• دوشنبه / ۲ مرداد ۱۳۹۶ / ۱۷:۴۷
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 96050201436
  • منبع : نمایندگی لرستان

کشتارگاه بروجرد نیازمند دستگاه پیش سرد

کشتارگاه بروجرد نیازمند دستگاه پیش سرد

ایسنا/لرستان کشتارگاه نیمه‌صنعتی بروجرد امروز به یکی از بهترین کشتارگاه‌های استان لرستان تبدیل‌شده است و با ظرفیت بالای کشتار خود در طول روز قادر است علاوه بر گوشت موردنیاز شهروندان بروجرد در راستای رفع نیازهای سایر شهرهای استان و استان‌های هم‌جوار فعالیت کند. به‌منظور رعایت شاخصه‌های بهداشتی در نگهداری از گوشت لازم است دام کشتار شده به مدت یک روز در سردخانه نگهداری شده و پس‌ازآن در بازار عرضه شود.

به گزارش ایسنا، سال گذشته براساس بخشنامه وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی کشور کشتارگاه‌های صنعتی و نیمه‌صنعتی ملزم به احداث سردخانه‌ای برای نگهداری پیش از عرضه گوشت در بازار شدند.

درگذشته کشتارگاه قدیمی شهرستان بروجرد از کیفیت خوبی در زمینه کشتار و نگهداری دام برخوردار نبود که امروز در کشتارگاه نیمه‌صنعتی این شهرستان علاوه بر تامین گوشت منطبق بر رعایت موازین بهداشتی دام ذبح‌شده زیر نظر کارشناسان دامپزشکی و با تأیید و رصد سلامت به بازار هدف عرضه می‌شود.

براساس تاکید دامپزشکی نگهداری لاشه های گوشت در دستگاه پیش سرد به منظور ارتقا سلامت مصرف کنندگان ضروری است اما تاکنون به دلیل کمبود اعتبار این امر در بروجرد تحقق نیافته است.

علی کورانی‌فر، فرماندار بروجرد در این‌باره گفت: احداث پیش سردکن در کشتارگاه بروجرد ضروری است. نمی‌توان به دلیل نبود و کمبود اعتبار احداث پیش سردکن را به تأخیر انداخت چراکه این موضوع با سلامت مردم در ارتباط مستقیم است.

معاون استاندار لرستان تصریح کرد: باید همه اعتبارات شهرداری متوقف‌شده و در این زمینه به کار گرفته شود و فرمانداری نیز در صورت آغاز عملیات احداث آن نیمی از هزینه‌ها را تأمین خواهد کرد.

کورانی‌فر اضافه کرد: نبود سالن پیش سرد کشتارگاه بروجرد موضوعی چند ساله است که باید به عنوان ارتباط با سلامتی مردم در اولویت باشد. اما همچنان شورا و شهرداری در حاشیه به آن نگاه می کنند و نبود هزینه را دلیلی بر اجرا نشدن آن میدانند که سلامتی مردم قربانی مشکلات شهرداری شده است.

دستگاه پیش سرد به دلیل هزینه بالا هنوز خریداری نشده است

همچنین رضایی معاون عمرانی شهرداری بروجرد، گفت: دستگاه پیش سرد در کشتارگاه بروجرد با ظرفیت 500 راس دام به دلیل هزینه بالا هنوز خریداری نشده است. به علت مشکلات مالی شهرداری بروجرد، تامین ساختمان لازم برای خرید و نگهداری این دستگاه هزینه بالایی نیازدارد که نیاز است از اعتبارات استانی برای اجرای این کار کمکی صورت گیرد.

رضایی قول داد که مردادماه عملیات اجرایی احداث پیش سرد در کشتارگاه بروجرد آغاز شود.

شهرام ممدوحی مسئول واحد بیماری‌های شبکه بهداشت و درمان بروجرد نیز در این ‎ باره اظهار کرد: سالانه 100 نفر در کشور دچار بیماری‌های ناشی از آلودگی گوشت می‌شوند که بین 60 تا 70 درصد با خطر مرگ مواجه هستند.

وی افزود: می‌توان با ایجاد واحد پیش سرد در کشتارگاه‌ها از شیوع این بیماری‌ها جلوگیری کرد درحالی‌که در بروجرد پس از کلی وعده‌ووعیدی که از سال گذشته تاکنون به مردم داده‌شده اما این اتفاق هنوز هم نیفتاده است.

مسئول واحد بیماری‌های شبکه بهداشت و درمان بروجرد خاطرنشان کرد: لازم است مردم خود پس از خریداری گوشت قرمز نسبت به نگهداری آن در فریزر به مدت 24 ساعت اقدام کنند.

 خریداری پیش سرد در کشتارگاه دام لازم است

همچنین محسن صیرفی رئیس شبکه بهداشت و درمان بروجرد در این ‎ باره گفت: با مشاهده تب کریمه کنگو در شهرهای اطراف بروجرد باید موضوع پیشگیری از این بیماری در سطح شهر بروجرد جدی گرفته شود. اجرای پیش سرد در کشتارگاه دام بروجرد برای پیشگیری ازبیماری تب کریمه کنگو لازم و ضروری است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان بروجرد تصریح کرد: یکی دیگر از موارد گسترش تب کریمه، عرضه جگر در سطح شهر بروجرد است که توسط دست ‎ فروشان به صورت طبخ شده عرضه میشود.

صیرفی خاطرنشان کرد: جگر باید 72 ساعت در یخچال به صورت پیش سرد بماند و بعد از آن در صورت سالم بودن مصرف شود که این موضوع توسط دستفروشان رعایت  نمی‌شود.

گزارش از زهره گودرزی، خبرنگار ایسنا 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha