• شنبه / ۲۵ شهریور ۱۳۹۶ / ۱۴:۵۸
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 96062514180
  • خبرنگار : 71381

در گزیده اخبار سیاسی ۲۵ شهریور بخوانید؛

سفر روحانی به نیویورک/ادامه رسیدگی به پرونده مرتضوی/ تعیین رییس دفتر هاشمی شاهرودی

سفر روحانی به نیویورک/ادامه رسیدگی به پرونده مرتضوی/ تعیین رییس دفتر هاشمی شاهرودی

روحانی فردا عازم نیویورک می‌شود، تعیین جانشین ابراهیم یزدی، واکنش عربستان به سخنان امیرعبداللهیان، گفت‌وگوی تفصیلی عراقچی با ایسنا، ادامه رسیدگی به پرونده مرتضوی در بخش کهریزک، پاسخ قاضی شهریاری به گلایه‌ خانواده بنیتا، گفت‌وگوی عراقچی با ایسنا، برگزاری نشست وزیران خارجه ایران و ۱+۵ اواخر هفته جاری و...از جمله گزیده اخبار سیاسی ایسنا در روز شنبه بیست و پنجم شهریور ماه ۱۳۹۶ است.

روحانی به نیویورک می‌رود. رئیس‌جمهوری کشورمان جهت حضور در هفتاد و دومین مجمع عمومی سازمان ملل، فردا تهران را به مقصد نیویورک ترک می‌کند. روحانی با همراهی وزیر امور خارجه و تعدادی از اعضای کابینه دولت، جهت حضور در هفتاد و دومین مجمع عمومی سازمان ملل تهران را به مقصد نیویورک ترک می‌کند. رییس جمهور همچنین امروز  در دیدار "زیگفرید براک" رییس مجلس نمایندگان بلژیک، موضوع برجام و لزوم پایبندی طرفین به مفاد این توافق را مورد تأکید قرار داد و گفت:‌ در برجام ایران و ۱+۵ توانستند در یک مسأله مهم به نام هسته‌ای به توافق برسند و برجام  یکی از موفقیت‌های بزرگ میز مذاکره در یک مسأله پیچیده بود که می‌تواند الگویی برای مسایل پیچیده منطقه‌ای و جهانی باشد.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: انسداد مرزی اگر فقط بصورت انسداد فیزیکی باشد، قطعا پاسخگو نیست، بلکه باید مراقبت بصری، هوایی و در کنار آن نظارت انسانی نیز انجام شود. امیر سرتیپ امیر حاتمی درباره  حفاظت از مرزهای جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: قطعا در همه کشورها به خصوص کشورهایی که مانند ایران همسایگان زیادی دارند و در نقاطی قرار دارند که با مسائل امنیتی در مرز مواجه هستند، حتما باید تلفیقی از مجموعه ظرفیت‌های انسانی، فنی، فناورانه، موانع و امکانات فیزیکی برای حفاظت از مرزها به کار گرفته شود، در غیر اینصورت مرزبانی هم هزینه زیادی خواهد داشت، هم نتیجه موثری به دنبال ندارد.

همچنین سردار شیرازی، رییس دفتر نظامی فرماندهی معظم کل قوا در هفتمین جشنواره مالک اشتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه،   راه اندازی جنگهای نیابتی با استفاده از ظرفیت جهان اسلام را از توطئه های دشمنان برعلیه امت اسلام برشمرد و تصریح کرد: برغم تمامی توطئه ها و خباثت های دشمنان در ارائه تصویری خشن از اسلام، سپاه با حمایت و حضور مستشاری خود در یاری رساندن به جبهه مقاومت موجب سربلندی و افتخارآفرینی ایران اسلامی در دنیا شد.

محمد توسلی جانشین ابراهیم یزدی شد. در اطلاعیه‌ای به امضای هاشم صباغیان اعلام شد که محمد توسلی به عنوان جانشین ابراهیم یزدی انتخاب شده است. محمد توسلی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی مسئول تبلیغات ستادهای راهپیمایی و ستاد استقبال از امام خمینی (ره) بود.

همچنین پرویز داوودی به عنوان رئیس دفتر آیت الله هاشمی شاهرودی منصوب شد. داوودی معاون اول و مشاور امور اقتصادی رئیس دولت نهم و رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری دولت دهم بود.

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی گفت: قدم‌های اولیه برای تشکیل اتحادیه احزاب اسلامی را در سال‌های اخیر برداشته‌ایم. محمدنبی حبیبی در دیدار با  محمدحسن جعفری دبیرکل حزب رفاه ملی افغانستان با بیان اینکه برادری مردم ایران و افغانستان یک واقعیت ریشه دار تاریخی است و مشترکات فراوانی میان این دو ملت وجود دارد، اظهار کرد: نظام جمهوری اسلامی همواره در مشکلات توان‌فرسای افغانستان، مامن مردم این کشور بوده و حزب موتلفه اسلامی نیز در حد توان خود تلاش‌هایی را برای کمک به مردم شریف افغانستان انجام داده است به ویژه که سابقه روابط میان حزب موتلفه اسلامی با گروه ها و احزاب جهادی افغانستان به پیش از پیروزی انقلاب اسلامی باز می گردد.

علی لاریجانی پس از دیدار با رییس مجلس نمایندگان بلژیک در نشست خبری مشترک با همتای بلژیکی خود با بیان اینکه مساله تروریسم با کمک و همکاری‌های بین‌المللی قابل حل است خاطرنشان کرد: مساله تروریسم که بسیاری از کشورها را درگیر کرده مساله‌ای است که نیازمند همکاری‌های بین المللی و همه جانبه برای حل است و علاوه بر این بحران میانمار و جنایات علیه مردم یمن نیز از دیگر موضوعاتی بود که مورد گفت‌وگوی دو طرف قرار گرفت.

نماینده روسیه در سازمان ملل از آمریکا خواست تا در توافق بین‌المللی برنامه هسته‌ای ایران باقی بماند. واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل در پاسخ به این سوال که پیام روسیه به آمریکا در نشست احتمالی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل میان ایران و شش قدرت جهانی چیست، گفت: آمریکا در برجام باقی بماند. وی افزود: این مسئله خیلی مهم است. این نه تنها خواسته ما T بلکه خواسته دیگر طرف های عضو برجام نیز هست و حتی کشورهایی که عضوی از این توافق نیستند سعی می‌کنند این پیام را به آمریکا برسانند.

عربستان به سخنان امیرعبداللهیان واکنش نشان داد. وزارت خارجه عربستان اعلام کرد که هیچگونه درخواستی از ایران برای میانجیگری میان عربستان و حوثی‌ها نداشتیم. اسامه بن احمد النقلی رئیس اداره اطلاع رسانی وزارت خارجه عربستان در واکنش به سخنان اخیر حسین امیرعبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل گفت که عربستان هیچگونه درخواستی از ایران برای میانجیگری میان ریاض و حوثی ها نداشته است و این سخنان هیچگونه صحتی ندارد.

سید عباس عراقچی در گفت‌وگوی تفصیلی با ایسنا با اشاره به ادعای ترک‌ها در ارتباط با پروژه «گاپ»، گفت: آنها ادعا می‌کنند که تبعات زیست محیطی این پروژه‌ را برای کشورهای اطراف در نظر گرفته‌اند درحالی که این ادعای آنها است و ما نسبت به صحت این ادعا هنوز قانع نشده‌ایم، از دیگر سو کارشناسان ایران، عراق و سایر کشورهای اطراف، دیدگاه‌های دیگری در این زمینه دارند. معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه درباره ادامه همکاریش با وزارت خارجه در دولت دوزادهم و اینکه آیا با شما صحبتی برای تغییر و جابه جایی شده است؟ تصریح کرد: ایشان بامن صحبت خاصی نکرده‌اند. همانطورکه گفتم ایده‌هایی مطرح شده ولی صحبت خاصی در این ارتباط انجام نشده است. وی تاکید کرد : بنده از روز اول دست همکاری به آقای ظریف داده‌ام و تا هر زمانی و در هر کجایی که ایشان صلاح بدانند با ایشان همکاری خواهم کرد.

سفیر آمریکا در سازمان ملل در ادعاهایی بی‌اساس گفت که پس از خروج داعش از سوریه، ایران در این کشور نقشی نخواهد داشت. نیکی هیلی در مورد شرایط پس از خروج داعش از سویه مدعی شد: به شما می‌گویم ایران هیچ نقشی نخواهد داشت و اینکه ایران هیچگونه رهبری و هدایت که بتواند ضرر های بیشتری را ایجاد کند، نخواهد داشت.

یک دیپلمات عالی رتبه کشورمان اعلام کرد: نشست وزیران خارجه ایران و ۱+۵ در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک برگزار می شود. پس از اجرایی شدن برجام این برای دومین بار است که نشست وزیران خارجه ایران و ۱+۵ در نیویورک برگزار می شود با این تفاوت که نشست قبلی در زمان دولت باراک اوباما بود که از توافق حمایت و بر اجرای آن تاکید داشت و این نشست در دوره ترامپ که مخالف برجام و طرفدار برهم زدن آن است برگزار می شود.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل ضمن تکرار موضع مخالف ایران با برگزاری رفراندوم اقلیم کردستان عراق گفت: ایران متحد عراق است و هر چه دولت قانونی عراق خواستار آن باشد با آن موافقیم و با هر آن‌چه که دولت عراق با آن مخالفت کند، مخالفیم. علی‌اکبر ولایتی در حاشیه نشست خبری که در بیمارستان مسیح دانشوری برگزار شد، تاکید کرد: اگر روند تجزیه و استقلال خواهی در منطقه آغاز شود، انتها نخواهد داشت.

وکیل‌مدافع اولیای‌دم روح الامینی از برگزاری جلسه رسیدگی به پرونده مرتضوی در بخش کهریزک در تاریخ ۱۸مهرماه در شعبه ۲۲ دادگاه تجدیدنظر استان تهران خبر داد. میرمجید طاهری اظهار کرد: دادگاه برای رسیدگی به پرونده شکایت عبدالحسین روح‌الامینی پدر یکی از قربانیان حادثه کهریزک، وقت جدید تعیین کرده که ۱۸ مهر ماه زمان رسیدگی به اتهام این فرد در رابطه با پرونده کهریزک است.

رییس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به بازداشت یکی از مدیران عالی استانی گفت: اخیراً یکی از مدیران در یکی از استان‌ها بازداشت شد، سازمان بازرسی کل کشور چندین ماه روی پرونده این مدیر کار کرده است. قاضی ناصر سراج در آیین تکریم و معارفه بازرس کل استان اردبیل تاکید کرد:مدیران متخلف نه تنها باید از سازمان بازرسی بترسند، بلکه باید وحشت داشته باشند.

سرپرست دادسرای امور جنایی تهران به گلایه اولیای دم بنیتا پاسخ داد. محمد شهریاری در خصوص گلایه اولیای‌دم بنیتا در دومین جلسه دادگاه مبنی بر چرایی رفع اتهام قتل از متهم ردیف دوم پرونده، گفت: تصاویر مستندات پرونده موجود است که بعد از صدور قرار جلب به دادرسی در خصوص متهمان ردیف اول تا سوم دایر بر قتل عمدی، سرقت مقرون به آزار، معاونت در سرقت، تحصیل مال مسروقه و فروش و مصرف مواد روانگردان، بنده کتبا به بازپرس پرونده نوشتم که در خصوص اتهام متهم ردیف دوم به بعد دایر بر مشارکت، مباشرت و معاونت در قتل عمدی و شبه عمدی قرار مقتضی صادر کند. بازپرس هم در خصوص اتهام متهمان غیر از متهم ردیف اول که قتل عمدی بود، قرار منع تعقیب صادر کرد که اینجانب ضمن موافقت اعلام کردم که قرارها کتبا به آنها ابلاغ شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha