• چهارشنبه / ۳ خرداد ۱۳۹۶ / ۱۴:۱۶
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 96030302008
  • منبع : نمایندگی زنجان

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان:

شهروندان گوشت را فقط از مراکز عرضه مجاز تهیه کنند

شهروندان گوشت را فقط از مراکز عرضه مجاز تهیه کنند

ایسنا/زنجان مدیرکل دامپزشکی استان زنجان تاکید کرد: با توجه به شروع فصل گرما و احتمال شیوع تب کریمه کنگو، شهروندان گوشت قرمز را فقط از مراکز عرضه مجاز تهیه کنند.

محمدرشید کرمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: بیماری ویروسی تب کریمه کنگو بین انسان و دام مشترک است و در صورت رعایت نکردن موارد بهداشتی، زمینه را برای ایجاد مخاطرات و تلفات دام فراهم می‌کند؛ در واقع تب کریمه کنگو از طریق گردش کنه‌ها و تماس افراد انسانی با بافت و خون دام‌های آلوده منتقل می‌شود و برای کنترل شیوع، افرادی که با دام سر و کار دارند باید نکات بهداشتی را مد نظر قرار دهند و از تماس با کنه و یا دام‌هایی که به صورت غیر مجاز کشتار شده‌اند، خودداری کنند.

این مسئول ادامه داد: در وهله اول دامداران باید برای کنترل شیوع کنه و مقابله با ازدیاد آن، جایگاه و روی بدن دام را سمپاشی کنند. علاوه بر این، در صورت مشاهده کنه روی بدن دام، از کندن و یا له کردن آن به جد خودداری کنند. این بیماری در دام علایم مشخصی ندارد به همین‌ خاطر شهروندان باید گوشت قرمز مورد نیاز خود را از مراکز عرضه تحت نظر دامپزشکی تهیه کنند و هنگام خرید، مهر استاندارد روی لاشه گوشت را مد نظر قرار دهند.

وی با تاکید بر این‌که شهروندان در صورت مشاهده دام آلوده و موارد مشکوک، مراتب را به 1512 گزارش دهند، افزود: پارسال در راستای مبارزه با شیوع تب کریمه کنگو، یک میلیون و 75 هزار مترمربع از جایگاه‌های دامداری و 116 هزار و 400 راس دام سمپاشی شدند. تعطیلی کشتارگاه‌های سنتی و انتقال کشتار به کشتارگاه‌های صنعتی از دیگر اقدامات اساسی و مطلوب اداره‌کل دامپزشکی در طول پارسال به شمار می‌رود؛ چراکه اگر لاشه‌های کشتار شده 24 ساعت در سردخانه نگه‌داری شود، عامل تب کریمه کنگو، تب مالت و بسیاری از بیماری‌ها غیر فعال می‌شود.

کرمی تصریح کرد: نظارت مستمر بر مراکز عرضه گوشت و تشدید نظارت‌ها در فصول گرم سال، برخورد با متخلفان و افرادی که کشتار غیرمجاز انجام می‌دهند، همچنین آموزش و اطلاع‌رسانی به کارکنان کشتارگاه‌ها و میادین دام، سلاخان و قصابان از دیگر اقدامات اداره کل دامپزشکی استان برای مقابله با شیوع تب کریمه کنگو به شمار می‌رود. پارسال در همین راستا 108 نفر تحت آموزش قرار گرفتند.

این مسئول با اشاره به طراحی و نصب بنر در مراکز حساس مثل کشتارگاه‌ها با موضوع راه‌کارهای مقابله با شیوع تب کنگو، یادآور شد: روستاییان و دامداران نیز از طرق مختلف مثل برنامه‌های رادیویی و آموزش چهره به چهره، راه‌های مقابله با بیماری مذکور را می‌آموزند. خوشبختانه تاکنون موردی از تب کریمه کنگو در سطح استان گزارش نشده و امیدواریم با رعایت موازین بهداشتی همچنان جلوی شیوع این بیماری گرفته شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha