• چهارشنبه / ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ / ۱۲:۲۷
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 95112014141
  • خبرنگار : 30057

رشد 130 برابری تولیدات علمی ایران در بعد از انقلاب/تولید 2درصدی دانشگاه تهران در قبل از انقلاب

رشد 130 برابری تولیدات علمی ایران در بعد از انقلاب/تولید 2درصدی دانشگاه تهران در قبل از انقلاب

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با بیان اینکه در فاصله 160 سال قبل از انقلاب تنها 3هزار و 71 مدرک از ایران نمایه‌سازی شده بود، گفت: تعداد مدارک ثبت شده از ایران در بعد از انقلاب اسلامی به 397 هزار و 212 مورد ‌رسید که این امر رشد 130 برابری تولید علم کشور را نشان می‌دهد.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدجواد دهقانی با تاکید بر اینکه پایگاه استنادی بین‌المللی اسکوپوس اطلاعات مدارک منتشر شده توسط پژوهشگران کشور را از سال 1197 هجری شمسی مستند کرده است، افزود: 160 سال بعد، انقلاب اسلامی به وقوع پیوست و هم‌اکنون 39 سال از وقوع انقلاب اسلامی سپری می‌شود.

وی ادامه داد: در این پایگاه در فاصله 160 سال قبل از انقلاب تنها 3 هزار و 71 مدرک از ایران نمایه‌سازی شده است؛ در حالی ‌که تعداد مدارک ثبت شده بعد از انقلاب اسلامی به 397 هزار و 212 مورد می‌رسد.

دهقانی، میزان تولید علم بعد از انقلاب را حدود 130 برابر دانست و اظهار کرد: همانطور که رهبری انقلاب اشاره کردند در دوران قاجار و پهلوی، حرکت علمی کشور به دلایل خاص متوقف شد و در زمانی ‌که دوران شکوفایی علمی در اروپا بود، ما نتوانستیم از استعدادها و زمینه‌های علمی و اخلاق علمی خود استفاده کنیم، بنابراین از حرکت علمی دنیا عقب ماندیم، با این حال پیروزی انقلاب اسلامی همچون زلزله‌ای برای دنیای غرب و شرق آن روز بود، به طوری که تأثیر بسیار زیادی در دانشگاه‌ها گذاشت.

وی با تاکید بر اینکه از انقلاب اسلامی تا بعد از جنگ تحمیلی حدود  هزار و 800 مدرک از پژوهشگران ایرانی در سطح بین‌المللی ثبت شده بود، خاطرنشان کرد: از بعد از جنگ تحمیلی تا سال 1376 تعداد مدارک کشور به 5 هزار و 272 مورد رسید. از این سال تا 1386 تعداد مدارک کشور از مرز 72 هزار و 800 مورد گذشت و از این سال تاکنون تعداد مدارک کشور بالغ بر 317 هزار مورد بوده است.

سرپرست پایگاه استنادی جهان اسلام با طرح این سوال که بیشترین تولیدات علمی در کدام حوزه‌های موضوعی انجام گرفته و سهم حوزه‌های موضوعی مختلف و نیز میزان رشد آنها بعد از انقلاب چگونه بوده است، خاطرنشان کرد: اگر حوزه‌های موضوعی به 5 بخش علوم مهندسی، علوم پزشکی، علوم انسانی واجتماعی، علوم پایه و علوم کشاورزی تقسیم شود، میزان افزایش سهم هر حوزه موضوعی پس از انقلاب اسلامی مشخص می‌شود.

دهقانی اضافه کرد: میزان مدارک ثبت شده برای قبل و بعد از انقلاب برای تمام حوزه‌های موضوعی بسیار بالا بوده و به وضوع قابل مشاهده است. به طوری که بیش از 97 درصد از تولید علم کشور در حوزه علوم انسانی و اجتماعی مربوط به دوران بعد از انقلاب اسلامی است.

به گفته وی، همین رقم برای علوم کشاورزی نزدیک به 98 درصد، برای علوم پزشکی نزدیک به 99 درصد، برای فنی و مهندسی و علوم پایه نزدیک به 100 در درصد است.

وی با بیان اینکه با توجه به ظهور فناوری‌های جدید و لزوم توسعه و گسترش علوم در برخی حوزه‌ها میزان رشد آنها با یکدیگر متفاوت است، یادآور شد: بر اساس آمار استخراج شده حوزه علوم پایه با رشد 265 برابری بالاترین میزان رشد را داشته است.

دهقانی ادامه داد: حوزه‌های موضوعی مهندسی، حوزه پزشکی، کشاورزی و علوم انسانی به ترتیب رشد 230 ، 76 و 41 و 37 برابری از نظر تعداد مدارک ثبت شده نسبت به قبل از انقلاب را داشته‌اند.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) خاطرنشان کرد: در طول زمان، دانشگاه‌های کشور بزرگتر شده و همین طور با توجه به حوزه‌های کلان موضوعی به گروه‌های مختلف تقسیم و برخی از دانشگاه‌ها به پزشکی و جامع تقسیم شدند. همچنین برخی دانشگاه‌های تخصصی و نیز دانشگاه‌های آزاد اسلامی و پیام نور ایجاد شدند و گسترش یافتند.

وی اظهار کرد: با این حال مقایسه تولید علم این دانشگاه‌ها قبل و بعد از انقلاب اسلامی نشان از رشد علمی قابل توجه آنها دارد. به طوری که 98 درصد از تولید علم دانشگاه تهران مربوط به دوره بعد از انقلاب اسلامی است و تنها 2 درصد آن مربوط به دوران قبل از انقلاب بوده است.

دهقانی خاطرنشان کرد: 99 درصد از تولید علم دانشگاه صنعتی شریف و 99.9 درصد از تولیدات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر مربوط به دوران بعد از انقلاب اسلامی است. این میزان برای دانشگاه شیراز حدود 95 گزارش شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha