• سه‌شنبه / ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ / ۱۳:۴۴
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 96021207167
  • خبرنگار : 30057

بیمارستان روانپزشکی مجهز به آزمایشگاه‌های شناختی تاسیس می‌شود

بیمارستان روانپزشکی مجهز به آزمایشگاه‌های شناختی تاسیس می‌شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران از احداث بیمارستان روانپزشکی مجهز به آزمایشگاه‌های شناختی خبر داد و گفت: علاوه بر آن اقدام به تاسیس مرکز طب بازساختی و اتاق تمیز کردیم.

به گزارش ایسنا، جواد میراسماعیلی امروز در هفتمین همایش بین‌المللی علوم شناختی که در مرکز  بین‌المللی همایش‌های رازی برگزار شد، علوم اعصاب و شناختی را یکی از علوم استراتژیک و راهبردی دانست و گفت: بر این اساس امید می‌رود که علوم مغزی و شناختی در کنار سایر حیطه‌های نوین مانند بیوتکنولوژی، نانوفناوری و فناوری اطلاعات در دهه آینده تحولاتی را در حوزه‌های علوم انسانی، اجتماعی و پزشکی ایجاد کند.

وی ادامه داد: متاسفانه در حوزه پزشکی درمان بیماری‌های سیستم عصبی مانند نورولوژیک و روانپزشکی با توجه به ماهیت پیچیده این سیستم شگفت‌انگیز با مشکلات زیادی روبه‌رو است که خوشبختانه در سال‌های اخیر با پیشرفت این علوم نوین در کنار محاسبات زیستی و بیوانفورماتیک افق‌های جدیدی در زمینه تشخیص و درمان این بیماری‌ها گشوده شده است.

وی با تاکید بر توجه کشور به فناوری‌های نوین و علوم اعصاب، خاطرنشان کرد: بر این اساس دانشگاه علوم پزشکی ایران اقداماتی را در این حوزه انجام داده است که از جمله آن می‌توان به عقد تفاهم‌نامه با پژوهشکده علوم شناختی و تاسیس کلینیک مغز و شناخت اشاره کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران عقد تفاهم‌نامه با دانشگاه آخن و تاسیس اولین بانک مغزی در منطقه و ایران را از دیگر اقدامات این دانشگاه نام برد و یادآور شد: احداث بیمارستان روانپزشکی مجهز به آزمایشگاه‌های شناختی را در محدوده بیمارستان روانپزشکی ایران آغاز کرده‌ایم.

میراسماعیلی، پذیرش دانشجوی دکتری تخصصی علوم اعصاب را از دیگر اقدامات این دانشگاه در زمینه توسعه علوم شناختی ذکر کرد و افزود: علاوه بر آن اقدام به تاسیس طب بازساختی و اتاق تمیز کردیم.

وی دانشگاه علوم پزشکی ایران را یکی از دانشگاه‌های مادر علوم پزشکی کشور توصیف کرد و ادامه داد: بر این اساس وجود مراکز آموزشی درمانی تخصصی مانند بیمارستان‌های هفتم تیر به عنوان مرکز نوروتروما، بیمارستان فیروزگر به عنوان مرکز استروک، بیمارستان رسول اکرم (ص) به عنوان مرکز فوق تخصصی بیماری‌های حرکتی و دمانس و انجام جراحی‌های تحریک عمقی مغزی و انستیتو روانپزشکی ایران به عنوان فرصت‌های این دانشگاه به شمار می‌رود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران «ایجاد مرکز تحقیقات سلولی و مولکولی» را با تاکید بر جنبه‌های سلولی و مولکولی بیماری‌های سیستم عصبی و «مرکز تحقیقات فیزیولوژی» و «مرکز تحقیقات گوش و حلق و بینی» را با تمرکز بر بیماری‌های هوش داخلی و عصبی سیستم شنوایی از دیگر فرصت‌های این دانشگاه برشمرد.

میراسماعیلی به بیان برنامه‌های آتی دانشگاه علوم پزشکی ایران پرداخت و گفت: یکی از حوزه‌هایی که قصد داریم با کمک ستاد علوم شناختی و پژوهشگاه علوم شناختی وارد شویم، حوزه بازتوانی شناختی است.

وی در این باره توضیح داد: اختلالات شناختی به عنوان یکی از شایع‌ترین و در عین حال مهمترین مشکلات بیماران مبتلا به بیماری‌های سیستم عصبی محسوب می‌شوند، از این رو اهمیت تشخیص، درمان و بازتوانی این اختلالات به دلیل تاثیر آنها در روند درمان برای بیماران و بازگشت موثر به جامعه غیرقابل انکار است.

میراسماعیلی اضافه کرد: خوشبختانه با تربیت دانش‌آموختگان متخصص در زمینه‌های علوم اعصاب و علوم شناختی در کشور اکنون زمان آن فرا رسیده است که از دانش و مهارت‌های حرفه‌ای دانش‌آموختگان این حوزه در جهت کاهش پیامدهای بهداشتی، اجتماعی و اقتصادی ناشی از اختلالات استفاده شود.

به گفته وی، بازتوانی شناختی یک دانش مستقل در زمینه بازتوانی است که در کشور مغفول مانده است و نبود سیستم ثبت اطلاعات مربوط به اختلالات شناختی در مراکز درمانی و بازتوانی، نبود نیروی انسانی متخصص و نبود ابزارهای مناسب از دلایل غفلت کشور نسبت به این علم است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha