• سه‌شنبه / ۲۱ شهریور ۱۳۹۶ / ۱۵:۰۹
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 96062112229
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

معاون مطالعات منابع آب شرکت آب‌منطقه‌ای اصفهان:

باید به سمت مدیریت به هم پیوسته منابع آب حرکت کنیم

باید به سمت مدیریت به هم پیوسته منابع آب حرکت کنیم

ایسنا/اصفهان معاون مطالعات منابع آب شرکت آب‌ منطقه‌ای اصفهان با اشاره به تغییر اقلیم و خشکسالی گفت: با توجه به مصرف آب حوضه زاینده رود در بخش‌های مختلف، دیگر تفکر بخشی‌نگری جواب‌گو نیست و باید به سمت مدیریت به هم پیوسته منابع آب برویم.

به گزارش خبرنگار ایسنا، حیدرپور امروز (سه‌شنبه) در نشست اطلاع‌رسانی پروژه مدیریت یکپارچه منابع آب زاینده رود، اظهار کرد: متأسفانه حوضه زاینده‌رود با بحران جدی منابع آب درگیر بوده است که منجر به خشکی، فرونشست دشت‌های استان، کاهش کیفیت منابع آب و خشک شدن تالاب گاوخونی شده است.

وی با بیان اینکه در چهار دهه اخیر جمعیت حوضه زاینده رود سه برابر شده است، ادامه داد: عواقب این افزایش جمعیت سبب شده تا آب تجدیدپذیر به شدت در استان کاهش یابد و سرانه آب در حوضه کمتر از یک هزار متر مکعب به ازای هر نفر شود. در تنش آبی قرار گرفته‌ایم و از جمله عوامل بروز این بحران رشد نامناسب جمعیت، کشاورزی ناکارآمد و سوء مدیریت در حوزه اجتماعی و اقتصادی در حوضه زاینده رود است.

معاون مطالعات منابع آب شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با اشاره به تفکر بخشی‌نگری و از هم گسیختگی در بخش آب تصریح کرد: به دلیل مصارف متعددی که از زاینده رود می‌شود، مدیریت بخشی‌نگری نمی‌تواند جواب‌گوی آن باشد و باید به سمتی برویم که مدیریت به هم پیوسته منابع آب است.

حیدرپور با اشاره به لزوم مدیریت یکپارچه منابع آب زاینده رود ادامه داد: یک شرکت آلمانی با هزینه‌ وزارت علوم و تحقیقات آلمان، کشور ایران را به عنوان پایلوت انتخاب کرد که حوضه زاینده‌رود با توجه به تنوع مصرف برای اجرای این پایلوت انتخاب شد. فاز اول این پروژه از سال 1389 شروع شد و تا سال 1394طول کشید . فاز دوم از سال 1394 تا 1397 برنامه‌ریزی شده است.

وی ادامه داد: باید اول مشکلات حوضه زاینده‌رود را بشناسیم و ابزارهای مدیریتی را تهیه کنیم. در مرحله تدوین دستورالعمل‌ها هستیم و امیدوارم بتوانیم زاینده‌رود را به پایداری برسانیم. تیم آلمانی – ایرانی چهار سال است در حال تبادل‌نظر هستند و ارگان‌های مختلف به کمک آمدند. بیش از 30 نفر در تیم ایران حضور دارند و تعداد 10 الی 15 نفر از شرکت آب و فاضلاب نیز در گیر این پروژه هستند.

در ادامه دبیر هماهنگ‌کننده پروژه مدیریت منابع آب زاینده‌رود با بیان اینکه از سال 1389در قالب تفاهم‌نامه این پروژه شروع شد، گفت: این پروژه یکی از زیرمجموعه‌های پروژه‌های بین‌المللی است که یکی از مجریان این پروژه اصفهانی است. عمر مدیریت یکپارچه مدت زمانی زیادی نیست که شکل گرفته است. منظور از مدیریت یکپارچه در حوضه زاینده‌رود بحث توسعه مدیریت هماهنگ آب‌ها و منابع وابسته به منظور حداکثر رساندن رفاه اقتصادی و اجتماعی به شیوه‌ای عادلانه است که باید این نوع مدیریت  ترویج داده شود.

کاظمی تصریح کرد: وسعت حوضه زاینده رود در اصفهان 92.9 درصد است و وسعت این حوضه در استان چهارمحال و بختیاری 7.1 درصد است، جمعیت حوضه در استان اصفهان سه میلیون و 890 هزار و 188 نفر است و جمعیت این حوضه در استان چهارمحال و بختیاری 88 هزار و 172 نفر است .

دبیر هماهنگ‌کننده پروژه مدیریت منابع آب زاینده‌رود با اشاره به چهارچوب این پروژه ادامه داد:  این پروژه در سه فاز "مطالعاتی و تحقیقاتی"، "پیاده‌سازی" و "ارزیابی و تامین" تعریف شده است. بخش بزرگی از انرژی ما نیز به کار گرفته شد تا در فاز اول بتوانیم فرآیند مدیریت یکپارچه را مشخص کنیم. در فاز دوم نیز مدیریت یکپارچه منابع آب از سال 1394 تا 1397 ارزیابی و تقویت آن در طول فرآیند دیده شده است و فاز سوم نیز بعد از آن که توانستیم برنامه‌ها را اجرایی کنیم این تجارب به سایر نقاط کشور ارایه داده خواهد شد.

کاظمی ادامه داد: این پروژه قرار نیست مشکل خشکی را حل کند، بلکه قرار است روش مدیریت را عوض و اصلاح کنیم. در این سیستم مدیریت باید برنامه راهبردی تدوین کند که رسالت همه ذینفعان است، البته این چشم‌انداز برنامه‌ریزی راهبردی در حال تدوین است.

وی با بیان اینکه این پروژه در شش بخش اصلی دیده شده است، ادامه داد: ساختار مدیریتی، سیستم پشتیبانی، کشاورزی و محیط زیست، صنعت، آب و فاضلاب و ظرفیت‌سازی این شش بخش را تشکیل می‌دهند. هدف اصلی در ساختار مدیریتی تشکیل یک سازمان در حوضه آبریز، بهبود و فراهم آوردن توزیع عادلانه آب است که با مشارکت ذینفعان اصلی به دست خواهد آمد .

کاظمی با اشاره به مشارکت کشاورزان در تغییر و تحول در بخش کشاورزی افزود: باید به دنبال کاهش مصارف آب با استفاده از فناوری‌های نوین آبیاری و افزودنی‌های خاک باشیم. در صنعت نیز نگاه بدین شکل بود که چون یک بخش اقتصادی خوب است می‌توانند که هر برنامه‌ریزی که مایل هستم بر روی آب داشته باشند که تغییر این نگاه نیاز به برگزاری جلسات و کارگاه‌هایی داشت که خوشبختانه صنایع مهم در استان تلاش‌های زیادی برای مصرف بهینه کردند، اما همکاری آلمانی‌ها به این صنایع کمک کرد تا کمترین مصرف خام آب را داشته باشند. همه در این راستا کمک کردند و امیدوارم در اجرایی شدن این پروژه نیز همه دست به دست هم دهیم تا به هدفمان برسیم.

دبیر هماهنگ‌کننده این پروژه ادامه داد: شرکت‌های داخلی همکاری خوبی داشته‌اند و تمام ارگان‌ها در این مسیر همگام بودند و اجرایی کردن درست این موارد می‌تواند به پایداری منابع آب کمک کند. خواسته درونی شکل گرفته و این پروژه در واقع پروژه‌ای دوگانه است. در ابتدا از تجارب آلمانی‌ها استفاده کردیم و آنها نیز به ما یادآوری کردند که توانمندی‌هایی داریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha