• دوشنبه / ۱۹ تیر ۱۳۹۶ / ۱۰:۴۱
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 96041910258
  • خبرنگار : 71132

تابش: ثبت جهانی یزد، آغاز یک راه خطیر است

تابش: ثبت جهانی یزد، آغاز یک راه خطیر است

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی گفت: مسئولان و مدیران شهر یزد بدانند یزدِ دیروز با یزدِ امروز متفاوت است و ثبت جهانی یزد، آغاز یک راه خطیر است.

محمدرضا تابش در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به ثبت شهر یزد، به عنوان نخستین شهر تاریخی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو اظهار کرد: ثبت جهانی شهر یزد یعنی این که ارزش های جهانیِ یزد از سوی دنیا احراز شده است و از این به بعد، حفاظت و مدیریت این شهر بایستی مطابق با استانداردهای یونسکو در اندازه های یک شهر جهانی باشد؛ چرا که امروز یزد یک شهر جهانی است و باید با شیوه‌ها و مبانی و روش‌های جهانی نیز مدیریت شود.

وی با تاکید بر اینکه مواریث فرهنگی و بشری وجه مشترکی از حضور و بروز جوامع بشری برای تعامل و نزدیکی بیشتر و منادی صلح و صفا و صمیمت میان جوامع محسوب می شوند گفت: این گنجینه‌های فرهنگی نموداری از مناسبات اجتماعی جوامع محلی، تراوش‌های ذهنی و آئینی سازندگان آن و در نهایت آیینه‌ای تمام نما از تعامل انسان با محیط پیرامون خود هستند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: بافت تاریخی شهر یزد با در برداشتن ارزش‌های فرهیخته مدنیت، معماری و حفظ آداب و رسوم و فرهنگ عامه خود، به عنوان اولین نمونه از بافت‌های تاریخی زنده و مسکونی در جهان، در فهرست میراث جهانی و بشری یونسکو قرار گرفت، بافت هزارساله‌ای که گنجینه‌ای از شاخص‌ترین فرم‌های معماری، سرشار از سنت های آیینی و شفاهی و در نهایت یک نمونه‌ای ملموس و قابل استناد به تلاش برای زندگی بهتر در قلب کویر مرکزی ایران است. بادگیرها، زنجیره پیچیده مسیر قنات ها و استفاده از خشت و گل در معماری اصیل این بافت تاریخی از جمله شاخص ها و نقاط برجسته این بافت فرهنگی شاخص است.

تابش در پایان این موفقیت عظیم و غرور آفرین را به همه مجموعه مدیریت استان و دست اندرکاران و کارشناسان و پژوهشگران این پرونده بزرگ که به گفته وی مدت‌هاست با تلاش شبانه روزی، تهیه و تدوین آن را به سرانجام رساندند، تبریک گفت و افزود: امیدوارم با جهانی شدن بافت تاریخی شهر یزد هرچه بیشتر چهره انسانی، شریف و صلح طلب مردم ایران و استان و شهر تاریخی یزد که خاستگاه بزرگ مردانی عالم و صلح جو است به جهانیان معرفی شود و با تحکیم پیوندهای فرهنگی میان جوامع بشری در مسیر آینده‌ای عاری از جنگ و نابودی بنیان‌های مدنیت و دستیابی به جامعه‌ای که گفت‌وگو بر تقابل و صلح بر جنگ در آن فایق آید، گام برداریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha