• یکشنبه / ۱ اسفند ۱۳۹۵ / ۱۳:۱۵
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 95120100391
  • خبرنگار : 71491

عضو هیات علمی موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی:

پاشنه آشیل توسعه آموزش عالی، نبود نهادهای علمی پایدار است

پاشنه آشیل توسعه آموزش عالی، نبود نهادهای علمی پایدار است

عضو هیات علمی موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی گفت: پاشنه آشیل توسعه آموزش عالی در کشور نبود نهادهای علمی پایدار، علی رغم وجود ستارگان علمی بسیار زیاد در این نهادها است.

به گزارش ایسنا، دکتر مقصود فراستخواه عضو هیات علمی موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی در سمینار "نقش دانشگاه خوارزمی در توسعه آموزش عالی کشور" اظهار کرد: سهم دانشگاه خوارزمی در آموزش عالی ایران موضوع مهم و قابل بررسی است و در این زمینه باید توجه کرد که توسعه آموزش عالی به معنای افزایش مکان‌ها و ساختمان‌های دانشگاهی نیست و نهادهای پایدار علمی باید به وجود بیاید تا بتوانیم ادعا کنیم آموزش عالی توسعه یافته است.

وی افزود: اثربخشی و بهره‌وری توانایی در گسترش مرزهای دانش، سرمایه انسانی موثر، پاسخگویی به مسائل جامعه ایرانی و نقد و روشنگری اجتماعی است.

وی با اشاره به شرایط توسعه علمی آموزش عالی گفت: شرط نخست این است که این موجودیت بتواند پاسخ نیرومندی به این پرسش که من کیستم، بدهد و هویت خود را بررسی کند که این مساله یک وجه تشابه دارد که باید با علم جهانی خود را تعریف کنیم و از بعد دیگر تمایزی است که علاوه بر تشابه هویتی ما با جهان باید مشخص شود که دانشگاه‌های ایران چه تمایزی با دیگر دانشگاه‌های جهان دارند. بنابراین ما نیاز داریم به یک زنجیره حافظه و تبارنامه‌ای که به سوال من کیستم خود پاسخ دهیم.

فراستخواه افزود: پاشنه آشیل جامعه ایران در موضوع آموزش عالی این بوده است که ستارگان علمی زیادی داشته‌ایم ولی نهادهای علمی ما بسیار آسیب‌پذیر بوده و پایدار نبوده‌اند. بنابراین ما باید متمرکز شویم و هویت خود را با نهادهای علمی ببینیم.

وی تاکید کرد: در ایران دانشگاه صرفاً ترجمه‌ای و وارداتی نبوده و این حوزه خلاف تصورات منفی نهاد ملی‌ای بوده است که از تجربیات جهانی به صورت خلاقانه و آگانه اقتباس شده است. بنابراین برای اینکه دانشگاه ایرانی در توسعه این سرزمین مشارکت داشته باشد دومین مساله استقلال علمی است. به طوری که دانشگاه بتواند روی پای خود بایستد و بنا بر تئوری مبادله بتواند به نیازهای جامعه پاسخ دهد.

وی ادامه داد: در ابتدای تاسیس دانشگاه در ایران صناعت‌هایی به وجود آمده بود که اولین نهادهای دانشگاهی در پاسخ به این نیازها پا به عرصه گذاشته‌اند و افرادی که در دانشگاه‌ها دانش‌آموخته می‌شدند جایشان در نهادهای مختلف از قبل تعیین شده و معلوم بود بنابراین دانش‌آموختگان اثربخشی داشتند و بیکاری دانش‌آموخته موضوعیت نداشت.

عضو هیات علمی موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی بیان کرد: سومین شرط توسعه آموزش عالی در کشور مشارکت دانشگاه در توسعه آموزش عالی است و اینکه بتواند نهاد حرفه‌ای ایجاد کند و کیفیت اعضای هیات علمی و فرآیند یاددهی و یادگیری در آن افزایش یابد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از مهمترین فعالیت‌هایی که دانشگاه خوارزمی به آن پرداخته، مساله کیفیت اعضای هیات علمی است و فرآیند یاددهی و یادگیری در دانشگاه است که توانسته در این زمینه تا حدودی پاسخگوی نیازهای آموزش عالی در کشور باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha