• پنجشنبه / ۳۱ فروردین ۱۳۹۶ / ۱۲:۲۷
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 96013114508

رئیس دانشگاه امیرکبیر:

مجریان حوزه امنیت اطلاعات از ترکیبی از کارهای داخلی و خارجی استفاده کنند

مجریان حوزه امنیت اطلاعات از ترکیبی از کارهای داخلی و خارجی استفاده کنند

رییس دانشگاه امیرکبیر با بیان اینکه باید در حوزه امنیت اطلاعات از ترکیبی از کارهای داخلی و خارجی استفاده کنیم گفت: افرادی که مجری هستند به داخل هم نگاهی داشته باشند به ویژه در حوزه بسیار کلیدی مثل رمز.

به گزارش ایسنا، برنامه "صبح و گفتگو" رادیو گفت و گو با حضور دکتر سید احمد معتمدی وزیر اسبق ارتباطات و ریاست دانشگاه امیرکبیر و دکتر حسین نوری‌خواه استاد دانشگاه و پژوهشگر فضای مجازی به بررسی نقش نظام‌های امنیت شبکه ملی اطلاعات در توسعه کسب و کار پرداخت.

دکتر حسین نوری‌خواه با اشاره به کسب و کار در فضای مجازی گفت: همان‌ طوری که کسب و کار در فضای واقعی نیاز به یک سری زیر ساخت دارد در فضای مجازی نیز نیازمند یک سری زیرساخت است. زیرساخت‌هایی اعم از امنیت، احساس اطمینان و مباحثی مثل پرداخت الکترونیک و حتی امضایی که در دنیای واقعی داریم در دنیای مجازی هم لازم داریم.

وی به نقش و اهمیت رمزنگاری در فضای مجازی پرداخت و اظهار داشت: اگر به مشخصات فنی این زیرساخت‌ها در فضای مجازی نگاه کنیم، می‌بینیم بسیاری از این زیرساخت‌ها مبتنی بر فنآوری‌هایی مانند رمزنگاری است.

پژوهشگر فضای مجازی افزود: یعنی وقتی امضای دیجیتال مطرح می‌شود منظور این نیست که تصویری از امضای یک فرد را به صورت عکس داشته باشیم بلکه منظور نوعی رمزنگاری و روش‌های مبتنی بر رمزنگاری است که اصالت یک متن یا یک پرداخت یا وجهی را در فضای مجازی برای ما مشخص می‌کند.

وی تاکید کرد: بنابراین برای اینکه بخواهیم در فضای مجازی کسب و کار موفق و مطمئن و ثمر بخشی را داشته باشیم نیازمند این هستیم که در عرصه رمزنگاری هم بتوانیم در سطح جهانی حرفی برای گفتن داشته باشیم.

نوری‌خواه به افزایش فعالیت‌ها در حوزه‌های امنیتی اشاره کرد و بیان داشت: ما نیاز داریم خیلی بیشتر از چیزی که الان است کار کنیم تا اینگونه نباشد که عمدتا مبتنی بر محصولات خارجی باشیم و نتوانیم در فضای رقابتی ورود کنیم.

در ادامه دکتر سیداحمد معتمدی با اشاره به توسعه شگفت انگیز فنآوری اطلاعات در دو دهه گذشته در خصوص اهمیت امنیت اطلاعات در فضای مجازی، گفت: بخشی از حوزه امنیت، رمزنگاری است چرا که اگر استفاده کنندگان اطمینان لازم را از صحت و امنیت اطلاعات نداشته باشند قطعا استفاده از فضای مجازی به شدت کاهش خواهد یافت.

وی به نشست هم اندیشی رمز ایران اشاره کرد و اظهار داشت: در نشست‌هایی که تبادل اطلاعات است هم از نظر علمی و هم از نظر اجرایی و هم از این نظر که اگر صحبت‌هایی که متخصصین دارند به گوش مسئولین برسد، قطعا موثر هستند و باید تداوم پیدا کنند.

ریاست دانشگاه امیرکبیر به نقش کلیدی امنیت در حوزه بانکی پرداخت و متذکر شد: در حوزه بانکی بسیار کلیدی است که امنیت اطلاعات رعایت شود. خیلی از شرکت های داخلی در برنامه نویسی و به تبع آن در حوزه رمزنگاری و امنیت اطلاعات فعال هستند.

وی به دو دیدگاه افراطی در حوزه امنیت اطلاعات پرداخت و گفت: در این حوزه یکی بحث اجرایی است که می خواهند سریع تر به نتیجه برسند و ساده تر برنامه هایشان اجرا شود و کلا معتقدند باید سیستم ها از خارج وارد شود و توجهی به داخل ندارند و یک نگاه افراطی دیگری هم وجود دارد که می‌گویند باید صد در صد داخلی باشد.

معتمدی افزود: به نظر بنده هیچ کدام از این دیدگاه ها امکان پذیر نیست. ما هم باید از تجربه دنیا استفاده کنیم و از ترکیبی از کارهای داخلی و خارجی استفاده کنیم. از طرفی افرادی که مجری هستند باید بدانند که در کنار خریدهایی که انجام می‌دهند به داخل هم نگاهی داشته باشند و آن هم در حوزه بسیار کلیدی مثل رمز که نمی‌توان متکی بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha