• پنجشنبه / ۹ شهریور ۱۳۹۶ / ۰۹:۴۳
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 96060905319
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه:

667 هکتار از اراضی سربیشه زیر کشت زعفران است

667 هکتار از اراضی سربیشه زیر کشت زعفران است

ایسنا/خراسان جنوبی مدیرجهاد کشاورزی سربیشه گفت: هم‌اکنون 667 هکتار از اراضی کشاورزی سربیشه زیرکشت زعفران قرار دارد.

«سیدحسن رضوی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، ازآغاز کاشت پیاز زعفران طی شهریور ماه در سربیشه خبر داد و اظهار کرد: هم‌اکنون 667 هکتار از اراضی کشاورزی سربیشه زیرکشت زعفران قرار دارد که پیش‌بینی می‌شود با توجه به محدودیت منابع آبی منطقه و بهره‌وری بالای آب این محصول شاهد افزایش 15 هکتاری مزارع زعفران این شهرستان در سال جاری باشیم .

وی افزود: پنج پروژه در بخش کشاورزی شهرستان سربیشه در هفته دولت افتتاح شد که جمع کل سرمایه‌گذاری انجام شده برای این پروژه بالغ بر 2687 میلیون ریال هزینه شده است.

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه ادامه داد: این پروژه‌ها شامل سه پروژه احیاء و مرمت قنات، دو پروژه آبیاری کم‌فشار، اشتغال مستقیم 9 نفر وغیرمستقیم 36 نفر در شهرستان خواهد بود.

رضوی ادامه داد: از این میان یک طرح آبیاری کم‌فشار و مرمت قنات به نمایندگی از سایر طرح‌ها افتتاح می‌شود که تعداد 268 خانوار از عواید این طرح‌ها بهره‌مند شده‌اند.

وی با اشاره به ضدعفونی بذور غلات، خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از وارد آمدن خسارت به گندم و جو براثر بیماری‌هایی مانند انواع سیاهک‌ها، لکه قهوه‌ای نواری جو و کنترل برخی بیماری‌ها در اوایل رشد گندم و جو توصیه‌هایی ارائه شده است .

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه ادامه داد: از جمله این توصیه‌ها می‌توان به تناوب زراعی با گیاهان غیرمیزبان، استفاده از بذور سالم و عاری از آلودگی، کشت ارقام مقاوم، کنترل علفهای هرزگرامینه و از بین بردن بقایای محصول بعد از برداشت اشاره کرد .

رضوی تصریح کرد: هم‌چنین ضدعفونی بذرها با قارچکش‌های مناسب با مشاوره کارشناسان جهاد کشاورزی و مسئول کلینیک صورت گیرد .

وی به آفات چوبخوار اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین آفات چوبخوار درختان پروانه فری، سوسک سرشاخه خوار رزاسه، سوسک چوبخوار سارتا و سوسک‌های طوقه و ریشه هستند که این آفات در نتیجه ضعف درختان و رعایت نکردن مسائل به زراعی در سطح استان  گسترش یافته است .

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه ادامه داد: برای جلوگیری از خسارت این آفات توجه به مدیریت تلفیقی آن را به‌عنوان گامی در راستای کاهش جمعیت و خسارت آن‌ها لازم است در سیستم مدیریت تلفیقی از همه روش‌های مبارزه به طور هماهنگ و به شیوه‌ای که کمترین اختلال را در پیشگیری از خسارت و یا کنترل مؤثر و درازمدت این آفات اعمال کند استفاده می‌شود.

رضوی افزود: از این روش‌ها می‌توان به آبیاری تغذیه و هرس گیاه و استفاده مکانیزم‌های مختلف مبارزه شامل زراعی، مکانیکی، فیزیکی، بیولوژیکی، شیمیائی و فرمونی اشاره کرد.

وی تصریح کرد: در صورت مشاهده ملخ در مزارع و باغات به کارشناسان حفظ نباتات جهاد کشاورزی اطلاع‌رسانی و برای مبارزه طعمه مسموم  پنج درصد (سبوس+ سم + آب) استفاده شود.

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه با اشاره به اعلام لیست سرمازدگی شهرستان سربیشه به مدیریت بحران برای پرداخت تسهیلات، خاطرنشان کرد: با عاملیت بانک‌ کشاورزی، تسهیلات با نرخ پنج درصد و بازپرداخت حداکثر 10 ساله ارائه خواهد شد.

انتهای پیام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha