• سه‌شنبه / ۲۱ شهریور ۱۳۹۶ / ۱۴:۳۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 96062112195
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

مسئول پردیس وفاداران مشهد:

رسانه‌ها کمک نکنند، کشتار سگ‌ها دوباره آغاز می‌شود

رسانه‌ها کمک نکنند، کشتار سگ‌ها دوباره آغاز می‌شود

ایسنا/خراسان رضوی مسئول پناهگاه پردیس وفاداران مشهد گفت: رسانه‌ها به ما کمک کنند؛ اگر آن‌ها کمک نکنند، دوباره کشتار سگ‌ها در مشهد شروع می‌شود.

خدیجه دانش در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه «این مکانی که سگ‌ها در آن نگهداری می‌شوند، قبلاً محلی برای سگ‌های بی‌خانمان و رها شده بوده است»، تصریح کرد:  برنامه معدوم‌سازی از مهرماه سال 87 به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها ابلاغ شده بود و قبلاً در این مکان، شهرداری سگ‌ها را به این‌جا می‌آورد و معدوم می‌کرد.

وی افزود: معدوم‌سازی سگ‌ها با اشکال مختلف مانند اتاق‌گاز و یا مرگ آرام صورت می‌گرفت. از وقتی این قضیه را فهمیدم، بسیار ناراحت شدم و تصمیم گرفتم در این زمینه اقدامی صورت دهم.

دانش با بیان اینکه «کارشناس‌ارشد خدمات شهری هستم»، تصریح کرد: شهرداری مشهد طرح عقیم‌سازی را جایگزین معدوم‌سازی کرده است. این طرح را بنده با ساده‌ترین و کم‌هزینه‌ترین شکل ممکن پیشنهاد دادم و خوشبختانه مورد پذیرش قرار گرفت.

مسئول پردیس وفاداران مشهد با اشاره به اینکه «عقیم‌سازی نیازمند نگهداری و برخی از مشکلات دیگر است»، خاطرنشان کرد: خوشبختانه با این طرحی که من به شهرداری ارائه دادم، هزینه‌های نگهداری به اندازه همان مبلغ معدوم‌سازی در نظر گرفته شد.

وی عنوان کرد: کمک‌های مردمی تاکنون به ما در اداره این بخش کمک کرده است، اما متاسفانه پس از خوابیدن تب‌وتاب سگ‌کشی در مشهد، کمک‌های مردمی کاهش محسوسی یافته است.

مسئول پردیس وفاداران مشهد با بیان این که «10 تا 12 سگ در روز پذیرش داریم»، افزود: این سگ‌ها از سنین مختلف و در شرایط مختلف به این‌جا آورده می‌شوند که در میان آن‌ها سگ‌های بسیار مجروح و معلولی نیز وجود دارد. آن‌دست از این قلاده‌ها را که بیماری‌های حاد دارند، به قرنطینه می‌بریم و پس از درمان و تیمار با تشخیص دامپزشک از قرنطینه خارج می‌کنیم.

دانش اضافه کرد: البته از میان همه این سگ‌های که آورده می‌شوند، حدود 1 درصد مجبور می‌شویم آن‌ها را به‌خاطر بیماری‌های واگیردار و خطرناک از بین ببریم.

وی با بیان این‌که «در این مرکز 1200 قلاده سگ و توله نگهداری می‌شود»، تصریح کرد: اغلب این‌ها وقتی به این‌جا آورده می‌شوند، عفونت دارند که پس از طی‌کردن مراحل درمانشان آن‌ها را عقیم می‌کنند و پس از تیمارشان به فروش می‌رسانیم.

مسئول پردیس وفاداران مشهد افزود: من از شهرداری بسیار ممنونم چرا که به ما اجازه ورود به این بحث را دادند. بسیاری از شهرداری‌ها در شهرهای دیگر چنین کاری را نمی‌کنند. بنده خودم 24 سال در شهرداری‌های مختلف فعالیت کردم و با توجه به شناختی که از این موضوعات داشتم، می‌دانستم کار آسانی نیست. خوشبختانه به من اعتماد شد و این‌جا به‌صورت پروژه‌ای اجرا می‌شود و اکثر امکانات را شهرداری به ما می‌دهد.

دانش خاطرنشان کرد: این مکان متعلق به شهرداری است و در زمینه‌های مختلف مانند شبکه دامپزشکی و... به ما کمک می‌شود. تقریباً اتفاقات خوبی در حال افتادن است و با نهادها و سازمان‌های مختلف رایزنی‌ در حال رایزنی هستیم تا بتوانیم برای ادارۀ اینجا مساعدتشان را جلب کنیم.

وی با بیان اینکه «من کارشناس زبان و ادبیات فارسی هستم»، گفت: تا کنون چندین مقاله استخراج کردم که در آن به‌طور صریح، جایگاه رفیع حیوانات در فرهنگ و ادب ما نشان داده شده است. باید آموزش‌وپرورش ما اقدامات جدی در راستای حیوان‌دوستی در محتواهای آموزشی خود انجام دهد. نباید کودکان ما از روباه بترسند و یا فکر کنند که جغد شوم است و یا اینکه زاغ موجودی پلید است. این‌ها همه آفریدۀ خدا هستند و نادیده‌گرفتن آن‌ها کفر است.

مسئول پردیس وفاداران مشهد تصریح کرد: باید به لحاظ فرهنگی روی این موضوع کار شود. کلیه کتاب‌ها، فیلم‌ها و محتوای رادیویی مطلقاً نباید بدآموزی در زمینه حیوانات و محیط‌ زیست داشته باشد. نباید عموپورنگ در شبکه ملی یک جوجه را به این‌طرف و آن‌طرف پرت کند و به کودکان نشان دهد که می‌توانیم این‌طوری هم با حیوانات رفتار کرد.

دانش با بیان اینکه «می‌توان با کمک نهادهای مختلف کارگاهی درست کنیم که در آن آشنایی و الفت کودکان و بزرگسالان با حیوانات صورت گیرد»، عنوان کرد: چرا کودکان ما باید صرفاً حیوانات را در کتاب‌ها ببیند، چرا ارتباطشان را با طبیعت و آفریده‌های خدا از دست داده‌اند، چرا نباید تبلیغات شهری ما محتوای حیوان‌دوستی داشته باشد، چرا در فیش‌های آب، گاز و... با «حیوانات مهربان باشیم» را درج نمی‌کنند؟

وی با اشاره به پیشینۀ مذهبی حیوان‌دوستی در دین اسلام، افزود: احکام زیادی داریم که به‌طور صریح تأکید می‌کنند باید مراقب حیوانات باشیم. حیوانات نیز همانند انسان حق آب، خاک، آب و هوای تمیز دارند. ما در ذبح حیوانات نهایت دقت و توجه را داریم، اما چطور در نگهداری از آنان این‌قدر بی‌توجه هستیم.

مسئول پردیس وفاداران مشهد اظهار کرد: ما پیوست‌های فرهنگی و ملی بسیار قوی در این زمینه داریم. بسیاری از فحش‌هایی که متاسفانه مردم به حیوانات می‌دهند، گناه محسوب می‌شود. 6 سوره قرآن به نام حیوانات است. 99 بار اسم حیوان در قرآن آمده وحیوانات براساس قرآن  روز حشر دارند.

دانش  با بیان اینکه «این‌جا متعلق به مردم مشهد است و این طرح به عنوان پایلوت کل کشور و شاید کل کشورهای اسلامی در حال انجام است»، گفت: از تمام رسانه‌ها و مردم و مسئولان خواهش می‌کنم به ما در اجرای این طرح کمک کنند تا این طرح شکست نخورد. اگر این اتفاق بیافتد، دوباره  کشتار سگ‌ها شروع خواهد شد.

وی با بیان این‌که «مشهد دارالأمان است و ما حق نداریم سگ‌ها را در شهر امام رضا(ع) بکشیم»، بیان کرد: خواهش من از تمام مردم مشهد این است که پای کار بیایند و هوای ما را داشته باشند. تمام نهادها از جمله دامپزشکی، محیط‌زیست، آموزش‌وپرورش و... باید به با عزمی راسخ در این زمینه به شهر امام رضا (ع) کمک کنند.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha