• پنجشنبه / ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ / ۱۲:۳۶
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 96052616359
  • خبرنگار : 71567

یک عضو انجمن علمی ریاضی کشور:

تعداد کشورهای خارجی شرکت کننده در المپیاد ریاضی و شیمی رضایت بخش نبود

یک عضو انجمن علمی ریاضی کشور با تاکید بر اینکه تعداد کشورهای شرکت کننده در المپیاد بین‌المللی ریاضی و شیمی رضایت بخش نبود گفت: رایزن فرهنگی ایران در کشورهای دیگر باید هماهنگی‌های بیشتری با کمیته برگزار کننده المپیاد داشته باشند تا شاهد حضور بیشتر کشورهای خارجی در این المپیادها باشیم.

به گزارش ایسنا، دکتر بابلیان در مراسم تقدیر از برترین‌های المپیادهای بین‌المللی ریاضی و شیمی که امروز در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، اظهار کرد: 14 نفر از کشورهای خارجی در المپیاد شیمی و 14 نفر هم در المپیاد ریاضی شرکت داشتند. با این تفاوت که فقط دو کشور خارجی (روسیه و اوکراین) در المپیاد ریاضی حضور داشتند که این وضعیت هدایت کننده نیست و لازم است رایزنی‌های فرهنگی ایران در کشورهای خارجی هماهنگی‌های بیشتری با کمیته برگزار کننده المپیاد داشته باشند تا شاهد حضور پرشور کشورهای خارجی در این مسابقات حضور باشیم.

وی در ادامه تصریح کرد: برای حضور بیشتر دانشجویان خارجی در المپیاد بین‌المللی که در کشور برگزار می‌شود لازم است با دانشگاه‌های خارجی نیز به صورت مستقیم ارتباط برقرار کنیم. کاری که در المپیاد این دوره انجام شد و برخی همراهان و سرپرست تیمها در تصحیح اوراق مشارکت و همکاری کرده‌اند کاری شایسته است اما بهتر این است که قبل از برگزاری امتحان از سرپرستان تیم‌ها سوالات را بگیریم و از آنها در تدوین سوالات نهایی المپیاد کمک بگیریم.

در ادامه دکتر زائد صالح، استاد شیمی از کشور عراق برگزاری المپیاد را زمینه خوبی برای مشخص کردن جایگاه بهترین‌های عرصه‌های مختلف علوم عنوان کرد و گفت: خوشبختانه در المپیاد بین‌المللی ریاضی و شیمی امسال که توسط ایران برگزار شد جایگاه هر شخص و فرد مشخص و احترام ویژه‌ای به آنها گذاشته شد و با توجه به اینکه برای بار ششم در این المپیاد شرکت می‌کنم شاهد پیشرفت قدم به قدم در سازماندهی و مدیریت این المپیاد در ایران هستم.

وی در ادامه تصریح کرد: در المپیاد امسال این فرصت فراهم شد که ما با دیگر کشورها خودمان را ارزیابی کنیم و بتوانیم جایگاه علمی خود را در جهان مشخص نماییم. من خیلی مایل هستم این نکته را اعلام نمایم که شیمی همانند یک دریا می‌ماند و اطلاعات زیرشاخه‌های زیادی دارد. برای همین خیلی سخت است که بخواهیم در المپیادها و سایر آزمون‌ها به تمام ابعاد شاخه‌های آن بپردازیم. البته برای بهتر مشخص شدن جایگاه این علم در المپیادها دو راهکار را پیشنهاد می‌کنم.

این استاد شیمی در ادامه خاطر نشان کرد: پیشنهاد اول این است که در المپیادهای مثل شیمی باید زیرشاخه‌های آن مشخص شود و بدانیم هرکدام از زیرشاخه‌های شیمی نیز چه موضوعی را مورد بررسی قرار می‌دهد مثلا شیمی تحلیلی از چه بخش‌هایی تشکیل شده و باید چه روش‌هایی را داشته باشد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: پیشنهاد دوم من به ذات سوال‌های طراحی شده در المپیادها می‌پردازد و من معتقد هستم ذات سوالات باید جامع باشد و در المپیادها سوالات 60 درصد به صورت تستی و مابقی به صورت جواب‌های تشریحی کوتاه طراحی شود تا فرصت کافی به شرکت کنندگان برای پاسخ دهی و سنجش آنها داده شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha