• شنبه / ۲۴ تیر ۱۳۹۶ / ۰۸:۲۹
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 96042413156
  • خبرنگار : 71132

تجری:

قوه قضائیه تامین حقوق آزادی‌های مشروع مردم را نهادینه کند

قوه قضائیه تامین حقوق آزادی‌های مشروع مردم را نهادینه کند

یک نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی بر ضرورت پایش دستگاه قضایی برای توجه بیشتر به تامین حقوق و آزادی‌های مشروع مردم تاکید کرد.

فرهاد تجری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به توصیه‌های مقام معظم رهبری به مسئولان قضایی در زمینه تامین حقوق و آزادی‌های مشروع مردم، اظهار داشت: شاید تنها ارگانی که به موجب قانون اساسی مخاطب تامین حقوق مشروع مردم است و به نحوی ناظر بر اجرای قوانین متعددی است که تامین کننده حقوق مردم است، قوه قضاییه است که ناظر بر حسن اجرای قوانین بوده و وظیفه و رسالتش به عنوان محکمه قضایی نظام اسلامی حفظ کرامت انسان‌ها و حقوق آن‌ها و رعایت حقوق اجتماعی و فردی افراد است.

وی افزود:‌ قوه قضاییه از سویی در بحث آزادی‌های فردی و حقوق مردم به صورت مستقیم به عنوان عامل و از سوی دیگر به صورت غیرمستقیم به عنوان ناظر می‌تواند تاثیرگذار باشد. دستگاه قضایی باید در مراجعات به محاکم از نظر رعایت انصاف و عدالت و نگاه منصفانه و بی طرفانه به افراد هم در مقام عمل و هم نظارت قوه قضاییه باید حقوق و آزادی مشروع مردم را محترم بشمارد.

این نماینده مجلس ادامه داد: آیین دادرسی کیفری جدید که در چند سال گذشته و با هماهنگی قوه قضاییه به تصویب رسید نیز بسیاری از این آزادی‌ها و حقوق شهروندی را در بر دارد؛ حقوق متهم، نحوه بازجویی، نحوه نگرانی، سیستم‌های الکترونیکی و نظارت و پایش پرونده ها همه در جهت تامین حقوق و آزادی های مشروع افراد است. همین نظارت‌ها حق ملاقات ها و حق مرخصی زندانیان مباحثی است که شان و کرامت انسانی را مدنظر دارد و یکی از وظایف و رسالت های قوه قضاییه است که به آن توجه شده اما با توجه به تاکیدات رهبری انتظار است توجه مضاعفی به این امر صورت گیرد و سیستم قضایی به عنوان مدافع حقوق مردم به میدان بیاید.

تجری اضافه کرد:‌ در حال حاضر مجامع سیاست زده بین‌المللی که ابزار دست امپریالیسم و جریانات زورگوی جهانی هستند در  ابعاد حقوق بشری روی قوه قضاییه تمرکز کرده و به دنبال این هستند که با استفاده از بهانه هایی علیه نظام و مردم ایجاد محدودیت و محرومیت کنند. ما در این حوزه ها نه تنها نباید ضعفی از خود نشان دهیم بلکه باید جلوتر حرکت کنیم و در بخش هایی که آزادی های مشروع و قانونی و مورد تاکید رهبری پیش بینی شده نباید آنقدر قصور و تعلل کنیم که بهانه به دست افراد بهانه جو و معاند بدهیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: لازم است که قوه قضاییه به عنوان نهاد ناظر بر اجرای قانون و تامین کننده آزادی های مشروع در حوزه های مختلف پایش کند و در جایی که تعارض با حقوق مردم وجود دارد در قالب لایحه پیشنهاداتی بدهد یا در قالب تغییر ساختار، تامین حقوق و آزادی های مشروع افراد را نهادینه کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha