادثه غمبار، این حادثه را به مقام معظم رهبری، ملت شریف ایران به‌ویژه خانواده محترم بازماندگان و آتش‌نشانان دلیر و فداکار تسلیت گفته و از خداوند متعال برای بازماندگان طلب رحمت و غفران و برای خانواده آنها صبر و اجر مسئلت می‌نماید.

روابط عمومی و امور بین الملل حرم امام خمینی (ره) نیز در پیامی به شهادت رسیدن جمعی از آتش نشانان و امدادگران را در حادثه ساختمان پلاسکو تسلیت گفت.

در این پیام آمده است: صبحگاه ۳۰ دی ماه سال ۹۵ شاهد سردی و تلخی حادثه ای هستیم  که همه دل ها و قلب ها را متاثر و جریحه دار کرد اتفاقی ناگوار که همیشه در یاد و خاطر اذهان باقی خواهد ماند. اگرچه آتش امروز صبح و روز واقعه روی نامهربان خود را به مردم و افراد حاضر در ساختمان پلاسکو  نشان داد و حادثه‌ای جانکاه را به وجود آورد و موجب جان باختن و مجروح شدن و به شهادت رسیدن تعدادی از عزیزان  شد و خسارات مالی فراوانی را به دنبال داشت. اما روح مقاومت، ایثار و حرکت جهادی آتش نشانان فداکار قابل تقدیر است و در نهایت با تقدیر از زحمات شجاعانه آتش نشانان فداکار،امدادگران حاضر در محل حادثه شهادت و مصدوم شدن جمعی از آتش نشان ها ،امدادگرها  و برخی از هموطنان عزیز را تسلیت می گوییم.

روابط عمومی کل سپاه نیز در پیامی شهادت جمعی از آتش نشانان غیور و ایثارگر کشورمان در حادثه آتش سوزی و فروریختن ساختمان پلاسکو را تبریک و تسلیت گفت.

در بخشی از پیام آمده است: حادثه دردناک آتش سوزی و فروریختن ساختمان پلاسکو در مرکز تهران منجر به شهادت جمعی از آتش نشانان غیور کشورمان که برای نجات جان هموطنان خود، ایثارگرانه پای در میدان گذاشته و از جان گذشتند، موجب تأثر و اندوه فراوان و در عین حال تحسین و تقویت ملت ایران گردید. این قشر فداکار و از جان گذشته، با کمترین ادعا، بالاترین مراتب انسانی یعنی "ایثار" را به نمایش گذاشته و با نثار جان خود در قبال نجات جان هموطنان "عمل مجاهدانه" را بار دیگر معنی کردند.

این پیام با تاکید بر ضرورت پیش بینی تمهیدات لازم برای ارتقای ایمنی ابنیه و سازه های شهری و پیش گیری از وقوع حوادث مشابه تصریح کرده است: بی تردید فداکاری و ایثار آتش نشانان قهرمان که در صحنه های مختلف با شراره های نوع دوستی به مصاف دود و آتش رفته و صحنه های زیبایی از انسانیت را خلق کرده اند در حافظه ملت ایران باقی خواهد ماند.

 روابط عمومی کل سپاه در پایان این پیام ضمن تبریک و تسلیت شهادت جمعی از آتش نشانان فداکار و قهرمان و آرزوی صبر و اجر برای خانواده های این بزرگمردان عرصه ایثار تاکید کرده است: سپاه پاسداران انقلاب اسلامیدر کنار سایر دستگاهها، سازمانها و نهادهای اجرایی، انتظامی و امدادی با بکارگیری تمامی ظرفیتهای لازم تا آواربرداری کامل و یافتن پیکرهای شهدا و گرفتارماندگان احتمالی از هیچ مساعدتی و کمکی دریغ نخواهد کرد

همچنین ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز با صدور اطلاعیه‌ای حادثه دردناک آتش سوزی و فروریختن ساختمان پلاسکو تهران و به شهادت رسیدن تعدادی از غیورمردان آتش نشان را تسلیت گفت.

روابط عمومی ارتش در این پیام آورده است: حادثه دردناک آتش سوزی و فرو ریختن ساختمان تجاری پلاسکو در مرکز شهر تهران و شهادت آتش نشانان فداکاری که در عملیات نجات مردم به شهادت رسیدند، دل همه اقشار مردم را تواماً مملو از نگرانی و اندوه و تحسین و تمجید کرد. شهادت قهرمانانه جمعی از آتش نشانان دلیر کشورمان که در حادثه فاجعه بار آتش سوزی و فروریختن ساختمان پلاسکو تهران جان خویش را برای حفاظت از هموطنانشان به خطر انداختند، نقطه اوج ایثارگری و شهامت است. آتش نشانان فداکاری که جانها و دل هایشان مملو از آتش فروزان عشق به همنوع بود.

روابط عمومی ارتش در ادامه پیام خود آورده است: بی تردید بزرگی و عظمت آتش نشان های شریفی که جان خود را برای نجات دیگر انسان ها به خطر می اندازند همیشه در اذهان ملت بزرگ و شریف ایران باقی خواهد ماند. انسان های فداکاری که همچون همیشه در کنار مردم شریف ایران ماندند و با نثار جان خود معنای واقعی ایثارگری را به منصه ظهور رساندند.

ارتش جمهوری اسلامی ایران همچنین در پیام خود آورده است: حادثه دردناک آتش سوزی و فروریزی ساختمان پلاسکو تهران علی رغم همه تلخ کامی ها، باعث شد بار دیگر حماسه ای عظیم در قالب از خودگذشتگی، وحدت و همدلی اقشار مختلف مردم، مسئولان و نهادها و سازمانها به نمایش دربیاید و در قله افتخارآمیز آن، آتش نشانانی می درخشند که جان خویش را برای نجات همنوع به خطر انداخته و تعدادی از آنها به شهادت رسیدند.

ارتش جمهوری اسلامی ایران  ضمن تسلیت مجدد شهادت چند تن از آتش نشانان فداکار و غیور کشورمان، برای خانواده های داغدار ایشان آرزوی صبر جمیل و اجر جزیل می نماید و معتقد است نام و یاد پر آوازه این شهدای گرانقدر برای همیشه در تاریخ پُرافتخار ایران اسلامی خواهد درخشید.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی هم در صفحه اینستاگرامش، نوشت: انّا لله و انّا الیه راجعون، حادثه تلخ و دلخراش آتش سوزی در ساختمان پلاسکو تهران دل هر بیننده‌ای را به درد آورد و شهامت آتش نشانان اگر چه با خون و آتش قرین شد ولی تأسف همگان را در جان باختن پروانه‌وار ایشان باعث شد. خدای سبحان به عزیزان سفرکرده‌مان علو درجات و به بازماندگان و دوستان و همکارانشان صبر عنایت فرماید.

محمد شریعتمداری معاون اجرایی رییس‌جمهور نیز با صدور پیامی، گفت: صحنه های دلخراش اتش سوزی ساختمان پلاسکو را ، که ازدوران کودکی آن را بعنوان مرکز کار و تلاش می شناختم، ابتدا ازطریق رسانه ها و سپس از نزدیک مشاهده کردم . به عنوان یک ایرانی از این فاجعه که جان و مال عده کثیری ازهموطنانم راگرفت و زیان مادی و معنوی وسیعی را تحمیل کرد غصه دار شدم . تلاش امدادگران بویژه عزیزان اتش نشان که باایثار و فداکاری از جان خود گذشتند، یکبار دیگر اخلاص در عمل و ایثار بی منت را به جامعه ایرانی اسلامی ما درس داد. امیدوارم خون پاک شهدای این حادثه موجب وحدت بیشتر همه نهادها و دستگاههای دولتی و عمومی غیر دولتی در خدمت صادقانه به مردم شریف ایران گردد.

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در صفحه شخصی اینستاگرام خود نوشت: آتش نشانی که در جواب دوستش گفت:" اینها مال مردمه"، رفت و جانش را داد. این افراد مانند رزمندگانی هستند که جانشان را برای آزادی خرمشهر دادند تا خرمشهری ها به خانه های‌شان برگردند. دفاع از جان، مال و آبروی مردم جهادی بزرگ است و اجری عظیم دارد.

سفیر کشورمان در لندن نیز با انتشار عکسی در صفحه اینستاگرامش از آتش‌نشانان کشورمان قدردانی کرد. حمیدبعیدی‌نژاد، در این پیام آورده است: قهرمانان واقعی آنها هستند که تا مرز کشته شدن در مبارزه جلو می روند چون به این وسیله ثابت می کنند که چقدر به اعتقادات خود وفادار هستند.

سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه کشورمان هم در صفحه اینستاگرام خود با انتشار عکسی از حادثه ساختمان پلاسکو نوشت: برای مردم ات، برای مرامت و برای وطنت... گاهی باید بری در دل آتش و بسوزی. قهرمانان آتش نشان... قلب و روح و دعای ما با شماست. درود بر غیرت و شرافت و شهامت شما.

حمید ابوطالبی معاون سیاسی دفتر رییس حمهوری نیز  در توییتر خود نوشت: استعفای شرافتمندانه در فاجعه اخیر راه آهن، آغازی بود بر ضرورت مسئولیت پذیری اجتماعی درحوادث ناخواسته کشور برای کاهش آلام اجتماعی. ‏این موضوعی ملی و ارزشمند است که نباید آلوده به سیاست زدگی ها شود، چراکه ارزش‌های اجتماعی ارزشمندتر از سیاست بازی ها هستند.

حجت الاسلام و المسلمین کاظم صدیقی خطیب نماز جمعه تهران نیز در خطبه‌های نماز طی سخنانی ضمن ابراز همدردی با خانواده های آتش نشانان حادثه دیده در حادثه ساختمان پلاسکو گفت: همیشه باید نیروهای امنیتی و مسلح ما خطرات داخلی مانند بحران ها، سیل و زلزله و حوادث غیر مترقبه را رصد کنند و نظام همیشه آماده باشد.

عمار الحکیم رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق هم با ابراز همدردی خود با مردم ایران در حادثه پلاسکو، جان باختن شماری از هموطنان را به ملت و سران ایران تسلیت گفت.

قاضی سراج رییس سازمان بازرسی کل کشور نیز در پیامی با تسلیت به خانواده جان باختگان حادثه پلاسکو، گفت: حادثه تلخ و غم انگیز آتش‌سوزی و فروریختن ساختمان تجاری پلاسکو تهران که منجر به جان باختن و مصدومیت تعدادی از آتش‌نشانان شجاع و فداکار و جمعی از مردم عزیزمان شد، موجب تأسف و تأثر فراوان گردید. بدون تردید ایثار و شهامت عزیزان آتش نشان در این حادثه تاسف‌بار در اذهان تاریخ و ملت شریف ایران جاودان خواهد شد. اینجانب ضمن عرض تسلیت و ابراز همدردی با خانواده‌های داغدار و مصدومان این حادثه دلخراش، از تلاش شبانه‌روزی همه امدادگران، آتش‌نشانان و نیروهای نظامی و انتظامی تشکر می‌کنم. از خداوند متعال، برای جان‌باختگان این سانحه غمبار، رحمت و غفران الهی و برای مصدومان، آرزوی سلامتی و برای بازماندگان، صبر و اجر مسألت می‌نمایم.

دیوان عالی کشور، رییس دیوان عالی کشور به همراه معاونان، قضات و کارمندان هم طی پیامی درگذشت آتش نشانان فدارکار و جان فشان را در سانحه تلخ آتش سوزی و فرو ریختن ساختمان پلاسکو تسلیت گفتند.

در این پیام آمده است: حادثه آتش سوزی و فرو ریختن یکی از ساختمان های تجاری مرکز شهر تهران که منجر به شهادت جمعی از آتش نشانان جان فشان و فداکار و به سوگ نشستن خانواده‌های آنان و همچنین مصدومیت و درگذشت جمعی از هموطنان‌مان شد بر ما بسیار تلخ گذشت. این حادثه را به پیشگاه ملت شهیدپرور ایران اسلامی تسلیت عرض می‌کنیم و از خداوند منان برای این عزیزان طلب مغفرت و اجر جزیل و برای بازماندگان و خانواده بزرگ و فداکار آتش نشانی صبر بر این مصیبت را مسألت داریم.

علاوه بر مقامات سیاسی کشور کارکنان ناوگروه 44 نیروی دریایی ارتش، حزب مستقل و اعتدال ایران، جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی، حزب مردم سالاری، حزب اراده ملت ایران، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز هم‌دردی خود با خانواده آتش‌نشانان جان برکف اعلام کردند.

فاجعه پلاسکو ابعاد جهانی هم پیدا کرد. خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های «الجزیره»، «گاردین»، «بی.بی‌.سی»، «NBC»، «CNN»، «ایندیپندنت»، «مترو»، «میرور»، «واشنگتن پست»، «دیلی استار»، «آسوشیتدپرس»، «رویترز»، «راشا تودی» و ... از جمله رسانه‌هایی بودند که در گزارش‌های تصویری به حادثه آتش‌سوزی و فروریختن ساختمان «پلاسکو» پرداختند. علاوه بر رسانه‌های جهان برخی از روسای جمهور و نخست‌وزیران کشورها بروز این فاجعه را به دولت و  مردم تسلیت گرفتند.

سفارت فرانسه در تهران، رییس اداره آتش نشانی کالیفرنیا، مقامات کشورهای روسیه، سوریه، عراق، ترکیه، پاکستان، الجزایر و  ارمنستان  و .... نیز با صدور پیام‌های جداگانه‌ای این حادثه جانگداز را به دولت و ملت ایران تسلیت گفتند.

گزارش از خبرنگار ایسنا هادی فرهنگ‌زاد

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha