• سه‌شنبه / ۹ خرداد ۱۳۹۶ / ۱۴:۵۸
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 96030905584
  • خبرنگار : 71381

در گزیده اخبار سیاسی نهم خرداد بخوانید؛

رایزنی‌ها برای ریاست مجلس/توصیه سخنگوی دولت به آملی‌لاریجانی/فهرست احتمالی کابینه دوازدهم و...

رایزنی‌ها برای ریاست مجلس/توصیه سخنگوی دولت به آملی‌لاریجانی/فهرست احتمالی کابینه دوازدهم و...

احتمال تفاهم جریانات سیاسی مجلس بر سر انتخابات هیات رییسه، زمان احتمالی مراسم تحلیف و رأی به وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم، بازگشت شش ملوان ایرانی به کشور، انتشار فهرست احتمالی بعضی از اعضای کابینه دوازدهم، طرح ادعای توافق ایران و حماس در لبنان، توصیه سخنگوی دولت به رییس دستگاه قضا و ... از جمله گزیده اخبار سیاسی ایسنا در روز (سه شنبه) نهم خرداد ۱۳۹۶ است.

همزمان با برگزاری سی‌امین همایش گلریزان، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی، «۳۱۳ میلیون تومان» ویژه‌ی کمک به آزادی زندانیان نیازمند،اختصاص دادند.جشن گلریزان هر سال در ماه مبارک رمضان، به همت ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند با حضور جمعی از مسئولین و خیّرین نیکوکار در تهران و شهرهای مختلف کشور برگزار می‌شود.

سخنگوی دولت میزان خرید تضمینی گندم توسط دولت را اعلام کرد. محمدباقر نوبخت در  نشست خبری هفتگی خود اعلام کرد: تا دیروز یک میلیون و ۹۶۴ هزار تن گندم به ارزش دوهزار و ۵۷۱ میلیارد تومان که هزار و ۲۹۸ میلیارد تومان پرداخته و هزار و ۲۷۵ میلیارد تومان باقی مانده خرید تضمینی گندم انجام شده است. سخنگوی دولت همچنین در توصیه ای به رییس دستگاه قضا گفت: توصیه می کنم رئیس قوه‌قضائیه به جای کشاندن برخی مباحث به سطح جامعه آنها را در جلسه شورای عالی امنیت ملی که خود عضو ‌آن است مطرح کند.

معاون اول رئیس‌جمهور در واکنش به برخی اظهارات مطرح شده درباره صحت انتخابات ۲۹ اردیبهشت اظهار کرد: نباید کسی به خود اجازه دهد شیرینی انتخابات را با بداخلاقی و سخنان نادرست به کام ملت تلخ کند. اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در توئیتر خود نوشت: «انتخابات اوج نقطه شکوفایی، عظمت و اقتدار کشور بود و نباید کسی به خود اجازه دهد شیرینی انتخابات را با بداخلاقی و سخنان نادرست به کام ملت تلخ کند.»

جلسه امروز هیات دولت

یک عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی فهرست احتمالی بعضی از اعضای کابینه دوازدهم را منتشر کرد. ابوالفضل سروش با انتشار مطلبی با عنوان «فهرست احتمالی بعضی از اعضای کابینه دوازدهم» در کانال تلگرامی خود بر اساس شنیده‌ها، برخی گزینه‌های کابینه دوازدهم را پیش بینی کرد.

یک عضو هیأت رئیسه مجلس از برگزاری مراسم تحلیف دوازدهمین رییس جمهور کشور در مورخ ۱۵ مردادماه سال جاری خبر داد و گفت: بر اساس تصمیم هیأت رئیسه، مجلس چهار هفته را برای مراسم تحلیف و رأی اعتماد به وزرا در نظر گرفته است. احمد امیرآبادی  گفت: برنامه‌ریزی مراسم تنفیذ رییس جمهور توسط دفتر مقام معظم رهبری انجام می‌شود که احتمالاً ۱۰ یا ۱۱ مردادماه انجام می‌شود.

هیات رییسه مجلس

سخنگوی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی از تفاهمی جدید بین جریانات سیاسی مجلس بر سر انتخابات هیأت رئیسه خبر داد.بهرام پارسایی با اشاره اینکه روز گذشته تفاهمی بین نمایندگان جریانات سیاسی موجود در مجلس درباره انتخابات هیأت رئیسه مجلس انجام شد که ما منتظریم آنها تا ظهر امروز نظر قطعی خود را درباره این توافق اعلام کنند. افزود:اگر فراکسیون‌های دیگر اعلام کنند که این توافق از نظر آنها قطعیت پیدا کرده،‌ فراکسیون امید هم به آن پایبند خواهد بود؛ در غیر این صورت لیست مستقل خود برای انتخابات هیأت رئیسه مجلس را منتشر خواهد کرد.

همچنین مهرداد لاهوتی با اشاره به تلاش فراکسیون مستقلین برای حفظ رییس و نواب رییس مجلس گفت: امروز فراکسیون مستقلین برای جمع بندی نظرات در خصوص انتخابات هیات رئیسه تشکیل جلسه خواهد داد و نظر این فراکسیون این است که ترکیب رئیس و نواب رئیس به شکل موجود باقی بماند و برای این موضوع نیز در حال تلاش هستیم تا آقایان مطهری و پزشکیان در کنار آقای لاریجانی تثبیت شوند.

سوال ۳۰ نماینده از وزیر اطلاعات درباره بازداشت ادمین‌های ۵ کانال تلگرامی تقدیم هیئت رئیسه مجلس شد. در خلاصه سوال نمایندگان از علوی وزیر اطلاعات آمده است: « علت بازداشت ادمین های ۵ کانال تلگرامی حامی دولت و بلاتکلیفی آنها به مدت بیش از دو ماه چیست؟»این سوال که به امضای ۳۰ نماینده مجلس رسیده از سوی هیئت رئیسه مجلس به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارجاع شده است.

صحن مجلس

نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامیکلیات لایحه نحوه برخورد با استفاده کنندگان غیرمجاز از آب،‌ برق، گاز،‌ تلفن و فاضلاب را به تصویب رساندند.این لایحه‌ در سال ۹۱ برای اولین بار و از سوی رئیس دولت دهم، محمود احمدی نژاد به مجلس تقدیم شد. در ادامه مجلس شورای اسلامی میزان جریمه و مجازات استفاده کنندگان غیرمجاز از آب، برق، گاز، فاضلاب و تلفن را مشخص کردند. همچنین امروز، نمایندگان با یک فوریت طرح الحاق دو ماده به قانون رفع موانع تولید موافقت کردند.نمایندگان مجلس شورای اسلامی با یک فوریت طرح الحاق دو ماده به قانون رفع موانع تولید که به امضای ۳۰ نفر از نمایندگان رسیده است، موافقت کردند.

ضرورتهای ترویج اندیشه های امام خمینی(ره)

صباح زنگنه ، یک کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اینکه امام (ره) ملت‌ها را به استقلال از قدرت‌های بزرگ سفارش کرد،  گفت: امام خمینی (ره) به ملت‌ها توصیه کرده بود که به قدرت‌های بزرگ اتکا نداشته باشیم ولی این امر قطعاً جدا از بحث مذاکره و کسب منافع مشترک برای دو طرف است.

محمدجواد فتحی، یک عضو فراکسیون امید مجلس با تاکید بر اینکه لازمه اشاعه فرهنگ انقلاب‌مان تعامل با کشورهای دنیاست گفت: ما به دنبال گفت‌وگو و تعالی کشورمان هستیم و با هیچ کشوری هم سر جنگ نداریم. وی افزود: آنچه که ما از آن ابا داریم و امام(ره) و رهبری هم نسبت به آن هشدار داده‌اند مقابله با خوی استکباری است. در غیر این صورت ما با تعامل و گفت‌وگو حرف زیادی داریم که بتوانیم دنیا را قانع کرده و به سمت خودمان بکشانیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا سلیمی، نماینده مجلس با بیان اینکهپاسداشت آرمان‌های امام (ره) مهمترین رسالت ماست گفت: امام (ره) اعتقاد به انسجام کشورهای اسلامی داشت که با وحدت و انسجام پیش بروند. وی افزود: اولین نامه‌ای که از امام خمینی (ره) در مسائل سیاسی منتشر شد قاعده نفی سبیل است که به عنوان ملاک جدی مورد توجه قرار گرفته بود. اینکه کفار نمی‌توانند بر مقدرات مسلمین حاکم باشند.

علیرضا رحیمی، نماینده مردم تهران گفت: برای مانایی دیدگاه‌ها و مبانی فکری امام خمینی(ره) باید فرآیندسازی سیره نظری و عملی ایشان برای نسل‌های جدید انقلاب انجام شود. وی با تاکید بر اینکه نباید سیره امام (ره) در روزمرّگی‌های سیاسی به فراموشی سپرده شود هشدار داد: باید مراقب بود سیره امام در دهه چهارم انقلاب در روزمرّگی‌های سیاسی به غفلت و فراموشی سپرده نشود.

***

ایران حماس

یک روزنامه سعودی مدعی شد که مسئولانی از جمهوری اسلامی ایران با مسئولان جنبش حماس نشست‌هایی در لبنان داشتند و به توافق همکاری رسیدند. روزنامه الشرق الاوسط با طرح ادعای توافق ایران و حماس در لبنان و اینکه در دو هفته گذشته نشست‌های گسترده ای میان مسئولان بارز جنبش حماس و مسئولان ایرانی که برخی از آنان فرماندهان سپاه قدس هستند برگزار شد و در این نشست‌ها مسئولانی از حزب‌الله لبنان حضور یافتند، نوشت که در این نشست‌ها ایران و حماس به توافق‌های اولیه رسیدند و مقرر شد جمهوری اسلامی ایران حمایت مالی از جنبش‌های حماس را از سر بگیرد و روابط طرفین تقویت شود، همچنین  توافق کردند که اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاس حماس در اولین فرصت به تهران برود و پیام دوستی وگذر از اختلافات قدیمی را به تهران برساند.

همچنین یک روزنامه اماراتی مدعی شد که ایران قطر را تشویق می‌کند تا از شورای همکاری خلیج فارس خارج شود.روزنامه الخلیج امارات با طرح ادعایی علیه ایران و قطر،  مدعی شد: برخی از رسانه‌های ایرانی از دوحه حمایت می‌کنند تا با عربستان و نتایج نشست اخیر ریاض مخالفت کند و از شورای همکاری خلیج فارس خارج شوند، زیرا اگر در شورای همکاری خلیج فارس اختلافاتی ایجاد شود ایران بیش‌ترین بهره را خواهد برد.

کنیا

شش ملوان ایرانی به کشور بازگشتند.شش ملوان ایرانی که در اثر غرق شدن لنج ماهیگیری آنها به مدت ۳ ماه در آبهای اقیانوس هند سرگردان و توسط پلیس ساحلی کنیا نجات یافته بودند، با تلاش‌های سفارت جمهوری اسلامی ایران در نایروبی بامداد  روز سه‌شنبه ۹ خرداد ماه وارد فرودگاه امام خمینی (ره) شدند .

با حکمی از سوی وزیر دادگستری، سرپرست معاونت حقوق مالکیت فکری وزارت دادگستری منصوب شد. حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری در حکمی احمدعلی محسن‌زاده را به سمت سرپرست معاونت حقوق مالکیت فکری وزارت دادگستری منصوب کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha