• شنبه / ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ / ۱۳:۱۲
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 96020904625
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

افزایش سرانه مطالعه کودکان با باشگاه‌های کوچک کتابخوانی

افزایش سرانه مطالعه کودکان با باشگاه‌های کوچک کتابخوانی

ایسنا/اصفهان رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان گفت: تشکیل باشگاه‌های کوچک کتابخوانی، طرحی است که در جهت کمک به افزایش سرانه مطالعه میان کودکان و نوجوانان، تقویت فرهنگ گفت و گو، تقویت مهارت استدلال و افزایش قدرت تحلیل و تفکر انتقادی در کودکان و نوجوانان اجرا می‌شود.

به گزارش ایسنا، مصطفی جوادی مقدم در آیین آغاز دومین کارگاه آموزش مربیان باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در کاشان اظهار کرد: در نخستین سال برگزاری باشگاه‌های کوچک کتابخوانی، 133 باشگاه در کاشان تشکیل شد که دبستان دخترانه برکت به عنوان باشگاه برتر در مجموع دو هزار باشگاه کشور معرفی شد.

به گفته وی، با توجه به ارائه برنامه‌های مشارکت‌جویانه و مردمی و استفاده از ظرفیت‌های بومی در تدوین برنامه‌های ویژه پایتخت کتاب ایران انجام شد، کاشان به همراه شهرهای زرند، شهرکرد، و اِوز به‌عنوان شهرهای خلاق در ترویج کتابخوانی معرفی شدند.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان گفت: در اسفند سال گذشته، روستای علوی کاشان به همراه روستاهای فهلیان، خواجه جمالی، سردوش، گَزیر، رئیس‌آباد، درازی، طبر، قُباق تپه و فرّخ‌آباد به‌عنوان روستاهای دوستدار کتاب کشور از مجموع یک هزار روستای داوطلب معرفی شدند.

جوادی مقدم با اشاره به موضوعات این کارگاه اظهار کرد: در این کارگاه موضوعاتی همچون شیوه‌های ترویج کتاب خوانی با تکیه بر بیان تجربه‌های فردی و جمعی، معیارهای ارزیابی و انتخاب کتاب و اهمیت قصه گویی و آشنایی با انواع کتاب برای کار با کودکان آموزش داده می‌شود.

به گفته وی، معرفی کتاب و ادبیات کودک، کارکرد و منافع قصه خوانی، موانع کتاب خوانی، شیوه‌ها و راهکارهای ترویج کتاب خوانی و مراحل راه اندازی یک باشگاه کتاب خوانی از دیگر موضوعاتی بود که در این کارگاه آموزش داده شد.

مدیر آموزش و پرورش کاشان گفت: این شهرستان با وجود کثرت صنایع و کارخانجات، نیازمند کار و برنامه‌های فرهنگی است که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد که متاسفانه از امکانات شایسته پیشینه تاریخی خود برخوردار نیست.

به گزارش خبرنگار ایسنا، محمود خدمتی اظهار کرد: اصالت فرهنگی و تاریخی این منطقه در گستره یک صدکیلومتر، زمینه توسعه فرهنگی و حرکت از شرایط موجود را ایجاب می‌کند.

وی تصریح کرد: یافته‌های هر رشته علمی، فرهنگی و هنری در کتاب‌ها ثبت و ضبط می‌شود و ترویج کتابخوانی، ترویج همه فضیلت‌ها و دانش بشری است و یک کشور زمانی به توسعه می‌رسد باید که از مسیر آگاهی و کتابخوانی بگذرد.

مدیر آموزش و پرورش کاشان تاکید کرد: بهترین راه برای پرورش کودکان سرزمین ما، مدرسه است. وقتی یک نسل کتابخوان در مدرسه‌ها پرورش یابد و زمانی‌ که سنگ‌بنای فکری یک نسل، به‌درستی گذاشته شود، می‌توان انتظار داشت که تغییرات فرهنگی مطلوب در آن جامعه رخ می‌دهد.

خدمتی گفت: با توجه به اهمیت مطالعه در سرنوشت دانش آموزان، از سال گذشته همه مدارسی که در کاشان ساخته می‌شود، با یک کتابخانه مستقل طراحی می‌شود که در تعطیلی کلاس‌ها امکان استفاده از آن نیز وجود داشته باشد.

به گزارش ایسنا، دومین دوره کارگاه آموزش مربیان باشگاه‌های کوچک کتابخوانی که طی دو روز با حضور کارشناسانی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شده و 60 نفر از فعالان حوزه کتاب کودک آموزش‌های لازم را فرا گرفتند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha