• شنبه / ۲۶ فروردین ۱۳۹۶ / ۱۶:۳۵
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 96012610948
  • خبرنگار : 30057

تلاش محققان پژوهشگاه زلزله‌ برای شناسایی گسل مسبب زلزله سفیدسنگ

تلاش محققان پژوهشگاه زلزله‌ برای شناسایی گسل مسبب زلزله سفیدسنگ

براساس بازدیدهای تیم‌های تحقیقاتی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله بیشترین خسارت‌ها مربوط به منطقه سفیدسنگ می‌شود.

به گزارش ایسنا، دکتر مهدی زارع، استاد زلزله‌شناسی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی روز شنبه، 26 فروردین در نشست تخصصی زلزله خراسان رضوی با اشاره به جزئیات این زلزله افزود: این زلزله در صبح روز چهارشنبه، 16 فروردین‌ماه رخ داده است.

وی با بیان اینکه این زلزله در پهنه گسلی کشف‌رود رخ داده است، یادآور شد: کانون این زلزله در جایی بوده است که جمعیت آن بسیار کم است و این کم بودن جمعیت موجب شده تا میزان تلفات این زلزله به یک نفر محدود شود.

زارع با تاکید بر اینکه بیشترین تمرکز جمعیت در خراسان رضوی در مشهد است، اظهار کرد: بر این اساس زلزله اخیر این استان از مشهد گزارش شد؛ در حالی که این زلزله در منطقه دو قلعه بوده است.

استاد زلزله‌شناسی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی با تاکید بر اینکه هم‌اکنون نمی‌توانیم گسلی را به عنوان گسل مسبب این زلزله اعلام کنیم، ادامه داد: ساز و کار این زلزله فشاری است و مناطقی چون موسی‌آباد، کوه‌سفید و درخت بید بیشترین خسارت‌ها را دیده‌اند.

وی با بیان اینکه بیشترین خرابی‌ها متوجه ساختمان‌های خشتی‌گلی و بعضا بنایی بوده است، یادآور شد: منطقه سفیدسنگ که به کانون زلزله نزدیک بوده است، بیشترین خسارت‌ها را داشته است.

این محقق زلزله‌شناس با بیان اینکه این زلزله از نوع فشاری بوده  و روند شمال غربی جنوب شرقی داشته است، ادامه داد: به دلیل گسیختگی سطحی که این زلزله ایجاد کرده، بلوک‌های سنگی به اطراف پرتاب شده است.

زارع با بیان اینکه تاکنون شواهد تاریخی برای رخداد لرزه‌های مهم در این منطقه به ثبت نرسیده است، تاکید کرد: برای آنکه بتوانیم گسل مصوب این زلزله را مشخص کنیم، نیاز به مطالعات بیشتر داریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha