• شنبه / ۳ تیر ۱۳۹۶ / ۱۷:۳۲
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 96040301456
  • منبع : نمایندگی مرکزی

ایجاد 2993 شغل در استان مرکزی امسال

ایجاد 2993 شغل در استان مرکزی امسال

ایسنا/مرکزی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی گفت: امسال 2993 شغل با مسئولیت هشت دستگاه و با سقف اعتباری 46 میلیارد تومان در استان مرکزی ایجاد می شود .

به گزارش ایسنا، «عزیز فیلی» در جلسه کمیته اشتغال و سرمایه‌گذاری روستایی با بیان اینکه معاونت مناطق محروم روستایی تعهدات هر دستگاه را در موضوع اشتغال پایدار در سطح روستاها در سال جاری اعلام کرده است، گفت: در این جلسه تعهدات دستگاه‌ها اعلام می‌شود تا هماهنگی‌های لازم اتخاذ شود و با پیگیری های لازم این تعهدات در سطح استان مثل سال های قبل اجرا شود و در صورت وجود هرگونه مغایرت، نمایندگان دستگاه‌ها در جهت هماهنگی با سازمان مربوطه اقدامات لازم را انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه در مجموع، هشت دستگاه در مورد اشتغالزایی در روستاها تعهداتی برعهده دارند، عنوان کرد: مقرر شده که در سال جاری کمیته امداد امام(ره) برای 110 نفر شغل با سقف اعتبار 20 میلیارد تومان، بسیج سازندگی برای 1500 نفر با سقف اعتبار 15 میلیارد تومان، قرارگاه قرب کوثر 25 شغل با سقف اعتبار 72 میلیون تومان، پست بانک و وزارت کار با اعتبار صفر و تعداد شغل صفر، بنیاد شهید و امور ایثارگران 25 شغل با اعتبار برابر 375 میلیون تومان، سازمان امور عشایری 18 نفر با اعتبار 67 میلیون تومان، راهداری و حمل و نقل 94 نفر با اعتبار 434 میلیون تومان، سازمان بهزیستی 321 نفر با اعتبار سه میلیارد و 210 ملیون تومان ایجاد کنند. در کل 2993 نفر شغل با سقف اعتبار 46 میلیارد تومان در سال جاری قرار است در سطح روستاها ایجاد شود.

به گزارش ایسنا، مدیر کل دفتر روستایی استانداری مرکزی نیز در این جلسه گفت: این جلسه دومین جلسه کارگروه اشتغال و توسعه روستایی است. در سال گذشته نزدیک به سه هزار شغل در سطح روستاها با همکاری دستگاه‌های مرتبط  ایجاد شد و در سال جاری معاونت توسعه مناطق محروم ریاست جمهوی دستگاه‌های مرتبط  را موظف به ایجاد سه هزار شغل با اعتبار برابر  46 میلیارد تومان کرده است، با توجه به هماهنگی که در دستگاه‌های اجرایی در سطح استان مرکزی وجود دارد، پیش‌بینی می‌کنیم که بیش از این تعداد شغل ایجاد شود .

سعید فائض‌پور بیان کرد: در موضوع اقتصاد مقاومتی استاندار به صورت جداگانه در بخش اشتغال روستایی حضور پیدا می‌کند. مقرر شد دفتر روستایی و سازمان مدیریت قبل از حضور استاندار در بخش ها حضور پیدا کرده و ظرفیت‌ها، پناسیل، مسائل موجود و مشکلات اقتصادی بررسی شود و زمانی که موضوع به پختگی رسید، مباحث موجود در جلسه اقتصاد مقاومتی بررسی شود. سهمیه اشتغالزایی استان در سال گذشته ٢ هزار و ٧٢٠ فرصت شغلی بود که با تلاش و هماهنگی سایر دستگاه‌ها توانستیم  سه هزار و ٣٠ شغل ایجاد کنیم.

به گزارش ایسنا، رئیس سازمان برنامه و بودجه استان مرکزی نیز در این جلسه گفت: طبق آمار سال‌های گذشته درآمد سرانه استان مرکزی در بخش شهری و روستایی متفاوت است. از نظر درآمد روستایی استان مرکزی جزو استان‌هایی است که در سطح پایینی قرار دارد .

رقیه یادگاری با بیان اینکه در طرح اشتغالزایی کشوری برای 500 هزار روستا طرح‌های اشتغالزایی در نظر گرفته است شده است، عنوان کرد: طبق برش استانی این طرح، در حدود 100 روستا سهم استان مرکزی است .

  وی افزود: براساس این طرح باید ٥٤ خوشه کسب و کار روستایی در کشور احصا شود که برش استانی آن در حال پیگیری است و ایجاد 98 ناحیه روستایی نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت .

یادگاری بیان کرد: یک میلیون 900 هزار فرصت شغلی در روستاها در بازه زمانی پنج‌ساله باید ایجاد شود و این در حالی است که نرخ بیکاری در روستاهای استان مرکزی در حدود 4.5 تا 5 درصد است، این نرخ بیکاری طبیعی است و در روستاها باید به مقوله اشتغال پایدار بیشتر توجه شود .

وی تصریح کرد: فنی‌حرفه‌ای هم باید آموزش 100 هزار نفر به عنوان نیرو و پتانسیل را در دستور کار خود قرار دهد و در این زمینه ورود پیدا کند تا در این حوزه مقدمات آموزش روستائیان را در جهت کارآفرینی یا تسهیل‌گری فراهم کنند .

در این جلسه لایحه برداشت یک میلیارد و 500 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی به منظور ایجاد اشتغال پایدار روستایی در مناطق کمتر توسعه یافته و عشایری با هدف تحقق سیاست های اقتصادی مقاومتی مطرح شد و نظرات و پیشنهادات اعضای کمیته مورد بررسی قرار گرفت .

همچنین اعطای وام به متقاضیان برای خرید خودرو به منظور بهبود مسافرکشی از روستا به شهر، تمهیدات اتخاذ شده بهزیستی برای تامین منابع مالی برای تحقق اشتغال پایدار در روستاها، اشتغالزایی با محوریت دایر شدن کارگاه‌های کوچک صنعتی و تولیدی از جمله مواردی بود که در این جلسه مطرح شد .

به گزارش ایسنا، در این جلسه هماهنگی دستگاه‌های اجرایی برای ایجاد شغل‌ها، توانایی روستاها و شناسایی بانک‌های عامل بررسی شد تا مشکلی برای اعطای تسهیلات وجود نداشته باشند.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha