• یکشنبه / ۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ / ۱۶:۵۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 96020301758
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

سرپرست اداره‌کل نوسازی مدارس استان خبر داد:

پایین بودن سرانه فضای آموزشی در خراسان رضوی نسبت به متوسط کشوری

پایین بودن سرانه فضای آموزشی در خراسان رضوی نسبت به متوسط کشوری

ایسنا/خراسان رضوی سرپرست اداره‌کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان رضوی گفت: در حالی که متوسط سرانه آموزش و پرورش در سطح کشور برای دانش‌آموزان 5.2 مترمربع است، این سرانه در سطح استان به 4.5 مترمربع می‌رسد.

به گزارش ایسنا، جاسم حسین‌پور امروز سوم اردیبهشت ماه در نشست خبری که در محل اداره کل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس استان برگزار شد، با اشاره به اینکه 7300 مدرسه در سطح استان وجود دارد، عنوان کرد: 85 درصد این مدارس دولتی هستند و حدود 42 هزار کلاس را تشکیل می‌دهند، 40 درصد از این کلاس‌ها دارای استحکام هستند و 60 درصد نیاز به بازسازی و مقاوم‌سازی دارند.

وی ادامه داد: از60 درصد مدارسی که نیاز به بازسازی و مقاوم‌سازی دارند 35 درصد تخریبی هستند و سایر مدارس نیاز به مقاوم‌سازی دارند، تخریبی بودن مدارس به معنای خطرساز بودن ساختمان مدرسه نیست حتی بسیاری از مدارس تخریبی حداقل از ساختمان‌های مسکونی استحکام بیشتری دارند، اما از نظر برخی از آیین‌نامه‌ها مشکل دارند. 

سرپرست اداره‌کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان با بیان اینکه 15 درصد مدارس استان غیر دولتی هستند، گفت: ساختمان‌های مدارس غیر دولتی شرایط مناسب ندارند اگرچه مهندسین سازمان نظام مهندسی استحکام آن‌ها را تایید می‌کنند، اما این مدارس از دیدگاه ما شرایط اولیه را ندارند.

حسین‌پور عنوان کرد: مدارس غیر دولتی بیشتر استیجاری هستند و در اختیار دولت قرار ندارند مهندسین ما باید استحکام ساختمان‌های مدارس غیر دولتی را تائید کنند که تاکنون تمام ساختمان‌های این مدارس در سطح استان اقدامات لازم را انجام داده‌اند، اما تعمیرات مدارس غیر انتفاعی بر عهده اداره‌کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس نیست.

وی اضافه کرد: اگر فردی تمایل داشته باشد مدرسه‌ای با عنوان غیر انتفاعی بسازد زمین و وام به او تعلق می‌گیرد و در این زمینه اخیرا فقط یک مورد داشته‌ایم.

تخریب و بازسازی 7200 کلاس درس

حسین‌پور خاطرنشان کرد: از سال 86 تاکنون در طرح تخریب و بازسازی مدارس 7200 کلاس درس با زیربنای 850 هزار مترمربع احداث و جایگزین مدارس تخریبی شده‌اند.

وی با بیان اینکه در سال جاری از اعتبارات استانی و ملی 135 میلیارد تومان اعتبار داشته‌ایم، تصریح کرد: از این مبلغ 43 درصد تخصیص یافته و  امیدوار هستیم تا تیر ماه باقی مانده اعتبار نیز تخصیص پیدا کند و بتوانیم کمبودهای خود را برطرف کنیم.

حسین‌پورگفت: 195 پروژه در سال گذشته داشته‌ایم که به دلیل کسری تخصیص اعتبار نتوانسته‌ایم آن‌ها را تکمیل کنیم، اعتبارات سال جاری نیز تاکنون مشخص نشده است.

سرپرست اداره‌کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان افزود: با توجه به اینکه اعتبارات ما در سال گذشته تخصیص کمی داشته است مدارس احداثی نداشته‌ایم و اغلب اعتبارات صرف تکمیل و تجهیز مدارس شده است، در سال گذشته حدود سه میلیارد برای تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی مدارس هزینه کرده‌ایم. 

وی در خصوص سیستم‌های گرمایشی مدارس، یادآور شد: از سال 92 که استانداردسازی مدارس را آغاز کرده‌ایم تاکنون استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی 2500 مدرسه با اعتباری حدود 100 میلیارد تومان انجام شده است.

استاندارد نبودن سیستم‌های گرمایشی 2000 مدرسه 

سرپرست اداره‌کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌کنیم سیستم‌های گرمایشی 2000 مدرسه استاندارد نباشد در صورت استمرار اعتبار استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی مدارس، در سال جاری و سال آینده  استانداردسازی سسیتم‌های گرمایشی این مدارس را انجام خواهیم داد.

وی با بیان اینکه متوسط سرانه آموزش و پرورش در سطح کشور برای دانش‌آموزان 5.2 مترمربع است، خاطرنشان کرد: این سرانه در سطح استان به 4.5 مترمربع می‌رسد البته این میزان در سطح استان بین 2 تا 10 متر متغیر است شرایط مطلوب و هدفگذاری رسیدن به هشت متر مربع به ازای هر دانش‌آموز است.

حسین‌پور افزود: با در نظر گرفتن شرایط مطلوب نیاز به احداث 3.5 میلیون مترمربع احداث مدرسه داریم این موضوع مسیری طولانی و پر زحمت است.

وی گفت: سرانه فضاهای آموزشی برخی از مناطق استان 1.9 مترمربع است که باید به این مناطق توجه بیشتری برای ساخت فضای آموزشی داشته باشیم. خیرین هم معمولا گرایش دارند که در مناطق محروم سرمایه‌گذاری کنند، اما به دلیل پراکندگی مناطق محروم ممکن است اقدامات آنها دیده نشود.

سرپرست اداره‌کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اضافه کرد: در شهرهای بزرگ استان مانند مشهد، نیشابور و ... مشکلات بیشتری در خصوص فضاهای آموزشی وجود دارد، در شهرستان‌های کوچک در این زمینه مشکلی نداریم و  به متوسط کشوری و شرایط مطلوب رسیده‌ایم. 

حسین‌پور در خصوص برنامه‌های سال جاری این اداره‌کل، عنوان کرد: برای سال جاری تا کنون برنامه‌ای بسته نشده است، اما در برنامه ششم توسعه اعلام شده سه میلیارد دلار اعتبار برای بازسازی و مقاوم‌سازی مدارس کشور پیش‌بینی شده است که هشت تا 10 درصد از این مبلغ به خراسان رضوی اختصاص می‌یابد. 

وجود 258 پروژه نیمه تمام در استان

سرپرست اداره‌کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان با اشاره به وجود 258 پروژه نیمه تمام، در آموزش و پرورش استان، اضافه کرد: خیران بخش عمده‌ای از تعهدات خود را انجام داده‌اند، اما ما به عنوان دولت به بخشی از تعهدات خود عمل نکرده‌ایم، تکمیل شدن این پروژه‌ها حداقل نیازمند 120 میلیارد تومان اعتبار است. 

سرپرست اداره‌کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان در خصوص مشکلات این اداره‌کل، تصریح کرد: از جمله مشکلات ما تعهداتی است که در قبال خیرین داشته‌ایم و تاکنون نتوانسته‌ایم آن‌ها را محقق کنیم، در بخش شهری میزان تعهد ما و خیران به طور مساوی 50 درصد است، اما در روستاها 70 درصد را خیران و 30 درصد را دولت تعهد می‌کند، در سال‌های اخیر نتوانسته‌ایم تعهدات خود را انجام دهیم.

حسین‌پور عنوان کرد: موردی که تاکنون خیران به دلیل انجام نشدن تعهدات ما از آن صرف‌نظر کرده باشند وجود ندارد، اما گلایه‌هایی برای آنان ایجاد شده است. 

سرپرست اداره‌کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان با اشاره به اینکه وجود مدارس فرسوده از دیگر مشکلات ما است، ادامه داد: زلزله اخیر که در خراسان رضوی رخ داد خسارت مالی نداشت، اما در زلزله‌های شدیدتر ممکن است خسارت‌های مالی و جانی داشته باشیم.

برگزاری نوزدهمین دوره جشنواره خیرین مدرسه‌ساز استان

وی با اشاره به برگزاری نوزدهمین دوره جشنواره خیرین مدرسه‌ساز استان در هفتم اردیبهشت ماه جاری، تصریح کرد: هدف این جشنواره جذب و حفظ خیرین موجود است در سطح استان بالغ بر 3600 خیر مدرسه‌ساز داریم که 800 نفر از آنان را زنان و 1800 نفر را هم مردان تشکیل می‌دهند همچنین 1000 نفر نیز اشخاص حقوقی هستند.

سرپرست اداره‌کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان گفت: در هجدهمین جشنواره خیرین‌مدرسه‌ساز استان، خیران 82 میلیارد تومان تعهد کردند که 60 درصد آن محقق شده است محقق نشدن برخی از تعهدات خیران به علت دلایل و شرایط خاص آنان است که نتوانستند کار خود را انجام دهند.

حسین‌پور ادامه داد: باتوجه به اینکه معمولا میزان اعتباری که خیران در جشنواره‌ها متعهد می‌شوند از جشنواره‌های گذشته بیشتر است پیش‌بینی ما برای تعهد خیران 82 میلیارد تومان سال است.

وی اظهار کرد: در کنار جشنواره نمایشگاهی هم برای 47 منطقه آموزش و پرورش استان بر پا می‌شود و به هر کدام از آن‌ها یک غرفه اختصاص می‌یابد تا مشکلات و اقدامات خود را به تصویر بکشند و خیران برای کمک به این مناطق ورود پیدا کنند. 

سرپرست اداره‌کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان با اشاره به وجود جایگاهی برای کمک‌های اندک مردم به مدرسه‌سازی در جشنواره خیرین مدرسه‌ساز استان، خاطرنشان کرد: ارزش کمک کسانی که حداقل کمک را در کار خیر انجام می‌دهند از کسانی که میلیاردها تومان سرمایه‌گذاری می‌کنند کمتر نیست زیرا آنان در حد توان خود در کار خیر شریک شده‌اند. 

حسین‌پور در خصوص شایعاتی مبنی بر اینکه شرط یکی از خیران مدرسه‌ساز برای ساخت مدرسه نمازخانه نداشتن مدرسه است، گفت: خیرین مدرسه‌ساز با نیت الهی به کار ساخت‌وساز مدرسه ورود پیدا می‌کنند و کار خود را مقدس می‌دانند آن‌ها هیچ‌گاه شرط نگذاشته‌اند که نمازخانه در مدرسه ساخته نشود.

وی در خصوص کمک‌های شهرداری و شرکت‌های خدماتی به مدرسه‌سازی، عنوان کرد: برای مدرسه‌سازی نیازی به پروانه ساخت نداریم و این موضوع رایگان است، اما انشعاب‌های آب، برق، گاز و تلفن رایگان نیست.

تخصیص نیافتن اعتبارات بازسازی مدارس آسیب‌دیده در زلزله 

حسین‌پور گفت: خوشبختانه در زلزله اخیر خراسان رضوی ساختمان‌های مدارس به شکل آوار ریزش نکرده‌اند و خسارت جانی نداشته‌ایم، اما به برخی از مدارس خسارت جدی وارد شد اغلب مدارس آسیب‌دیده در مناطق رضویه، فریمان، سرخس، تربت‌جام و صالح‌آباد بوده‌اند، در حال حاضر کلاس‌های دانش‌آموزان هشت مدرسه در چادر برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برای تامین اعتبار 20 میلیارد تومانی احداث 32 مدرسه در مناطق زلزله‌زده درخواست داده‌ایم، اما تاکنون هیچ اعتباری اختصاص داده نشده است، عنوان کرد: با این وجود و به این دلیل که تا ابتدای مهرماه فرصت اندکی داریم کلنگ احداث اولین مدرسه را در بخش رضویه زده‌ایم و عملیات اجرایی  ساخت سه مدرسه دیگر نیز در این منطقه به زودی آغاز خواهد شد. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha