• چهارشنبه / ۴ مرداد ۱۳۹۶ / ۱۰:۰۴
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 96050402381
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

مدیرکل سابق دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم:

برداشتن دیوار بین دانشگاه و جامعه در ایران مشکل است

برداشتن دیوار بین دانشگاه و جامعه در ایران مشکل است

مدیرکل سابق دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم، گفت: برداشتن دیوار بین دانشگاه و جامعه در ایران بسیار مشکل است.

به گزارش ایسنا، دکتر مصطفی کریمیان اقبال در چهل و هشتمین گردهمایی روسای موسسات آموزش عالی کشاورزی و منابع طبیعی کشور که در هتل پردیسان مشهد برگزار شد، با تاکید براینکه باید دیوار بین دانشگاه و جامعه برداشته شود، اظهار کرد: در دانشگاه‌های خارج از کشور هیچ دیوارکشی در دانشگاه وجود ندارد و نه‌تنها از نظر فیزیکی بلکه به لحاظ ارتباطی و فکری نیز بین دانشگاه و جامعه دیواری وجود ندارد؛ اما در ایران برداشتن دیوار بین دانشگاه و جامعه بسیار مشکل است.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه باید بتواند نیاز جامعه را شناسایی و رفع کند، عنوان کرد: تحقیقی غنی‌تر است که با نیاز جامعه و اشتغال در ارتباط باشد. تاکید ما در دانشگاه نباید تنها بر روی تولید علم و مقاله باشد. نمی‌توان با مقایسه‌ی تعداد مقالات ایران با سایر کشورها گفت که تولید علم ما بیشتر است، مگر اینکه اقتصاد دانش‌بنیان، چگونگی پول ساختن و پیشرفت تکنولوژی را هم درنظر بگیریم.

مدیرکل سابق دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم افزود: نمی‌توان به تعداد تحصیل کنندگان در کشور نگاه کرد و گفت که جامعه پیشرفته است، باید به استفاده‌ای که از این تحصیل کنندگان داریم توجه داشته باشیم.

کریمیان اقبال افزود: یکسان سازی دانشگاه‌ها در ایران همه‌چیز را از ما گرفته است؛ تمام دانشگاه‌ها می‌خواهند مانند دانشگاه شریف باشند، در حالی که هر دانشگاه باید رسالت خود را داشته باشد و با توجه به نیازهای محیط و جامعه خود عمل کند.

وی گفت: این تصور اشتباهی است که می‌گویند زنان نباید به بخش کشاورزی ورود پیدا کنند درصورتی‌که بهترین نیروهایی که می‌توانیم جذب کنیم، آنان هستند.

مدیرکل سابق دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم خطاب به اساتید و روسای دانشگاه‌ها گفت: باید در شناسایی دانشجویان خوب دقت ویژه‌ای داشته باشید. دانشجوی خوب ضرورتا به معنای نمرات بالا داشتن نیست، دانشجویانی که در فعالیت‌های فوق‌برنامه و برنامه‌های تیمی فعال‌اند، بسیار موفق می‌شوند. همچنین دانشجویان دانشگاه‌های غیرانتفاعی و آزاد که ناچارند برای ادامه‌ی تحصیل کار کنند در این موارد از دانشجویان دانشگاه‌های دولتی که نمرات بالایی هم دارند موفق‌تر عمل می‌کنند.

کریمیان اقبال ادامه داد: اصول کارآفرینی و ایجاد بستر مناسب برای تولید علم، اصول یکسانی دارد و باید به این اصول توجه کرد. ما نباید امید به تغییر سیستم‌ها داشته باشیم، بلکه باید امید به تغییر افرادی داشته باشیم که به تغییر سیستم‌ها می‌انجامند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha