• سه‌شنبه / ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ / ۱۵:۲۶
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 96053119797
  • خبرنگار : 71511

در گزیده اخبار ۳۱ مرداد بخوانید

از واکنش رضایی به حضور احمدی‌نژاد در مجمع تا انقلابی‌گری دو فرمانده و ...

از واکنش رضایی به حضور احمدی‌نژاد در مجمع تا انقلابی‌گری دو فرمانده و ...

تصویب ماده واحده عضویت رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور در برخی از شوراهای عالی، شباهت سیاست‌ورزی میان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و سردار سلیمانی، تبریک‌های شخصیت‌های سیاسی به مناسبت انتصاب‌های جدید در کشور، ویژه برنامه‌های معاونت صدا برای هفته دولت، مراسم تودیع و معارفه وزیر دادگستری، رفتارهای دوگانه در سیاست عربستان، اظهارات رئیس جمهور درباره برجام و آمریکا، علت حضور احمدی‌نژاد با وجود پرونده‌های قضایی در مجمع تشخیص مصلحت نظام، علت رای نمایندگان به رحمانی فضلی از زبان مطهری و تذکر سلحشوری درباره حصر از جمله گزیده اخبار سیاسی ایسنا در روز سه‌شنبه، سی‌ویکم‌ مرداد ماه ۱۳۹۶ است.

ماده واحده طرح عضویت رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور در برخی از شوراهای عالی با ۱۲۵ رای موافق، در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.

براساس این ماده واحده، از تاریخ تصویب این قانون رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور در راستای ماموریت ذاتی خود و در جهت برقراری تعامل نزدیک با دستگاه‌های اجرایی کشور و اعمال سیاست‌ها و تدابیر مقام معظم رهبری در حوزه پدافند غیر عامل عضو شوراهای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) ، شورای عالی آمایش سرزمین، شورای عالی سلامت و امنیت غذایی ، شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ، شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور ، شورای عالی فضای مجازی خواهد بود.

ایسنا در گزارشی به بررسی وجوه مشترک سیاست ‌ورزی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و سردار قاسم سلیمانی پرداخت و نوشت: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی سی سال قبل از تعصب بی‌ جا نهی می‌کند؛ امروز هم سرلشکر قاسم سلیمانی با ادبیاتی متفاوت، همان مفهوم را به زبان می‌آورد و بر لزوم برچیده‌شدن دسته‌بندی‌های اختلاف‌انگیز و حذفی تاکید می‌کنند؛ هر دو تاکیدشان بردوری از تعصب بی‌جا، تحجر، کله‌شقی، جمود و یکدندگی است.

عبدالرضا رحمانی‌فضلی در مراسم بهره‌برداری از فاز دوم خط یک قطار شهری شیراز گفت: رئیس مجلس با درک عمیق و کاملا آگاهانه و متعهدانه و صادقانه با رای اعتماد برخورد کرد. نماینده باید سیاسی برخورد کند، نماینده کارش سیاسی است؛ اما در موضوع رای اعتماد به وزرای پیشنهادی، نمایندگان به احترام ۴۲ میلیون رای ملت در انتخابات و ۲۴ میلیون رایی که به آقای روحانی داده شد، کارشناسانه و حق نگرانه برخورد کرده‌ و با پختگی مواجه شدند.

او همچنین با صدور پیامی از مجموعه کارکنان صف و ستاد وزارت کشور پس از اخذ رأی اعتماد مجدد تشکر کرد.

روابط عمومی معاونت صدا اعلام کرد؛ شبکه‌های مختلف رادیویی همزمان با فرا رسیدن هفته دولت و گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر، ویژه برنامه‌های تدارک دیده است. رادیو ایران، رادیو اقتصاد، رادیو جوان، رادیو فرهنگ،‌ رادیو معارف، رادیو تهران، رادیو صبا، رادیو تهران، رادیو قرآن، رادیو نمایش،‌ رادیو ورزش، رادیو گفت‌وگو و رادیو سلامت شبکه‌هایی هستند که برای هفته دولت ویژه نامه‌هایی تهیه کرده‌اند.

مراسم تودیع و معارفه وزیر دادگستری با حضور معاون اول قوه قضاییه و دادستان کل کشور برگزار شد. حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای معاون اول قوه قضاییه، حجت الاسلام و المسلمین منتظری دادستان کل کشور، محمدرضا دشتی اردکانی رییس کانون سردفتران و دفتریاران، بهمن کشاورز رییس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران (اسکودا)، امیر حسین آبادی رییس کانون وکلای دادگستری مرکز، محمد هاشمی حقوقدان و جمعی از مسئولان قضایی و وکلا و حقوقدانان در این مراسم حضور داشتند.

در این مراسم؛ حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی گفته است؛ ما پیشگام و پیشتاز از دیگران باید حقوق شهروندی را پاس بداریم و اجرا کنیم. دیگران نباید به ما یاد بدهند و حق ندارند ما را ارزیابی کنند و چنین جایگاهی را ندارند، اما همه اینها در گرو عمل ماست که ما با آن فاصله داریم. نباید شعار دهیم باید به وظایف خود عمل کنیم، چون وظیفه اصلی وزارت دادگستری این است.

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای نیز در بخشی از این مراسم از صدور حکم آملی لاریجانی برای پورمحمدی به عنوان مشاور رییس قوه قضاییه خبر داده و گفته است: وزارت دادگستری و وزیر دادگستری در نظام جمهوری اسلامی تنها وزیری است که هر ۳ قوه در آن دخالت دارند و این پشتوانه بزرگی است، چنانچه رییس قوه قضاییه پیشنهاد می‌کند بعد رییس جمهور آن را بررسی و سنجش کرده و او را  به مجلس معرفی  می‌کند و در آنجا مجلسی‌ها صلاحیت او را مورد ارزیابی قرار داده و پس از اینها به او رای اعتماد می دهند.

سید علیرضا آوایی؛ وزیر جدید دادگستری هم در این مراسم بر ارتقای روابط هر چه بهتر و بیشتر قوای سه گانه و اهتمام جدی در خصوص تقویت بیشتر سازمان تعزیرات حکومتی تاکید کرد. آوایی با بیان اینکه اولویت اول‌مان باید کمک به ارتقای روابط هر چه بهتر و بیشتر قوای سه‌گانه باشد تا کارها روان‌تر انجام شود و برنامه‌های کشور با سرعت پیش برود، اظهار کرد: گاهی اوقات یک سخن نه چندان پخته و یک اقدام کارشناسی نشده، بی‌مهری از روی غفلت، ارزیابی غیر دقیق، عصبانیت کنترل نشده استعداد آن را دارد که کشور را به هم بریزد و آرامش همه را به هم بزند و امید مردم را به یأس تبدیل و دشمنان کشور را شاد کند؛ لذا خداوند همه ما را برای حرف زدن‌ها و موضع‌گیرهای‌مان کمک کند.

امروز وزیر امور خارجه با صدور پیام‌های جداگانه‌ای انتصاب موسوی، حسین دهقان و صالحی را در سمت‌های جدید تبریک گفت.

همچنین  شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز در پیام‌های جداگانه‌ای انتصاب فرمانده کل ارتش و جانشین رییس ستاد کل نیروهای مسلح و انتصاب سردار دهقان هم به عنوان مشاور فرماندهی معظم کل قوا در حوزه صنایع دفاعی و پشتیبانی نیروهای مسلح را تبریک گفت.

در پی انتصاب آیت‌الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی به‌عنوان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام از سوی مقام معظم رهبری، شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید این انتصاب را به وی تبریک گفتند.

جابری انصاری معاون عربی و آفریقا وزارت امور خارجه در چارچوب دیدار با رهبران احزاب و طوائف لبنان، با رهبر حزب سوسیالیست ترقی‌خواه لبنان دیدار کرد و گفت: بازنده ادامه درگیری ها و بحران های منطقه رژیم صهیونیستی است، زیرا این رژیم از یک سو از درگیری کشورهای منطقه و تضعیف رقبا سود برده است و از سوی دیگر با توجه به اینکه بحران‌های جاری موجب تحت‌الشعاع قرار گرفتن مسئله فلسطین شده است، از ادامه اینگونه بحران ها استقبال می کند.

همچنین در مراسمی که به مناسبت روز ملی افغانستان برگزار شده بود  علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، ابراهیم رحیم پور معاون وزیر امورخارجه، رسول اسلامی مدیر کل آسیای غربی  وزارت امورخارجه،صلاح زواوی سفیر فلسطین و جمعی از سفرا و دیپلمات های سایر کشورها حضور یافتند. نصیر احمدنور سفیر افغانستان در ایران در این مراسم با اشاره به نودوهشتمین سالگرد استقلال این کشور گفت: ایران و افغانستان از فرصت های بزرگ همکاری برخورد و با چالش های مشترک همراه هستند. وی ادامه داد:اراده سیاسی دوکشور بر آن است که با همکاری های دو کشور در چارچوب دو و چندجانبه همچنین منطقه ای به چالش های مشترک بویژه مقابله با تروریسم،افراط گرایی و خشونت که تهدیدی مشترک است پاسخی جهانی بدهند.

ایسنا در گزارشی به رفتارهای متعارض عربستان پرداخت و نوشت: عربستان ظاهرا در حجِ امسال یک پارادوکس سیاسی را در پیش گرفته، درحالی‌که روابط‌اش را با ایران، روسیه و قطر قطع کرده، اما با اختصاص هفت هواپیمای رایگان به خواست پادشاه این کشور سعی کرده زائران قطری را به حج دعوت کند که طبق اعلام هواپیمایی این کشور، قطر تا کنون مجوز ورود به این هواپیماها را صادر نکرده است.

همچنین در گزارشی دیگر با اشاره به موضع‌گیری روز سه‌شنبه حسن روحانی در پیشگاه نمایندگان ملت که تهدید به خروج از برجام در مقابل اقدامات و نقض توافق هسته‌ای از سوی آمریکاست، نیز نوشت: این گفته‌ها از معدود موضع‌گیری‌های تند رییس‌جمهور کشورمان بعد اجرایی‌ شدن برجام تا کنون است. اظهارات روحانی در حالی مطرح می‌شود که روز یک‌شنبه طرح "مقابله با اقدامات خصمانه آمریکا" در مجلس شورای اسلامی با اکثریت آراء به تصویب رسید.

علی‌اکبر صالحی هم  با اشاره به هشدار اخیر رئیس جمهور به آمریکا در صحن علنی مجلس درباره نقض برجام و از سرگیری برنامه هسته ای تاکید کرد: این هشداری نیست که در خلاء باشد، هشدار بدون پشتوانه نیست این ها براساس داده هایی است که آقای رئیس جمهور دارد. در صورت برهم زدن برجام، اعتبار سیاسی آمریکا مخدوش می شود گرچه این کشور از منظر ما اعتبار سیاسی ندارد اما از منظر دیگرانی که هنوز معتقدند اعتبار سیاسی دارد بی اعتماد می شوند.

از سوی دیگر در حالیکه تنش‌ها میان واشنگتن و پیونگ یانگ افزایش یافته است، سناتورهای آمریکایی به دنبال به تصویب رساندن طرحی هستند که اختیار ترامپ در صدور فرمان حمله هسته‌ای را محدود خواهد کرد. ادوارد مارکی، سناتور دموکرات که این طرح را تهیه کرده است، گفت: ما این طرح را که اختیارات ترامپ و هر رئیس‌جمهور دیگر آمریکا را در مورد استفاده از تسلیحات هسته‌ای، اگر ابتدا آمریکا مورد حمله هسته‌ای قرار نگرفته باشد، محدود می‌کند، به صحن مجلس، نمایندگان و سنا معرفی کرده‌ایم.

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی درباره پرونده‌های مفتوح محمود احمدی نژاد در قوه‌قضائیه و حضور او در مجمع تشخیص، گفت: مسائل شخصی افراد از نظر قانونی به مجمع هیچ ارتباطی ندارد.

به گزارش ایسنا، سومین سمپوزیوم امنیت دریایی با حضور امیر دریادار حبیب الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران هفته جاری در بالی اندونزی برگزار می شود. ر این نشست سه روزه که از ۲۳ تا ۲۵ اوت (چهارشنبه اول تا جمعه سوم شهریور) برگزار می شود، نمایندگان ۵۴ کشور جهان از جمله فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران در صدر یک هیات بلندپایه نظامی حضور دارند.

همچنین امروز وزرای راه و شهرسازی و فرهنگ و ارشاد اسلامی و  وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای قدردانی از نمایندگان در مجلس حضور یافتند.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی هم اعلام کرد که مجلس چهارشنبه هفته جاری و یکشنبه هفته آینده جلسه علنی نخواهد داشت.

علی مطهری در حاشیه جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس درباره رای آوری مجدد رحمانی فضلی برای وزارت کشور با توجه به مباحثی که حتی مربوط به استیضاح وی مطرح بود گفت: بالاخر ه عوامل مختلفی وجود دارد؛ در مجموع عملکرد ایشان قابل قبول بوده است. یک عده هم فکر می کنند اگر ایشان را بردارند ممکن است یک فرد ضعیفی را در وزارت کشور قرار دهند لذا به همین قانع می شوند.

پروانه سلحشوری هم در تذکر شفاهی خود در جلسه علنی امروز  مجلس گفت: بیش از ۶ سال است که محصورین در حصر و محدودیت به سر می‌برند وضعیت سلامت آنها نگران کننده است و وضع به جایی رسیده که شیخ مهدی کروبی برای دادگاهی عادلانه مجبور به اعتصاب غذا شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha