• سه‌شنبه / ۱۳ تیر ۱۳۹۶ / ۱۴:۳۰
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 96041306675
  • خبرنگار : 71132

نشست مشترک فراکسیون زنان مجلس و مجمع زنان اصلاح‌طلب/لزوم تعیین مکانیسم برای ارتباط شبکه‌ای زنان

نشست مشترک فراکسیون زنان مجلس و مجمع زنان اصلاح‌طلب/لزوم تعیین مکانیسم برای ارتباط شبکه‌ای زنان

نشست مشترک فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با مجمع زنان اصلاح‌طلب ظهر امروز (سه‌شنبه) در مجلس شورای اسلامی برگزار شد و در این نشست بر ضرروت تعیین مکانیسم ارتباط شبکه‌ای بین زنان NGOها، احزاب، شورای شهر و مجلس تأکید شد.

به گزارش ایسنا، پروانه سلحشوری رئیس فراکسیون زنان در این نشست با اشاره به فعالیت‌های فراکسیون زنان در مجلس دهم و یک سال گذشته اظهار کرد: ما در ابتدای کار امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری زیادی نداشتیم و در واقع تقریباً هیچ چیز از فراکسیون زنان مجلس نهم برای ما به جا نمانده است اما سعی کردیم فعالیت‌ها را سامان دهیم و ارتباطاتی با گروه‌های مختلف زنان برقرار کنیم.

وی با اشاره به تلاش‌های نمایندگان زن مجلس برای مصوبات حوزه زنان در برنامه ششم یادآور شد: ما همچنین برای اولین بار نشست ادوار زنان مجلس را برگزار کردیم و اتاق فکری با مرکز پژوهش‌های مجلس تشکیل دادیم.

وی اضافه کرد: ما به عنوان فراکسیون زنان نیازمند حمایت و راهنمایی جامعه زنان هستیم و دست کمک به سمت تمام نهادهای حزبی،‌ NGOها و سازمان‌های مربوطه دراز می‌کنیم.

زهرا شجاعی،‌ رئیس مجمع زنان اصلاح‌طلب در این نشست با اشاره به وظایف مهم نظارتی و قانون‌گذاری مجلس،‌ اظهار کرد: خانم‌های نماینده در مجلس مسئولیت فراگیری دارند و برخلاف احزابی مثل ما مسئولیتشان منحصر به یک جریان سیاسی خاص نیست و باید از محدود شدن در گرایش خاص پرهیز کنند.

وی افزود: مجمع زنان اصلاح‌طلب بیش از 10 سال است که با حضور مدیران زن دوره اصلاحات فعالیت می‌کند و در همه فرازهای انتخاباتی مثل ریاست جمهوی و شوراها به عنوان تشکل سیاسی زنان ایفای نقش کرده و علیرغم محدودیت‌های بعد از سال 88 تعطیل نشده است.

رئیس مجمع زنان اصلاح‌طلب با اشاره به دریافت مجوز این مجمع برای برگزاری کنگره و ثبت آن به عنوان حزب تأکید کرد: حوزه زنان مسائل حساس و پیچیده‌ای دارد و آسیب‌ پذیری‌ زیادی هم دارد و در این حوزه از اهمیت خاصی برخوردار است. ما باید کارهای خوبی که در گذشته چه مجالس و چه در دولت‌های قبل انجام شده است را در نظر بگیریم و از ماحصل آنها استفاده کنیم.

شجاعی با اشاره به تدوین کتابی در خصوص بازپژوهی امور زنان و قوانین و مقررات مربوط به زنان اظهار کرد: این کتاب در دو جلد تدوین شد اما متأسفانه بعد از دوره اصلاحات این کتاب خمیر شد. قوانین و مقررات تجمیع شده در آن هم مواردی است که در دولت اصلاحات تا کمیسیون لوایح پیش رفت اما فرصت طرح آن پیش نیامد. ما فکر می‌کنیم باید از این تجارب گذشته در حوزه زنان به خوبی استفاده شود.

شجاعی با تأکید بر ضرورت توجه به هویت جمعی در مسائل مربوط به حوزه زنان خاطرنشان کرد: این موضوع باعث هم‌افزایی خواهد شد و در این مسیر می‌توان از ظرفیت تشکل‌های سیاسی،‌ NGOها و دولت استفاده کرد. اما باید مکانیسمی برای ارتباط شبکه‌ای بین زنان NGOها، احزاب، شورای شهر و مجلس تعیین شود.

وی همچنین خواستار برگزاری نشست فصلی مشترک بین فراکسیون زنان و مجمع زنان اصلاح‌طلب شد و گفت اعضای مجمع به عنوان مشاور افتخاری در خدمت نمایندگان خانم خواهند بود. ما همچنین باید تحلیل جامعی از وضعیت زنان داشته باشیم و در یک فضای مفهومی مشترک مسائل زنان را دنبال کنیم.

رئیس مجمع زنان اصلاح‌طلب ارتقای ساختار معاونت زنان و توانمندسازی زنان را از جمله رویکردهای مهم حوزه زنان عنوان کرد و از نمایندگان زن خواست: وظیفه نظارتی خود را در خصوص فعالیت نهادهای متولی امور زنان ایفا کنند.

در ادامه این نشست سیهلا جلودارزاده، نماینده مردم تهران در مجلس یادآور شد: ما در مجلس پنجم و ششم از جمع همفکرانمان ایده می‌گرفتیم و اکنون این خلاء وجود دارد.

وی ضمن استقبال از تعامل با مجمع زنان اصلاح‌طلب و سایر تشکل‌های حوزه زنان گفت که طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار به همت زنان مجلس در برنامه ششم پیش‌بینی شده است.

پروانه مافی، نماینده مردم تهران نیز در ادامه اظهار کرد: ما با بدنه مردم ارتباط داریم و درخواست‌های زنان از ما عمدتاً برای کسب و کار و شغل بوده خصوصاً زنان سرپرست خانوار، زنان خودسرپرست و دختران مجرد که لازم است مشاغلی برای آنها ایجاد شود.

این نماینده مجلس همچنین گفت که فراکسیون کار مجلس ظرفیت خوبی برای توجه به حوزه اشتغال به ویژه در بخش زنان را فراهم کرده است.

طیبه سیاوشی، عضو هیأت رئیسه فراکسیون زنان نیز در این نشست با تأکید بر ضرورت ارتقای جایگاه معاونت زنان آن را به عنوان مطالبه اساسی جامعه زنان عنوان کرد.

معصومه آقاپور، نماینده مردم شبستر نیز در این نشست با تأکید بر ضرورت توجه به نقش زنان در کابینه دوازدهم خاطرنشان کرد: ما باید به موضوع چیدمان زنان در هیأت دولت و لایه‌های دولتی توجه کنیم و این سقف شیشه‌ای را بشکنیم تا شاهد انتصاب خانم‌ها به عنوان استاندار و فرماندار باشیم. همچنین حداقل مطالبه ما از دولت این است که دو خانم کابینه آینده حضور داشته باشند.

وی در ادامه پیشنهاد کرد: در مأموریت‌های خارجی دولت از جمله رییس جمهور و وزرا یک خانم متخصص در حوزه مربوطه هیأت ایرانی را همراهی کند و همچنین از سازمان‌های خارج از ایران برای حمایت از زنان ایرانی استفاده شود.

آقاپور همچنین گفت: در اروپا سه دانشگاه هستند که کشورهای اسلامی در آنها سهمیه دارند تا جایی که عربستان برای تحصیل در آنها زنانی را اعزام می‌کند اما ایران تا حالا یک بار هم از این سهمیه استفاده نکرده است.

وی در پایان گفت: تلاش ما باید این باشد که زنان جامعه به لایه‌های اول و دوم مدیریتی دست پیدا کنند.

زهرا ساعی، نماینده مردم تبریز نیز در ادامه با اشاره به مطالبات متکثر در جامعه زنان اظهار کرد: تلاش ما این است که با توجه به حضور در کمیسیون‌های تخصصی جوابگوی این نیازها باشیم و در عین حال نیازمند همگرایی بین تمام زنان فعال در جامعه و زنان معتقد به گفتمان اعتدال‌گرایی هستیم.

وی با تأکید بر ضرورت همکاری فراکسیون زنان با فعالان زن تصریح کرد: آسیب‌های اجتماعی و مسائل معیشتی زنان از موضوعات مهمی است که نیازمند اولویت‌بندی است و تعامل و همگرایی زنان در این مسیر می‌تواند کمک کند رویکرد مشترکی در این زمینه داشته باشیم.

سیده فاطمه حسینی، نماینده مردم تهران در مجلس نیز در این نشست گفت: در دو اجلاس سالانه اتحادیه بین‌المجالس در سال 2017 موضوع توانمندسازی مالی و اقتصادی زنان از محورهای اصلی است و مسیر آن از افزایش مشارکت سیاسی دنبال می‌شود.

وی با بیان اینکه در مجلس هیچ یک از معاونت‌های رئیس مجلس از خانم‌ها نیست و تعداد زنان در سطح ادارات کل هم بسیار کم است، گفت: در وزارت امور خارجه هم حضور خانم‌ها بسیار کمرنگ است و ارزیابی‌ها در این حوزه از سفارت‌های ایران بسیار ضعیف است. در حالی که خانم‌هایی هستند که می‌توانند به ویژه در دیپلماسی اقتصادی مفید واقع شوند.

فریده اولاد قباد نیز در این نشست با اشاره به افزایش سن ازدواج دختران گفت: متأسفانه گاهی دختران ما از مسئولیت مادر بودن و همسر بودن فرار می‌کنند و شاهد این هستیم که میانگین سن ازدواج دختران به 27 سال افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: ما باید در کنار دغدغه اشتغال زنان سرپرست خانوار به موضوع اشتغال دختران هم توجه ویژه‌ای نشان دهیم.

سیده فاطمه ذوالقدر، عضو هیأت رئیسه فراکسیون زنان نیز در اظهاراتی گفت: ما معتقدیم باید فرصت مناسبی به زنان توانمند داده شود. مثلاً بدون در نظر گرفتن نگاه جناحی فرصت نظارت به خانم دستجردی داده شد و ایشان هم عملکرد موفقی در این زمینه از خود نشان داد.

اکرم مصوری‌منش عضو شورای مرکزی مجمع زنان اصلاح‌طلب نیز با اشاره به حضور زنان در مجلس دهم و شوراهای پنجم شهر و روستا اظهار کرد: دولت هم قول داده که نقش زنان را در بدنه دولت پررنگ‌تر کند. خوشبختانه فرهنگ مردم هم در حال تغییر است و مردم اقبال بیشتری به زنان نشان می‌دهند که این اقبال جامعه یک سرمایه اجتماعی برای ما محسوب می‌شود و اگر به این سرمایه اجتماعی بی‌توجهی شود و زنان وارد مراکز تصمیم‌سازی نشوند ظلم به جامعه انجام شده است.

زهرا صدراعظم نوری، عضو منتخب شورای شهر تهران در دوره پنجم و عضو مجمع زنان اصلاح‌طلب نیز در ادامه اظهار کرد: مجمع زنان اصلاح‌طلب یک حزب سیاسی است که اهدافش در حوزه سیاسی تعریف شده و رویکرد آن افزایش مشارکت سیاسی زنان و ارتقای جایگاه و نقش زنان در جامعه است اما کارکرد آن صرفاً سیاسی نیست.

وی حضور 17 نماینده زن در مجلس و 6 منتخب زن در شورای شهر تهران را ظرفیتی مناسب در حوزه زنان عنوان و خاطرنشان کرد: مجمع زنان اصلاح‌طلب نیز در 26 استان نمایندگی فعال دارد که مجلس می‌تواند از این بازوی مجمع برای تعامل استفاده کند. ما فکر می‌کنیم ظرفیت هم‌افزایی بین زنان شورای شهر، زنان مجلس و NGOها و احزاب وجود دارد و باید از این ظرفیت استفاده شود.

نیره اعظم خوش خلق سیما نیز در ادامه با تأکید بر ضرورت توجه به زنان تحصیلکرده و اشتغال آنان اظهار کرد: تا زمانی که زنان در مشارکت سیاسی سهیم نباشند نمی‌توانند در جهت توانمندی اقتصادی ایفای نقش کنند.

وی افزود: اشتراک نظری در زمینه ضرورت ورود زنان به کابینه آینده وجود دارد اما نکته مهم توجه به شایسته‌سالاری در این حوزه است.

کریمی عضو مجمع زنان اصلاح‌طلب نیز در این نشست خواستار شناسایی زنان متخصص در حوزه‌های مختلف برای مجلس آینده شد.

هانیه گرایلی عضو شورای مرکزی مجمع زنان اصلاح‌طلب و دبیر فراکسیون زنان مجلس نیز در این نشست گفت: سعی ما بر این بوده که در حوزه‌های مختلف به زنان توجه نشان دهیم چرا که اگر نگاه ما به مسائل زنان یک نگاه همه‌جانبه نباشد ضرر خواهیم کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha