• دوشنبه / ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ / ۱۶:۵۰
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 96032916892
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

هادی خانیکی:

اندیشه شریعتی مردمی و به جریان‌های سیاسی وابسته نبود

اندیشه  شریعتی مردمی و به جریان‌های سیاسی وابسته نبود

مشاور فرهنگی و رسانه ای رئیس دولت اصلاحات گفت: مردمی بودن و وابسته نبودن اندیشه دکتر شریعتی نسبت به جریان‌های سیاسی اجتماعی عصرش سبب حفظ محبوبیت این اندیشمند بزرگ در دل مردمان روزگار پس از اوست.

به گزارش ایسنا، هادی خانیکی در مراسم چهلمین سالگرد درگذشت دکتر علی شریعتی که در تالار کاشفی سبزوار برگزار شد اظهار کرد: دکتر علی شریعتی با علاقه با افراد جوانان و روشنفکر برخورد می کرد از این‌رو امروز نیز جوانان  تفکرات و اندیشه‌های وی را با علاقمندی دنبال می‌کنند.

وی با بیان اینکه امروز جامعه ایران نیاز بیشتری به تفکرات و اندیشه‌های شریعتی دارد، عنوان کرد: دکتر شریعتی با مردم، کنار مردم، برای مردم زندگی می‌کرد و  به شکاف طبقاتی و تبعیض اعتقادی نداشت.

وی گفت:  امیدواری، روشنفکری و صبوری روحیه انتقادپذیری برخی ویژگی‌های دکتر شریعتی است از این‌رو دغدغه‌هایی همانند فقر، تبعیض و نا آزادی را بدون ترس بیان می‌کرد.

 خانیکی ادامه داد: دکتر شریعتی با سفر به کشورهای مختلف با شناخت فرهنگ دیگر جوامع با محور قرار دادن  موضع فرهنگ نحوه برخورد با فرهنگ و پالایش منابع فرهنگی را به مردم آموخت.

مشاور فرهنگی و رسانه ای رئیس دولت اصلاحات گفت: عمق ارتباط مخاطبین کتاب‌های شریعتی نشان از  تأثیرگذاری در جامعه است و امروز در کشورهای اسلامی  گسترش مطالب و خواسته‌های شریعتی بیشتر از گذشته شده است.

خانیکی اظهار کرد: یکی از ویژگی های دکتر شریعتی طی فعالیت های سیاسی و اجتماعی برقراری پیوند عمیق بین روشنفکران و دین گرایان بود.

وی افزود: در زمان مبارزه دکتر شریعتی با رژیم پهلوی بخشی از جامعه گرفتار تحجر در دین و گروهی نیز روشنفکری افراطی داشتند و شریعتی روشنفکر توانست میان 2 گروه پیوند برقرار نماید.

مشاور فرهنگی و رسانه ای رئیس دولت اصلاحات با اشاره به برخی ویژگی های دکتر شریعتی افزود: شریعتی به حفظ زبان فارسی به عنوان زبان دین، ملیت، قومیت و اندیشه ایرانی تاکید داشت و از سویی با دو مفهوم غرب گرایی و غرب گریزی مخالف بود و معتقد بود باید تمرکز روی شناخت فرهنگ غرب و فرهنگ خود داشت.

خانیکی گفت: عدالت بدون عشق و ایمان و با شعار دادن برای رسیدن به آزادی و عدالت مخالف بود و آن را مانعی در رسیدن به جامعه مدنی می دانست .

وی گفت:  دکتر شریعتی به 6 عنصر نان، آزادی، فرهنگ، ایمان، عدالت و دوست داشتن در عرصه های اجتماعی و سیاسی توجه داشت.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha