• چهارشنبه / ۲۱ تیر ۱۳۹۶ / ۱۴:۵۵
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 96042112159
  • خبرنگار : 71381

در گزیده اخبار سیاسی ۲۱ تیر بخوانید؛

احتمال ارایه لیست کابینه دوازدهم در مراسم تحلیف/هشدار سفارت ایران در عمان/گزارش ۶ماهه دوم برجام

احتمال ارایه لیست کابینه دوازدهم در مراسم تحلیف/هشدار سفارت ایران در عمان/گزارش ۶ماهه دوم برجام

احتمال ارایه لیست وزرای دولت دوازدهم در مراسم تحلیف رییس جمهور، هشدار سفارت ایران در عمان درمورد فعالیت افراد سودجو و کلاهبردار، درخواست ۱۷۱ نماینده از رئیس‌جمهور درباره کابینه، طراحی و ساخت نخستین شبیه ساز راهبری قطارهای شهری در کشور، ادعای رییس سازمان سیا درباره ایران، جزئیات نشست ظریف و معاونینش با اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و دیدارهای وزیر امور خارجه عمان با روحانی و ظریف و... از جمله گزیده اخبار سیاسی ایسنا در روز چهارشنبه، بیست و یکم تیر ماه ۱۳۹۶ است.

وزیر امور خارجه عمان با رییس جمهور کشورمان دیدار وگفت‌وگو کرد. یوسف بن علوی، وزیر امور خارجه عمان صبح امروز (چهارشنبه‌)با حسن روحانی رییس جمهور کشورمان در ساختمان ریاست جمهوری دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار رییس جمهور با بیان اینکه ایران و عمان در طول سال‌های گذشته در مسایل دوجانبه‌ و منطقه‌ای روابط صمیمی و برادرانه‌ای داشته اند گفت: امروز تروریسم، اختلاف افکنی و مداخلات نابجای برخی کشورها در امور داخلی دیگران، منطقه را شعله‌ور کرده که فروکش کردن آن نیاز به انسجام و همکاری بیشتر کشورهای منطقه دارد.

معاون پارلمانی رییس جمهور اعلام کرد که رئیس جمهور تلاش دار در روز برگزاری مراسم تحلیف، فهرست وزرا و برنامه دولت را به مجلس ارائه بدهد. حسینعلی امیری اعلام کرد: ما تا آغاز به کار دولت جدید چند مراسم داریم؛ یکی تنفید حکم رییس جمهور که توسط مقام معظم رهبری انجام خواهد شد و برگزار کننده این مراسم دفتر مقام معظم رهبری است، دوم؛ مراسم تحلیف رییس جمهور می باشد که طبق قانون اساسی در مجلس شورای اسلامی و با حضور رئیس قوه قضاییه انجام خواهد شد که میزبان آن مجلس شورای اسلامی است و هماهنگی های لازم را در این زمینه انجام داده ایم. 

شورای امر به معروف و نهی از منکر حزب مؤتلفه اسلامی به مناسبت هفته عفاف و حجاب با صدور بیانیه ای درخواست کرد: رئیس‌جمهور نسبت به امر به معروف و نهی از منکر و طرح عفاف و حجاب اقدام جدی داشته باشد.

 سردار عبدالله عراقی جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران صبح امروز در مراسمی که به مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای از سوی نیروی زمینی سپاه پاسداران برگزار شد ،گفت: با تدابیر رهبری و حضور مستشاری رزمندگان اسلام لانه‌های عنکبوتی کفار در موصل و حلب فرو ریخت. جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران با اشاره به حضور مستشاری نیروهای نظامی ایران در جبهه‌های مقاومت سوریه و عراق اظهار کرد: با تدابیر رهبر انقلاب و حضور رزمنداگان اسلام به ویژه فرماندهی نیروی قدس سپاه لانه‌های عنکبوتی کفار در موصل و حلب فرو ریخت.

همچنین سردار عبدالله عراقی، جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره لزوم حفظ وحدت مسئولان کشوری و لشکری در داخل با تأکید بر اینکه وحدت و انسجام باعث رونق و سربلندی هر کشوری است، اظهار کرد: امروز در کشور ما رهبری نظام بر عهده آیت‌الله خامنه‌ای است و همه باید جهت اعتلای نظام جمهوری اسلامی پشت سر ایشان حرکت کنیم و گوش به فرمان ایشان باشیم. وی تاکید کرد: سیاست سپاه کمک به ملت و دولت جمهوری اسلامی است.

نخستین سامانه شبیه ساز راهبری قطارهای شهری در کشور با حضور دریادار امیر رستگاری مدیر عامل سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع به شهرداری مشهد تحویل و به بهره برداری رسید.

درخواست‌هایی در مورد کابینه دوازدهم

جهانبخش خانجانی در خصوص گمانه زنی های مطرح شده برای تشکیل کابینه دولت دوازدهم گفت:‌ همه کمک کنند رییس جمهور در تشکیل کابینه تحت فشار قرار نگیرد. این فعال سیاسی اصلاح طلب افزود: آقای رئیس‌جمهور به این نتیجه رسیده که سن کابینه باید پنج سال جوان تر شود و در همین راستا به سازمان مدیریت استخدام برای جذب نیرو نیز تذکر داده است.

نماینده تهران با بیان اینکه کابینه دوازدهم متناسب با اهداف ترسیم شده برای مردم تعیین شود، تاکید کرد که کابینه دوازدهم باید با داشتن شایستگی و قابلیت عملیاتی و اجرایی بالا اهداف ترسیم شده رئیس‌جمهور برای مردم در انتخابات را اجرایی کند.محمدرضا نجفی با تاکید بر اینکه «رئیس‌جمهور باید در انتخاب کابینه دوازدهم براساس وعده‌هایش به مردم عمل کند» گفت: رئیس جمهور در انتخابات، اهداف، برنامه‌ها و وعده‌هایی را با مردم در میان گذاشت که انتظار می‌رود کابینه‌ای را تشکیل دهد که متناسب با این اهداف، برنامه‌ها و وعده‌ها باشد.

۱۷۱ نماینده با امضاء نامه‌ای خطاب به رییس‌جمهور بر لزوم ایجاد فرصت برای جوانان متخصص و فرهیخته در سطوح عالی مدیریت دولت دوازدهم تاکید کردند. محمدحسین فرهنگی در جلسه امروز مجلس با قرائت بخش‌هایی از این نامه، گفت: با اعمال نظر به موارد مذکور از جنابعالی خواستاریم که با دعوت و ایجاد فرصت حضور به جوانان فرهیخته و متخصص در کابینه و سطوح عالی مدیریتی دولت دوازدهم موجبات برقراری عدالت، پویاسازی دولت و هموارسازی و پیشبرد مسیر توسعه را فراهم آورید که بی‌شک توسعه همه جانبه و پایدار جز با مشارکت مستقیم جوانان میسر نخواهد بود.

در همین ارتباط سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی از تشکیل کارگروه تعامل با دولت درباره کابینه از سوی فراکسیون ولایی خبر داد. حسین نقوی‌حسینی گفت: فراکسیون نمایندگان ولایی کارگروه ۱۵ نفره‌ای جهت تعامل با دولت، برای انتخاب کابینه دوازدهم تشکیل داده‌اند.

***

گزارش تحقیق‌وتفحص از واگذاری پالایشگاه کرمانشاه از دستور کار مجلس خارج شد. سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اعلام این خبر گفت: گزارش کمیسیون انرژی مبنی بر تقاضای تحقیق و تفحص از واگذاری پالایشگاه کرمانشاه به بخش خصوصی در دستور کار مجلس قرار گرفته بود ولی فعلاً بررسی این گزارش از دستور کار خارج شد.

گزارش شش ماهه دوم کمیسیون امنیت درباره اجرای برجام تقدیم هیئت رئیسه شد. رئیس کمیته هسته‌ای کمیسیون امینت ملی و سیاست خارجی مجلس با اعلام این خبر گفت:گزارش شش ماهه دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره اجرای برجام بعد از طی شدن مراحل بررسی، تدوین و تصویب در کمیسیون با امضای رئیس به هیئت رئیسه تقدیم شد و اکنون در نوبت رسیدگی قرار دارد. که متن این گزارش را میتوانید اینجا بخوانید.

گزارش کمیسیون انرژی در مورد بحران آب و برق در خوزستان

در جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی درجریان ارائه گزارش کمیسیون انرژی درخصوص بحران اخیر آب و برق و مخابرات استان خوزستان، رئیس ستاد مدیریت بحران کشور خواستار تعیین تکلیف لایحه مدیریت بحران در مجلس شد. اسماعیل نجار گفت: کشور ما کشور حادثه خیزی است و هر روز شاهد حوادث گوناگونی در آن هستیم. بیش از دو سال است که لایحه مدیریت بحران در مجلس، کمیسیون های مختلف و مرکز پژوهش ها در حال بررسی است و امیدوارم نمایندگان نسبت به  آن عنایتی داشته باشند تا با توجه به اهمیت موضوع این لایحه تعیین تکلیف شود. فاطمه حسینی، نماینده مردم تهران در مجلس نیز راهکارهایی را برای حل مشکل و بحران آب و برق در خوزستان مطرح کرد و با تاکید بر اینکه تعرفه‌های آب و برق خوزستان باید اصلاح شود و گفت: احیای تالاب‌ها، اصلاح تعرفه‌های آب و برق و اختصاص بخشی از درآمدهای نفتی به این مناطق می‌تواند در کاهش خسارات تأثیرگذار باشد.

همچنین علی ساری، نماینده مردم اهواز در مجلس احیای تالاب‌ها را راهکاری برای جلوگیری از ریزگردها عنوان کرد. وی درباره گزارش ارائه شده مربوط به قطعی آب و برق خوزستان گفت: بیش از دو میلیون هکتار از تالاب‌ها خشک شده و به کانون ریزگردها تبدیل شده‌اند. به نظر می‌رسد یکی از راه‌ها برای جلوگیری از چنین بحران‌هایی احیای تالاب‌ها است. نماینده مردم آبادان در مجلس با اشاره به اینکه باید حق‌آبه‌های رودخانه‌های خوزستان در اولویت قرار گیرد، گفت: پنج حوزه و رودخانه داریم که متأسفانه وضعیت خوبی ندارند و باید حتماً به آنها رسیدگی شود. جلیل مختار در سخنانی درباره گزارش کمیسیون انرژی در خصوص بحران قطعی آب و برق خوزستان اظهار کرد: موضوع مالچ‌پاشی در دستور کار دولت قرار داشته و امیدواریم اجرایی شود.

همایون یوسفی،نماینده اهواز تأکید کرد که شاه بیت حل مشکلات خوزستان مدیریت آب و عدم انتقال آب است. وی با تاکید بر اینکه مشکلات خوزستان با مدیریت آب حل می‌شود، افزود: استان خوزستان دارای ظرفیت‌هایی همچون تولید ۸۰ درصد نفت و گاز کشور و ۲۰ درصد ناخالص ملی است. این استان قطب اول کشاورزی با منابع آبی و قطب اصلی پتروشیمی می‌باشد که ۶۰۰ کیلومتر مرز آبی و خاکی داشته که از پرترددترین محورهای کشور محسوب می‌شود، لذا نفت و قدرت خوزستان را باید در بعد ملی مورد ارزیابی قرار داد. یحیی کمالی‌پور، نماینده جیرفت نیز تأکید کرد که باید دستگاه دیپلماسی با طرح دعوی کشورهای عامل ایجاد ریزگرد را ملزم به دادن خسارت کند وگفت: در دنیای امروز که تکنولوژی و فناوری‌های نوین حاکم شده است کشورهایی که با بحران‌های متعدد روبرو هستند با همت و تلاش مردمانشان تلاش می‌کنند از این بحران‌ها عبور کنند.

در ادامه جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه) مجلس گزارش کمیسیون انرژی مجلس در خصوص بحران اخیر قطعی آب، برق و مخابرات در استان خوزستان  قرائت شد. در این گزارش عنوان شده که مقوله قطعی آب برق مخابرات و لغو پروازها با توجه به شرایط اقلیم و جغرافیایی خوزستان قابل پیش بینی و پیشگیری بوده و تعلل مدیران استان در این قطعی محرز بوده است.

***

سفارت ایران در عمان درمورد فعالیت افراد سودجو و کلاهبردار هشدار داد. سفارت جمهوری اسلامی ایران در عمان در اطلاعیه‌ای در مورد فعالیت افراد سودجو و کلاهبردار که اقدام به فروش ویزا با حق کار در کشور عمان به قیمت‌های بسیار بالا می‌کنند و اطلاعات نادرستی از شرایط اقامت و کار در این کشور به جویندگان کار، مهاجرین و سرمایه‌گذاران ایرانی ارائه می‌دهند، هشدار داد.

معاون وزیر امور خارجه روسیه با تاکید بر اینکه با ادعای آمریکا علیه برنامه موشکی ایران مخالفیم گفت: مسکو به‌ طور صریح و قاطعانه با ادعای واشنگتن مبنی بر اینکه برنامه موشکی ایران خلاف قطعنامه سازمان ملل به شمار می‌آید، مخالف است. سرگئی ریابکوف افزود: مسکو صراحتا با ادعاهای واشنگتن درخصوص اینکه برنامه موشکی ایران خلاف قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است، اختلاف نظر دارد زیرا آمریکا و برخی کشورهای غربی دیگر تلاش می‌کنند تا از این مسئله سوء برداشت کنند.

سفیر ترکیه در ایران کودتای سال گذشته در ترکیه را آزمونی برای دموکراسی کشورش دانست. همزمان با اولین سالگرد کودتای ناموفق ۲۵ تیر ۱۳۹۵ (۱۵ژوئیه ۲۰۱۶) رضا هاکان تکین در نشستی مطبوعاتی که به همین مناسبت در سفارت ترکیه برگزار شد، خاطرنشان کرد: این تلاش نظامی نسبت به اقدامات مشابه در سایر کشور ها کاملا متفاوت بود. وی از حمایت‌های ایران در شب کودتا سپاسگزاری کرد.

معاون کنسولی، پارلمانی و امور ایرانیان خارج از کشور با بیان اینکه روز گذشته وزیر امور خارجه میزبان رئیس و اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بود، افزود: این جلسه در ادامه دیدارها و گفت‌وگوهای متناوب بین وزارت امور خارجه و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس برگزار شد .قشقاوی با تاکید بر اینکه برگزاری این گونه جلسات به نفع کشور است و حاکم بودن فضای دوستی بین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و وزارت خارجه می تواند برای کشور کارگشا باشد،‌ تصریح کرد: در این جلسه همچنین آقای ظریف در مورد اخباری که گاهی اوقات به صورت ناقص در عالم مجازی و حقیقی مطرح می شود توضیحاتی ارائه دادند که این توضیحات مورد استقبال نمایندگان قرار گرفت .

رئیس سازمان سیا با اذعان به قدرت ایران به طرح ادعاهایی علیه کشورمان پرداخت و گفت: جمهوری اسلامی همچنان برای افزایش نفوذ خود در منطقه خاورمیانه تلاش می‌کند. مایک پامپئو رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، با تکرار ادعاهای خصمانه و ساختگی آمریکا علیه سیاست‌های منطقه‌ای کشورمان مدعی شد: ایران به تلاش برای افزایش نفوذ خود در منطقه خاورمیانه ادامه می‌دهد و کماکان اصلی ترین حامی تروریسم است. پامپئو در ادامه ادعاهای خود گفت که گسترش نفوذ ایران ممکن است به بزرگترین چالش سیاست آمریکا در خاورمیانه در درازمدت تبدیل شود.
 

وزیر امور خارجه عمان صبح امروز با محمدجواد ظریف دیدار و رایزنی کرد. یوسف بن علوی که شب گذشته وارد تهران شد، صبح امروز بعد از دیدار با حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان به ساختمان وزارت خارجه رفت و با همتای ایرانی خود دیدار و گفت‌وگو کرد. بررسی روابط دو جانبه و همچنین آخرین تحولات منطقه از مهم‌ترین محورهای مذاکره بین این دو مقام عالی رتبه ایرانی و عمانی است.

یک وکیل دادگستری با بیان اینکه قوه قضاییه به تنهایی قادر به حل مشکلات نیست گفت: اگرچه به عملکرد قوه قضاییه انتقادات متعددی وارد است و اگر چه شیوه آموزش و استخدام قضات با مشکلات متعددی مواجه است، اما قوه قضاییه با انبوهی از مشکلات مواجه بوده که به تنهایی قادر به حل آن‌ها نیست. هوشنگ پوربابایی درباره انتظارات مردم از دستگاه قضایی اظهار داشت: اگر ما بخواهیم به عملکرد قوه قضاییه بپردازیم باید یک مثلث سه ضلعی متوازی الاضلاعی را تعریف کنیم که راس این مثلث را می‌توان قوه قضاییه قرار داد و اعتقاد داشت که معنی راس هرم، تمام اقدامات در خصوص بهینه‌سازی عملکرد قوه قضاییه نیست؛ بنابراین یکی از این اضلاع، ضلع مردمی و نگاهی است که مردم به قوه قضاییه دارند و ضلع دوم، ضلعی است که متقارن ضلع اول است و عملکردی است که قوه قضاییه نسبت به مردم دارند و ضلع سوم این است که باید دستگاه‌های متعددی که در جامعه فعال هستند که می‌تواند دولت یا قوه مقننه باشد، به این نگاه دامن بزنند.

*همچنین می‌توانید گفت و گوهای اعضای کابینه یازدهم در حاشیه جلسه امروز هیات دولت با خبرنگاران را اینجا دنبال کنید.

*گزارش بررسی ابعاد قرارداد نفتی توتال برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی را نیز میتوانید اینجا بخوانید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha