• دوشنبه / ۶ شهریور ۱۳۹۶ / ۱۸:۵۴
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 96060603680
  • منبع : نمایندگی گیلان

سرپرست معاونت میراث فرهنگی گیلان مطرح کرد:

تشکیل ٢٤ پرونده تخلفات ساخت و ساز در بافت تاریخی گیلان

تشکیل ٢٤ پرونده تخلفات ساخت و ساز در بافت تاریخی گیلان

ایسنا/گیلان سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی گیلان گفت: ضوابط و نحوه ساخت و ساز در بافت تاریخی از سوی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری به استانداری ها، شهرداری‌ها، ادارات کل راه و شهرسازی و سایر دستگاه های اجرایی ابلاغ شده اما با این وجود صرفا در دو سال اخیر ٢٤ پرونده برای تخلفات ساخت و ساز در بافت تاریخی از سوی میراث فرهنگی در محاکم قضایی طرح شده که جای بسی تامل دارد.

به گزارش ایسنا، ولی جهانی اظهار کرد: باید علت این موضوع را در کجا جستجو کرد؟ آنچه مسلم است اینکه اگر پیرامون مسئله ساخت و سازهای شهری، تغییرات در سیما و منظر بافت تاریخی دقت نظر بیشتری صورت گیرد نیازی به طرح شکایت های متعدد از سوی میراث فرهنگی برای متخلفین نخواهد بود.

وی اضافه کرد: شهرداری می تواند با صدور مجوزهای صحیح و نظارت بر انواع دست اندازی به بافت تاریخی به ایفای نقش یاری رسانی به میراث فرهنگی و نیز دستگاه قضایی در کاهش حجم پرونده های قضایی بپردازد.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی­ و گردشگری گیلان گفت: طرح پیاده راه فرهنگی میدان شهرداری رشت اگرچه بعنوان یک طرح الگویی در چند سال اخیر اجرایی شد، اما در جریان پیاده سازی طرح مذکور پیرامون اجرای آن توافقاتی در سطح ملی با سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری منعقد شد که متاسفانه شهرداری به توافقات و مکاتبات صورت گرفته پایبند نبود. طرح بازآفرینی شهری یکی از مهمترین برنامه ­های وزارت راه و شهرسازی است که اجرای صحیح و همه جانبه­ نگر آن به حیات بخشی بافت تاریخی کمک شایانی می­‌کند.

این مسئول در خصوص ثبت بناهای تاریخی در فهرست آثار ملی کشور تصریح کرد: ثبت آثار تابعه فرآیندیست که تنها تا مرحله تشکیل پرونده برای آن اثر به عهده ادارت کل میراث فرهنگی استانها بوده و پس از آن شورای ثبت کشور اقدام به ثبت و ابلاغ به استانداران می کند، لذا در خصوص ابنیه تاریخی گیلان همچون خانه شبان یا ابتهاج هیچ کوتاهی و تعللی در ارسال پرونده صورت نگرفته و موضوع در شورای ثبت کشور در حال بررسی است.

جهانی، دلیل اصلی وسواس شورای ثبت کشور را جلوگیری از تکرار شرایط پیش آمده برای سرای میخچی خواند و افزود: عدم ابلاغ به مالک و رضایت آنان در سالهای گذشته منجر به خروج از ثبت این بنا از سوی دیوان عدالت اداری شده است اما آنچه باعث حفظ این بنا در سالهای اخیر شد، ضوابط میراث فرهنگی در بافت تاریخی و دغدغه دوستداران میراث فرهنگی بوده که به یقین باید گفت، در صورت عدم این تمرکز و حساسیت شهرداری تا مرحله پروانه ساخت برای این اثر تاریخی پیش رفته بود.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان، شهرداری منطقه ٢ را به همکاری هرچه بیشتر با این اداره کل دعوت کرد و گفت: دغدغه گفتاری شهرداری منطقه ٢ قابل تقدیر بوده اما بهتر است این حس مسئولیت جنبه عملیاتی را نیز به خود گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha