• جمعه / ۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ / ۱۵:۴۳
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 96020100242
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری:

جهاد دانشگاهی، گام‌های ارزنده‌ای در امر خودکفایی در تولید سلول‌های بنیادی برداشته است

جهاد دانشگاهی، گام‌های ارزنده‌ای در امر خودکفایی در تولید سلول‌های بنیادی برداشته است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در سال ۹۶ که از سوی مقام معظم رهبری به نام اقتصاد مقاومتی، تولید اشتغال نام‌گذاری شده است، می‌خواهیم در عرصه علمی و تولید سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی با استفاده از توان و دانش داخلی، بخش کوچکی از اهداف بزرگ و برحق ایشان در زمینه شعار سال را محقق نماییم.

به گزارش ایسنا، دکتر محمد فرهادی امروز اول اردیبهشت ماه در اختتامیه دومین کنگره بین‌المللی سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی که در دانشکده علوم دانشگاه فردوسی برگزار شد، با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های دولت تدبیر و امید پیشرفت در عرصه‌های مختلف علمی و بی‌نیازی به دیگر کشورها بوده است، اظهار کرد: یکی از اقدامات صورت‌گرفته و ثمربخش در امر تولید سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی با توان دانشمندان، متخصصان و نخبگان ایرانی بوده است.

وی تصریح کرد: جهاد دانشگاهی به عنوان یکی از مجموعه‌های علمی و دانشگاهی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گام‌های ارزنده‌ای در امر خودکفایی ایران در تولید سلول‌های بنیادی و بازساختی پزشکی برداشته است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: نخبگان و دانشمندان توانمند ایرانی حرف‌های زیادی در شاخه‌های مختلف علمی در سطح بین‌المللی برای گفتن دارند و این توان و دانش برهیچکس پوشیده نیست و همین افراد در عرصه‌های مختلف ملی و بین‌المللی افتخارات زیادی را رقم زده‌اند و بی‌شک با حمایت مطلوب‌تر مسئولان مربوطه از آنان شاهد رشد بهتر و بیشتر در عرصه علم و دانش در زمینه‌های مختلف همچون تولید سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی خواهیم بود.

فرهادی تاکید کرد: امروز بین علوم حد و مرزی نیست. هرچندکه در گذشته هم نبوده است اما امروز باید بیش از پیش بروی هم آمیختگی علوم کار شود.

وی ادامه داد: یونسکو در اواخر قرن گذشته گزارشی را در زمینه پزشکی منتشر کرده که مراکز پزشکی‌ و بیمارستان‌های ما در آینده مراکزی برای تعویض اندام‌ها و بافت‌های بدن باشند؛ بنابراین امروز شاهد پیشرفت‌های چشمگیری در عرصه درآمیختگی  علوم هستیم.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری تصریح کرد: قرن گذشته را قرن ژنتیک نام‌گذاری شد و قرن  21 که دوران علوم اعصاب، علوم شناختی و  زیستی است، شاهد هستیم که ما باید در این علوم، مدلسازی و یافته‌هایی در حوزه‌های تشخیصی، شناختی و درمانی داشته باشیم.

فرهادی با بیان اینکه در حوزه دانش عصب شناسی یا نوروساینس 17 قلمرو وجود دارد که لازم است به آن‌ها پرداخته شود، افزود:  امروز جهان و ایران پیشرفت‌های بسیار خوبی در عرصه سلول‌های بنیادی و پزشکی داشته است که مهم‌ترین آن همکاری‌های شکل‌گرفته در این زمینه است تا بتوانیم  به کاربردهای آن دست یابیم و درآمد اقتصادی مطلوبی از آن داشته و از طرفی در جهت افزایش سلامت و رفاه مردم داشته باشیم.

وی در پایان عنوان کرد: باید مراقبت بود تا در زمینه سلول‌های بنیادی انحراف نداشته باشیم و به اسم سلول درمانی مراکز نادرست ایجاد نشود.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha