• چهارشنبه / ۱ شهریور ۱۳۹۶ / ۱۱:۲۰
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 96060100247
  • منبع : نمایندگی لرستان

دریاچه گهر در خطر است

دریاچه گهر در خطر است

ایسنا/لرستان دریاچه گهر ملقب به نگین اشترانکوه، دریاچه ای کوهستانی در میان رشته کوه اشترانکوه است که سالانه میزبان حدود 70 هزار گردشگر است.

به گزارش ایسنا، در گذشته به دلیل نبود دسترسی آسان به این دریاچه، نگین اشترانکوه از خسارت ناشی از حضور انسان در امان بود اما متاسفانه با ساخت و سازهای غیر قانونی در اطراف دریاچه و ایجاد راه‎های دسترسی و جلب بیشتر گردشگران، حیات آن در خطر است. چند ماهی است که موضوع جاده سازی در منطقه حفاظت شده اشترانکوه توسط برخی افراد مطرح شده که مسئولان محیط زیست لرستان بارها این خبر را رد کرده و آن را شایعه دانسته‌اند.

محیط ‎زیست به هیچ وجه اجازه جاده‎کشی در این مسیر را نمی‎دهد

مهرداد فتحی بیرانوند، مدیر کل محیط زیست لرستان در این باره گفت: به علت اینکه منطقه حفاظت شده اشترانکوه دارای «طرح مدیریت منطقه» است قانون اجازه نمی دهد هیچ کار عمرانی از جمله جاده سازی و ساخت و ساز در منطقه انجام شود. پس از ساخت جاده مربوط به دهه ۷۰ در منطقه اشترانکوه، اداره کل محیط زیست دیگر هرگز اجازه جاده کشی، آسفالت و اصلاح جاده در این منطقه را نداده بطوریکه جاده قدیمی همچنان دست نخورده باقی مانده است.

فتحی‎بیرانوند با بیان اینکه تا ۱۰ کیلومتری دریاچه گهر هیچ جاده‌ای چه در منطقه «تاپله» چه در منطقه «چشمه خرم» کشیده نشده است، افزود: افرادی که قصد دیدن از منطقه را دارند باید به صورت پیاده یا با اسب و استر از این مکان دیدن کنند.

نهادینه کردن فرهنگ" طبیعت‎گردی مسئولانه"/ برای حفظ محیط زیست مردم پای کار آیند

مدیر کل محیط زیست لرستان با اشاره به زباله‎هایی که گردشگران در حاشیه دریاچه گهر رها می‎کنند، اضافه کرد: با تشکیل کارگروه ساماندهی این دریاچه، میراث فرهنگی قراردادی با شرکتی که به گردشگران این منطقه بکر خدمات ارائه می‎دهند منعقد کرده است تا اطراف آن را از وجود زباله‎ها پاکسازی کنند.

وی یادآور شد: با توجه به گستردگی حاشیه دریاچه گهر، امکان پاکسازی کل این محیط  از عهده این شرکت خارج است و سازمان محیط بصورت دوره‎ای با کمک تشکل‎های زیست محیطی داوطلب اقدام به پاکسازی می‎کند.

فتحی بیرانوند خاطرنشان کرد: همچنین با اجرای برنامه‎های فرهنگی سعی داریم فرهنگ طبیعت گردی مسئولانه را در جامعه رواج دهیم تا خود مردم حافظ محیط زیست باشند.

برخورد جدی با شایعه پراکنان 

محمد اصلانی، معاون عمرانی استانداری لرستان نیز ضمن رد هر گونه احداث راه دسترسی به دریاچه گهر گفت: با وجود اینکه بحث احداث راه دسترسی به این دریاچه از اساس کذب بوده و مسئولان کشور و مدیریت استان این مهم را بارها رد کرده اند. این شایعه موجب اعتراض تعدادی از شهروندان دورود و ایجاد پویش ‎ هایی با موضوع جلوگیری از احداث این جاده دسترسی شد.

اصلانی با اشاره به اینکه منطقه حفاظت شده اشترانکوه را یک سرمایه ملی است، افزود: از این پس با شایعه پراکنان برخورد جدی و قانونی می شود.

عدم شستشوی ظرف و لباس در آب دریاچه/ احداث جاده مشکل این دریاچه نیست

محمد درویش، مدیرکل مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط ‌زیست نیز در این باره با بیان اینکه حصارکشی محیط زیست هرگز راهکار مناسبی برای حفاظت از آن نبوده و نیست، اظهار کرد: آنچه امروزه به آن نیاز داریم مسئله بوم گردی مسئولانه است و اگر این مهم در فرهنگ ما نهادینه نباشد هیچ حصاری نمی‎تواند محیط زیست را از گزند در امان نگه دارد.

وی افزود: موضوع احداث راه دسترسی به دریاچه گهر دورود مدتهاست که به دغدغه ای برای دوستداران محیط زیست تبدیل شده تا جایی که اعتراض آنها را نیز به همراه داشته است، این در حالی است که احداث جاده به دریاچه گهر از سوی مسئولان استان تکذیب شده است.

مدیرکل مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط ‌زیست تأکید کرد: راهکار واقعی حفاظت از دریاچه زیبای گهر رعایت مسائلی بسیار پیش پا افتاده ای مانند  شستشو نشدن ظرف و لباس در آب دریاچه بوده و احداث جاده مشکل این دریاچه نیست.

بخش خصوصی در فصل گردشگری دریاچه، پاکسازی محیط را انجام می‎دهد

غلامرضا سلیمانی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان نیز در این خصوص به ایسنا گفت: با انعقاد قرارداد با یکی از شرکت‎های بخش خصوصی در فصل گردشگری دریاچه گهر، پاکسازی اطراف این دریاچه صورت می‎گیرد.

وی ادامه داد: از اواسط خرداد تا پایان شهریور ماه هر سال این شرکت اقدام به پاکسازی محیط اطراف دریاچه و احداث چادر می‎کند. گردشگران باید در هنگام بازدید از این دریاچه نسبت به جمع‎آوری زباله‎ها اقدام کنند تا شاهد تخریب این ژئوپارک نباشیم.

برای حفظ محیط زیست تلاش همه مردم لازم است و باید در این خصوص به جامعه آموزش‎های صحیح داده شود تا روحیه مشارکت در بین مردم برای حفاظت از طبیعت بالا رود و از طرفی ورود سهل انسان، قطع به یقین زیستگاه های حیات وحش و ظرفیت ‎ های طبیعت را رو به زوال خواهد برد که مسئولین محیط زیست باید به این مسئله توجه داشته و با راهکارهای کاربردی آن را مدیریت کنند.

گزارش از ساناز رباطی خبرنگار ایسنا

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha