• سه‌شنبه / ۱۳ تیر ۱۳۹۶ / ۱۹:۰۲
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 96041306931
  • خبرنگار : 71290

رییس مجلس شورای اسلامی :

سپر هجوم مواد مخدر به سمت دیگر کشورها شدیم

سپر هجوم مواد مخدر به سمت دیگر کشورها شدیم

رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما سپر قرار گرفتیم در برابر هجوم مواد مخدر که به سمت کشورهای دیگر می رود. چرا کمک درستی نمی شود تا مرزها کنترل شود؟

به گزارش ایسنا،   علی لاریجانی در همایش روز جهانی مبارزه با مواد مخدر طی سخنانی اظهار کرد:  شاید در بین جرایم سازمان یافته کثیف‌ترین نوع، نوع مواد مخدر است، چون قاچاق در زمینه‌های مخالف وجود دارد و آسیب می‌زند حتی به تولید ملی لطمه می‌زند.

وی افزود: اما قاچاق مواد مخدر انسان‌ها را از درون از بین می‌برد  و یک به هم ریختگی اجتماعی ایجاد می‌کند.

رییس مجلس در ادامه بیان کرد: مساله قاچاق مواد مخدر و اعتیاد پدیده پلشتی برای جامعه است و جنسش متفاوت است. ما هم گرفتاری در این زمینه داریم. باید اهتمام بیشتر داشت؛ هم حکمرانان چه در زمینه سیاست گذاری و اجرا و هم متفکرانی که سخنشان در جامعه طنین انداز است.

لاریجانی تصریح کرد: گزارش وزیر کشور نشان می‌دهد حرکت‌های مثبت دیده می شود. مساله قاچاق مواد مخدر در جهان و ایران وجوه مختلفی دارد. برخی خرسند کننده و برخی ناراحت کننده هستند؛ لذا با پدیده چند وجهی مواجه هستیم، اما از این که دارای تنوع است نگران کننده است.

لاریجانی همچنین بیان کرد:‌ در همسایگی ما به تولید مواد مخدر هم انجام می‌شود از سال 2001 آمریکایی ها با دو هدف مبارزه با تروریست و مبارزه با تولید مواد مخدر به افغانستان آمده اند اما آمارها نشان می‌دهد نه تنها تولید کاهش نیافته بلکه افزایش هم داشته است.

وی افزود: لابراتوارهای افغانستان گسترش یافته، مگر ناتو آنجا مستقر نشده چرا کنترل نکردند. بکران، قندهار و کابل در اختیار ناتو بود اما ترانزیت مواد مخدر انجام می شد.  در واقع اراده بین‌المللی برای مبارزه با مواد مخدر نفوذ پیدا نکرده. حتی سازمان ملل یک تیتر انتخاب می‌کند اما سخن ما با صحنه بین‌المللی است.

رئیس قوه مقننه با تاکید بر اینکه مبارزه با مواد مخدر نیاز به اراده منسجم بین‌المللی دارد اما این اراده را نمی بینم.

وی در ادامه بیان کرد: وقتی با مسئولین آن کشور صحبت می‌کنیم آن‌ها نیز اظهارنگرانی می‌کنند اما تروریست ها از منابع مواد مخدر استفاده می‌کند بنابراین باید حساسیت بیشتر شود. در واقع منبع تغذیه مالی تروریست ها کشت مواد افیونی است.

لاریجانی اضافه کرد: ایران کمک کرد تا قاچاق کشت زعفران کنترل شود. این تا حدی قابل تحمل است اما بنا نیست ایران فقط هزینه بدهد باید جدی تر به این موضوع در صحنه بین‌المللی برای مبارزه اقدام شود.

رئیس مجلس در ادامه اظهار کرد: روش های مبارزه در کشور ایران خیلی می‌تواند موثر باشد اما این وجه خیلی امیدوار کننده نیست. لذا در اجلاس های  گوناگون و دیپلماسی که برگزار می‌شود باید در بخش های دیپلماتیک سازمان یافته تلاش کنند و این عزم بین‌المللی به وجود آید تا آن منشا را از بین ببریم.

وی ادامه داد: در کشور افغانستان لابراتورهای مختلفی ایجاد شده و تجهیزات مدرنی به دست آورده اند. این سوال پیش می آید که این تجهیزات مدرن از کجا می آید؟ معلوم است از این کشورهایی که پیشرفته هستند.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: ضمنا سرخط های این قاچاقچیان بین‌المللی روشن است. این همه سیستم های اطلاعاتی که وجود دارندو امروز می گویند ما در کل منطقه اشراف داریم، چطور این اشراف را عملیاتی نمی کنند. این آقایان که به عنوان ناتو مستقر هستند. آیا نمی توانند لابراتورها را از کار بیاندازند؟

وی خاطر نشان کرد: تردیدی ندارم قدرت سرویس های اطلاعاتی چه اروپایی‌ها و چه آمریکایی‌ها آنقدر ظرفیت دارند که با موضوعاتی که گفتم برخورد جدی کنند  پس اراده منعطفی نیست. ممکن است اغراض دیگری پشت آن باشد یا به د نبال سرگرم کردن منطقه هستند. اما هر چه باشد نشان می‌دهد زیر بافت مسئولیت مهم بین‌المللی نمی خواهند بروند.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: تاکید می‌کنم ایران به خاطر وجدانی که در این مبارزه دارد جدی است و این مبارزه را اصیل می‌داند، حق هم دارد. در واقع در ایران عزم جدی در حکمرانان چه اجرایی، تقنینی یا قضایی وجود دارد.

لاریجانی تصریح کرد: مطلبی که آقای رحمانی فضلی هم بیان کردند را تائید می‌کنم و همه تاکید دارند که چنین نابسامانی وجود دارد و برخورد با آن هم حائز اهمیت است.  البته در مجلس در قانون برنامه ششم به این موضوع توجه شده و بودجه مناسبی هم در نظر گرفته شده است.

وی در ادامه بیان کرد:‌ان‌جی‌اوهای مختلفی به وجود آمده اند و به نظر می رسد هر چه رویکرد این کار اجتماعی تر باشد موثرتر است و حضور هنرمندان و افراد فرهیخته در جهت مبارزه با مواد مخدر نشان می‌دهد که جامعه احساس مسئولیت دارد و البته این موضوع بستر اعتماد عمومی را هم نیاز دارد. بلکه مردم احساس کنند این کار جدی است نتایج بهتری خواهد داشت.

وی با اشاره به حضور وزرای اطلاعات، آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی در همایش روز جهانی مبارزه با مواد مخدر گفت:‌ این وزارت خانه های مهم در زمینه پیشگیری و مبارزه باید تلاش جدی تری داشته باشند.

رئیس مجلس ادامه داد: رسانه های گروهی، رادیو و تلویزیون هم باید در این خصوص اهتمام و تلاش بیشتری داشته باشند تا جامعه نسبت به این موضوع آگاهی بسیاری پیدا کنند. همچنین در مدارس هم باید روشنگری لازم فراهم شود.

لاریجانی افزود: حضور مسئولان و نمایندگان مجلس در این گونه برنامه ها نشان می‌دهد که همه بسیج شده اند چه در زمینه پیشگیری و چه مبارزه با باندهای قاچاق تلاش جدی ای داشته باشند.

وی افزود: فکر می‌کنم ستاد مبارزه با مواد مخدر با کارنامه قابل قبولی که داشته اهتمام به وجه پیشگیری را در اولویت قرار دهد آن هم وجوهی که می‌تواند گستره اجتماعی داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: حتما مجلس هم به این رویکرد توجه می‌کند و آسیب های اجتماعی که ذیل آن مواد مخدر هم قرار دارد از جمله موضوعاتی است که در دستور کار امسال مجلس قرار دارد.

وی یادآور شد: بحث تجدیدنظر در قانون مواد مخدر هم مطرح شده. هم در نحوه جرایم و مجازات آن و هم رویکردی که در این زمینه وجود دارد. کسانی که در ستاد تلاش می‌کنند به نحو علمی پیشنهادات خود را تدوین کرده و ارائه دهند.

وی در پایان اظهار کرد: امیدواریم که در این بخش و تغییر قانون بتوانیم توفیقات خوبی داشته باشیم ضمن اینکه در برنامه ششم در چند ماده به این موضوع توجه شده و نشان می‌دهد که در پنج سال آینده ان‌شاء‌الله این حرکت عمومی در کل کشور موثر واقع شود و این بنای خانمان سوزی که در کشور ما است کنترل شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha