• چهارشنبه / ۲۲ شهریور ۱۳۹۶ / ۱۷:۳۱
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 96062212976
  • منبع : نمایندگی لرستان

استاندار:

۲۵ تا ۳۰ درصد جمعیت لرستان در بافت‌های فرسوده ساکن هستند

۲۵ تا ۳۰ درصد جمعیت لرستان در بافت‌های فرسوده ساکن هستند

ایسنا/لرستان استاندار لرستان گفت: بین ۲۵ تا ۳۰ درصد جمعیت لرستان در بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی ساکن هستند.

به گزارش ایسنا، هوشنگ بازوند در کارگروه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی لرستان که در محل سالن اجتماعات استانداری برگزارشد، اظهار کرد: پایلوت شدن شهرستان دلفان در راستای محرومیت‌زدایی، رفع آسیب‌های اجتماعی و توانمندسازی این شهرستان است.

وی، چالش‌های اجتماعی را جدی‌تر از چالش‌های اقتصادی عنوان کرد و با بیان اینکه پیش درآمد مبارزه با چالش‌های اجتماعی محرومیت‌زدایی است، افزود: چنانچه این چالش‌ها برطرف نشود تبدیل به آسیب‌های فرهنگی اجتماعی می‌شود. برای برطرف کردن این چالش‌ها نیازمند وفاق، همدلی و تثبیت عمومی هستیم و باید مردم پای کار بیایند و امروز استارت رفع آسیب‌ها در لرستان و شهرستان دلفان زده شده است. استفاده از ظرفیت مردم سبب فرهنگ‌سازی و مشارکت بیشتر مردم در این باره خواهد بود.


نماینده عالی دولت در استان با بیان اینکه هنر مدیران دستگاه های اجرایی این است که همکاری با خیرین داشته باشند و در این راستا بصورت جدی پای کار باشند، خاطرنشان کرد: کارهایی که در استان انجام خواهد شد می‌تواند قطعا تجربه‌ای برای جاهای دیگر باشد و رسانه ها نیز باید این مهم را به گونه ای رسانه ای کنند که خود مردم پای کار بیایند و این چالش‌های اجتماعی را رفع کنند. در هر جا مردم مشارکت داشتند به توفیقاتی رسیدیم و بسیاری از مشکلات برطرف شدند. حتی درباره اقتصاد مقاومتی معتقدیم که این مهم باید در بین مردم نهادینه شود تا به نتیجه مطلوب برسیم.

وی در ادامه با بیان اینکه طرح بازآفرینی برای سکونتگاه‌های غیررسمی استان مصوب شده است، افزود: بافت فرسوده برای مدیریت شهری چالش محسوب می‌شود. احیاء و مدیریت بافت‌های فرسوده، تاریخی و سکونت‌گاههای غیر رسمی نیازمند قوانین و دستور العمل واحد است.

بازوند با بیان اینکه همچنین محدوه‌ای به عنوان بافت تاریخی داریم که در حال از بین رفتن است، گفت: همچنین سکونتگاه‌های غیررسمی براساس عدم  اجرای ضوابط شهرداری و آیین نامه ۲٨۰۰ اقدام به ساخت و ساز کردند. بین ۲۵ تا ۳۰ درصد جمعیت لرستان در بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی ساکن هستند.

وی با تاکید بر اینکه مقداری خلاء قانونی وجود دارد، گفت: برخی قوانین میراث فرهنگی مورد استقبال مردم نیست؛ به عنوان نمونه چنانچه فردی بخواهد در مناطقی که بافت تاریخی وجود دارد ساخت و ساز کند نباید بیشتر از هفت متر ارتفاع داشته باشد و چون مقرون به صرفه نیست این ساخت و سازها انجام نمی‌شود. در قانون برنامه پنجم به صراحت گفته شد باید سالیانه ۱۰ درصد بافت‌های فرسوده احیا شود ولی متاسفانه یک درصد هم اجرایی نشد. ناهماهنگی بین بافت‌های فرسوده، تاریخی و سکونتگاه‌های غیررسمی وجود دارد و این درحالیست که سازمان میراث و شهرداری حق وتو دارند.

وی تصریح کرد: چنانچه دولت و اعضای کمیسیون ماده پنج در شهرها برنامه‌ریزی نکند قطعا مردم برای شهر برنامه‌ریزی خواهند کرد و این هزینه سنگینی برای دولت دارد.

حبیب‌الله خجسته‌پور، معاون سیاسی امنیتی استانداری لرستان نیز در این جلسه گفت: مهمترین آسیب‌های استان حاشیه‌نشینی، طلاق، اعتیاد و خودکشی است. یکی از اولویت‌های وزارت کشور، شناسایی مناطق محروم که از لحاظ آسیب‌های اجتماعی دچار مشکل هستند، بوده و براین اساس شهرستان دلفان به عنوان پایلوت انتخاب شده است. تیمی از استان به این شهرستان اعزام شدند و ظرفیت‌ها، قابلیت‌ها و عمق محرومیت را مشاهده کردند و قرار است در این راستا ستادی متشکل از مردم، خیرین و دستگاه‌های اجرایی تشکیل شود.

وی بیان کرد: در قالب تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت کشور و دستگاه‌های اجرایی ۱۲۵ برنامه با موضوعات اعتیاد، مفاسد اخلاقی و اجتماعی، طلاق و ... به دستگاه‌های اجرایی استان اعلام  و اجرا شده است.

وی با بیان اینکه در دولت یازدهم کارهای فرهنگی بسیاری در استان انجام شده است، گفت:  افزایش سرانه فضای ورزشی، تعداد دانشجویان، راه‌اندازی انجمن مفاخر فرهنگی و خانه مطبوعات، کاهش نرخ بیسوادی از ۹۰ به ۴۰هزار نفر(سنین بین ۱۰ تا ۴۹سال)، تشکیل سمن‌ها، و انجام چهار طرح پژوهشی و فرهنگی و... از جمله این کارها و اقدامات فرهنگی بوده است.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha