• چهارشنبه / ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ / ۰۵:۲۷
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 96031608750
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

/انتظارات جامعه علمی و دانشگاهی از دولت دوازدهم/

ضرورت ایجاد فضای نقد منصفانه در محیط‌های دانشگاهی

ضرورت ایجاد فضای نقد منصفانه در محیط‌های دانشگاهی

رییس دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی گفت: انتظار ما از دولت دوازدهم، توجه ویژه به قشر دانشگاهیان، فرهنگیان و فرهیختگان است. دولت آینده باید گام‌هایی در جهت ارتقاء جایگاه علمی اجتماعی معلمان، اساتید و دانشجویان نیز بردارد تا فضای نقد و گفت‌وگو نهادینه‌ شود. همچنین در دولت دوازدهم لازم است فضای برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی و نقد منصفانه در محیط دانشگاهی استقرار پیدا کند و به مقوله‌ فرهنگ توجه ویژه‌ای شود.

دکتر حسین مجتبوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به انتظارات جامعه‌ علمی و دانشگاهی از دولت دوازدهم، با بیان اینکه اگر فضایی آماده شود تا همه‌ صاحبان اندیشه بتوانند دیدگاه‌ها و نظرات خود را مطرح کنند، نشاط در جامعه علمی و دانشگاهی افزایش می‌یابد، افزود: افزایش روند پیشرفت علمی کشور در گرو بها دادن به اندیشه‌های افراد فرهیخته، ایجاد فضای مناسب خرد ورزی و گفت‌وگوی صمیمانه بین اساتید در قالب کرسی‌های آزاداندیشی و هم‌اندیشی، حمایت از ایده‌های نو، راه‌اندازی سامانه‌ی نظام عالیه پیشنهادات و انتقادات در هیات دولت و انعکاس آن به اصحاب قلم و صاحبان اندیشه است.

رییس دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی عنوان کرد: برای رسیدگی بیشتر به مسئله فرهنگ انتظار این است که در حوزه‌های علمیه از ظرفیت دانشگاهیان، اساتید و دانشجویان استفاده بیشتری شود که بتوان با استفاده از خردگرایی و اندیشه ورزی از دیدگاه‌های فرهنگ و تمدن بهره ببریم تا فضا برای بیان دیدگاه‌ها و نظریات مختلف باز شود و مردم با اندیشه، بصیرت و آگاهی راه حرکت درست را تشخیص دهند.

مجتبوی گفت: برای ارتقاء کارآفرینی در جامعه‌ دانشگاهی راهکارهای متعددی وجود دارد، اما یکی از راه‌های موثر آن، ایجاد ارتباط نزدیک بین جامعه و دانشگاه است. اگر این فضا از طریق اتاق‌های فکر، ارتباط بین صنعتگران، صاحبان سرمایه و ایده‌های نو فراهم شود، قطعا می‌توانیم شاهد رشد کارآفرینی در محیط‌های علمی و دانشگاهی باشیم.

وی اضافه کرد: اگر رشته‌هایی که در دانشگاه تدریس می‌شود، متناسب با نیازهای جامعه و صنعت باشد، قطعا دانشگاه‌ها می‌توانند گام‌های موثری در زمینه کارآفرینی بردارند. همچنین در هریک از استان‌ها توسط استانداری‌ها و مراجع ذی‌صلاح، باید بستر همکاری نزدیک میان جامعه و دانشگاه فراهم شود، که با برپایی همایش‌ها، نشست‌ها و ایجاد محیط‌های تعاملی، می‌توانیم به این امر مهم دست یابیم.

رییس دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی عنوان کرد: کسی که در نظام دولتی خدمت می‌کند، باید اهداف، برنامه‌ها و سیاست‌های کلانی خود را با مقام معظم رهبری تبیین می‌شود، همراه کند؛ مسئولین و مدیران عالی در هر رده‌ای می‌توانند با مدیریت، ابتکار و نوآوری در راستای تحقق این اهداف کلان پیش بروند و اگر مدیران این همراهی را نداشته باشند در روند حرکت خلل ایجاد می‌شود و به دنبال آن نیاز به تغییر در حوزه مدیریت احساس می‌شود.

مجتبوی در پایان یادآورشد: با عنایت به تاکید مقام معظم رهبری بر دانشگاه فرهنگیان و با توجه به اینکه تنها دانشگاهی است که رییس هیات امنای آن رییس ‌جمهور است، بنابراین انتظار ما در دانشگاه فرهنگیان ، توسعه‌ کمی و کیفی، توجه ویژه به مشکلات و مسائل زیرساختی، استراتژیکی و حاکمیتی آن است؛ زیرا مسئولان عالی‌رتبه نظام و معلمان آینده این مرز و بوم تنها باید از مجرای دانشگاه فرهنگیان و چرخه تعلیم و تربیت ورود پیدا کنند. 


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha