• دوشنبه / ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ / ۱۴:۵۹
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 96052314292
  • خبرنگار : 71381

در گزیده اخبار سیاسی ۲۳ مرداد بخوانید؛

شاهرودی رییس مجمع شد/درخواست کاهش روادید اربعین/ادعای عجیب رییس سیا/ جلسه یازدهم متهمان نفتی...

شاهرودی رییس مجمع شد/درخواست کاهش روادید اربعین/ادعای عجیب رییس سیا/ جلسه یازدهم متهمان نفتی...

انتصاب رئیس، دبیر و اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام و حضور شش عضو جدید، ابلاغ دو قانون مصوب مجلس از سوی رییس جمهور، کاسبان سِلفی، یازدهمین جلسه محاکمه دو متهم پرونده فساد نفتی، نظراتی پیرامون کابینه پیشنهادی روحانی، درخواست برای کاهش هزینه روادید اربعین، ادعای عجیب رییس سازمان سیا، برگزاری دومین جلسه دادگاه متهمان پرونده مدیران کانال‌های تلگرامی و... از جمله گزیده اخبار سیاسی ایسنا در روز دوشنبه، بیست وسوم مرداد ماه ۱۳۹۶ است.

رئیس، دبیر و اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شدند. حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی سیّدمحمود هاشمی شاهرودی را به عنوان رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام برای یک دوره پنج‌ساله منصوب کردند. آیت الله هاشمی شاهرودی در نامه‌ای خطاب به رهبرانقلاب از ایشان به دلیل سپردن مسولیت ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام تشکر کرد.

در همین راستا شش شخصیت سیاسی برای اولین بار به عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام درآمدند؛ محمدباقر قالیباف و سید ابراهیم رئیسی دو کاندیدای انتخابات سال ۹۶ نیز از جمله این اعضای جدید هستند و سرانجام  با تعیین تکلیف اعضا و رئیس جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام در پنج سال آینده این آیت‌الله سیدمحمود هاشمی‌شاهرودی است که بر مسندی که آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی حدود ۲۲ سال بر آن تکیه زده بود، می‌آید و هاشمی به جای هاشمی می نشیند.

رییس‌ جمهور دو قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد. حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، در نامه‌های جداگانه‌ای به «وزارت امور اقتصادی و دارایی» و «سازمان حفاظت محیط زیست»، ۲ قانون مصوب مجلس شورای اسلامی را برای اجرا ابلاغ کرد.

استاندار تهران با بیان این‌که «برای انتخاب وزیر زن نگاه سخت‌گیرانه‌ وجود دارد» گفت: رئیس‌جمهور با انتخاب زنان در کابینه، اعتقاد خود را به استفاده توانمندی‌های آن‌ها عملی کرده است.حسین هاشمی همچنین با بیان این‌که «من هم تلاش کردم فرماندار زن انتخاب کنم و حتی یک نفر را هم کاندیدا کردم ولی به دلایلی موفق نشدم»،‌ تصریح کرد: اگر شرایط فراهم شود تردید نکنید که الان هم فرماندار زن انتخاب می‌کنم. در حال حاضر ما معاون فرماندار، بخشدار، مدیر کل و معاون مدیر کل زن در استان تهران داریم. زنان ۵۰ درصد جامعه هستند و نمی‌شود نگاه دوگانه‌ای به زنان داشت.

چند روز بعد خبر شهادت محسن حججی توسط همسرش منتشر شد.در میان واکنش‌ها، ابراز احساسات و افتخاری که به عمل قهرمانانه شهید می‌شود چنین واکنش‌هایی هم دیده می‌شود: «محسن به کودک سه‌ساله‌ات چه بگوییم؟... بگوییم پدرت رفت با سَلَفی‌ها بجنگد تا اینجا عده‌ای در امنیت با حامیان قاتل پدرت سِلفی بگیرند؟»به راستی چه فرقی بین کاسبان سَلَفی‌ و کاسبان سِلفی است وقتی هر دو گروه خون شهید را پایمال کرده و تنها به مقاصد سیاسی خود می‌اندیشند؟ سِلفی گرفتن نمایندگان مجلس با موگرینی چه ارتباطی به حماسه شهیدی دارد که در جنگ با سَلَفی‌ها به شهادت رسیده؟

علی لاریجانیدر حاشیه مراسم بزرگداشت شهید محسن حججی و شهدای مدافع حرم در جمع خبرنگاران با بیان اینکه شهیدحججی وزانت ملت ایران را بالا برد اعلام کرد: شهید حججی افتخار کل ملت ایران و باعث عزت و سرافرازی ملت ایران است. رییس مجلس شورای اسلامی گفت: این شهادت باعث میشود که ملت ایران به درستی به جهان معرفی شود که محور این شناخت، مجهادت و شهادت طلبی است.

فرمانده قرارگاه سایبری و تهدیدات نوین قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء (صلوات الله علیه)  نیز در حاشیه این مراسم با بیان اینکه تصویب طرح اقدام متقابل با غرض‌ورزی‌های آمریکا نماد اراده ملی است، گفت: تصویب این طرح نخستین گام جمهوری اسلامی ایران در مقابله با اقدامات غرض ورزانه آمریکا است.سردار سرلشکر مصطفی ایزدی با تاکید بر اینکه باید در صحنه‌های مقاومت ابتکار عمل را در دست داشته باشیم، اظهار کرد: با در دست داشتن ابتکار عمل عوامل تکفیری که در پرونده استکبار جهانی هستند و مشخصا آمریکا و انگلیس پشت سر آنها قرار دارند، از صحنه منطقه پاک خواهند شد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در نشستی به مناسبت روز خبرنگار با اصحاب رسانه با بیان اینکهرسانه‌ها حاشیه‌سازی‌ها را آشکار کنند، گفت: جامعه رسانه‌ای می‌تواند کمک موثری کند تا کسانی که در مسئولیت‌های‌شان حاشیه سازی می‌کنند را به مردم معرفی کنند. اقدامی که نتیجه آن آرام شدن جو جامعه و پرداختن مسئولان به مشکلات اساسی کشور می‌شود. کاظم جلالی تاکید کرد: جامعه خبری از مرزهای اخلاقی عبور نکند.

نظراتی پیرامون کابینه پیشنهادی روحانی

روایت تاجگردون از حضور وزرای پیشنهادی در جلسه کمیسیون برنامه

نجفی توانا:انتخاب دکتر جنیدی نشان‌دهنده توجه به حقوقدانان مستقل و غیرجناحی است

پزشکیان: با تغییر وزیر مشکل حل نمی‌شود

دبیر حزب اعتماد ملی استان تهران:منافع عمومی خط قرمز نمایندگان در رای اعتماد به وزرا باشد

عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت:وزرای پیشنهادی خارجه، اطلاعات، کشور و دفاع رای اعتماد می‌گیرند

رئیس فراکسیون مستقلین ولایی:انتخاب زنان برای معاونت‌ها کاری مثبت بود

عضو حزب مردم‌سالاری: اگر به روحانی اعتماد کردیم، به وزرای پیشنهادی او نیز اعتماد کنیم

دبیر حزب اعتماد ملی استان تهران:منافع عمومی خط قرمز نمایندگان در رای اعتماد به وزرا باشد

***

سفیر ایران در عراق در مورد برخی تحلیل‌ها مبنی بر این‌که سفر اخیر مقامات دولتی عراق و برخی شخصیت‌های شیعه این کشور به عربستان سعودی به منزله دور شدن آنها از ایران است، با رد این گمانه‌زنی‌ها تاکید می‌کند این سفرها ربطی به تهران ندارد و نزدیکی شیعیان عراق به ریاض به معنای دورشدن از ایران نیست. ایرج مسجدی با اشاره به هماهنگی‌ها و همکاری‌های ایران و عراق در بحث تسهیل سفر زائران حسینی به عراق در جریان اربعین تاکید کرد: ما خواستار لغو روادید بین دو کشور هستیم، ولی هنوز عراقی‌ها در این زمینه اعلام آمادگی نکرده‌اند و با توجه به این موضوع  ما از آنها خواسته‌ایم که تا آن جا که امکان دارد مبلغ صدور روادید در ایام اربعین را کاهش دهند.

رئیس سیا در ادعایی عجیب، نیروهای ایران و حزب‌الله را به حضور در ونزوئلا متهم کرد. مایک پامپئو رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) در گفت‌وگو با شبکه فاکس نیوز مدعی شد که ایران و حزب‌الله لبنان در جنگ داخلی ونزوئلا مداخله داشته‌اند.

یازدهمین جلسه رسیدگی به اتهامات دو متهم پرونده موسوم به فساد نفتی در شعبه ٢٨ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه برگزار شد. در این جلسه متهم گفت: حاضر نیستم حتی یک ریال مال حرام وارد زندگی‌ام شود! در بخش دیگری قاضی مقیسه تصریح کرد : بابک زنجانی یک قدم بدون تو برنمی‌داشت. پس از پایان جلسه یازدهم نیز قاضی مقیسه ادامه رسیدگی را به فردا (سه‌شنبه) موکول کرد.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه بر اساس قانون مراسم تحلیف با حضور حداقل اعضای شورای نگهبان هم مانعی ندارد، گفت که مراسم تحلیف از جهت قانون اساسی اشکالی نداشت. عباسعلی کدخدایی در نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان ابتدا گزارشی اجمالی از مصوبات بررسی شده توسط شورای نگهبان را ارائه کرد و گفت: پنج مصوبه داشتیم که عدم مغایرتشان با شرع و قانون اساسی اعلام شد. همچنین چند مصوبه ایراداتی داشت. یک اساسنامه داشتیم که عدم مغایرت آن با شرع و قانون اساسی اعلام شد و ۴ مورد نامه دیوان عدالت اداری بود که عدم مغایرت ‌آنها با موازین اسلامی از سوی فقهای شورای نگهبان اعلام شد.

حجت الاسلام و المسلمین مصطفی پور محمدی، وزیر دادگستری با اشاره به اقدامات خود در دوران وزارت خود در دولت یازدهم، اظهار کرد:تلاش کردم به عنوان رابط دولت و قوه قضائیه فضا را تلطیف و ذهنیت‌ها را مثبت کنم. در همین راستا تا جایی که دست من بوده تلاش‌های خیلی زیادی انجام دادم و دستاوردهایم نیز تقریبا قابل توجه است.

دومین جلسه دادگاه متهمان پرونده مدیران کانال‌های تلگرامی برگزار شد. وکیل‌مدافع دو نفر از متهمان پرونده مدیران کانال‌های تلگرامی با بیان اینکه دومین جلسه دادگاه موکلانش امروز برگزار شد، گفت: جلسه دادگاه همانند روز گذشته، بسیار خوب بود و به نتیجه دادگاه امیدواریم.سیدعلی مجتهدزاده  گفت:به دلیل اینکه جلسه غیرعلنی بود نمی‌توانیم جزییات دادگاه را اعلام کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین سیدعلی خمینی در دیدار با تنی چند از اساتید اشعار آیینی بر لزوم همفکری و همدلی میان اساتید ادبیات، شعرا، مداحان اهل بیت (علیهم السلام) در رسیدن به یک شیوه و قاعده هماهنگ مبتنی بر ارزش‌های دینی- اسلامی تاکید کرد. وی با تاکید بر اینکه باید از تسری‌آفت‌های برخی هیئت‌های مذهبی جلوگیری کرد گفت: متاسفانه در برخی هیئت‌های مذهبی آفت هایی وجود دارد که اساتید اهل فن و دلسوختگان اهل بیت (علیهم السلام) باید از تسری یافتن این آفت‌ها جلوگیری کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha