• شنبه / ۱ مهر ۱۳۹۶ / ۱۰:۲۵
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 96070100150
  • منبع : نمایندگی گیلان

شاه‌بلوط گیلان رو به نابودی

شاه‌بلوط گیلان رو به نابودی

ایسنا/گیلان ﻋﻀﻮ اﻧﺠﻤﻦ ﻋﻠﻮم زراﻋﺖ و اﺻﻼح ﻧﺒﺎﺗﺎت اﯾﺮان گفت: با وجود بیماری سوختگی به نام آتشک که به جان درختان شاه‌بلوط گیلان افتاده است،این گونه ارزشمند گیاهی رو به نابودی است.

دکتر ابراهیم آذرپور در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد:  امید است به منظور حفظ و احیای شاه بلوط آلوده شده با بیماری سوختگی در سالی که اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال سرلوحه آن است، برنامه‌ریزیهای کوتاه مدت، میان‌مدت و بلندمدت صورت بگیرد.

وی افزود: شاه‌بلوط یک گونه نادر ارزشمند صنعتی و دارویی جنگل هیرکانی (جنگل‌های شمال ایران) است و مهم‌ترین مناطق تولید شاه ‌بلوط در گیلان ویسرود شفت، سیاه‌مزگی تالش، قلعه‌رودخان فومن، شفارود رضوانشهر، شاه‌بلوط محله بازکیاگوراب لاهیجان است.

ﻋﻀﻮ اﻧﺠﻤﻦ ﻋﻠﻮم زراﻋﺖ و اﺻﻼح ﻧﺒﺎﺗﺎت اﯾﺮان ادامه داد: میوه شاه بلوط از نظر طب سنتی گرم و خشک بوده و دارای ترکیبات اسید چرب، نشاسته، ازت، ویتامین ب، فیبر، منیزیم، تانن، آسین، فلاونوئید، آمینواسید و برخی از املاح معدنی است.

دکتر آذرپور با اشاره به جایگاه متمایزی که شاه بلوط ایران نسبت به شاه بلوط اروپا و سایر نقاط دنیا دارد، خاطر نشان کرد: نحوه مصرف میوه شاه بلوط در دنیا به سه صورت آب پز، بخار پز و خام است. این میوه برای کاهش چربی و کلسترول خون، تنظیم تعادل عصبی، درمان کم خونی، زخم معده، بیماری‌های قلبی عروقی و برخی از سرطان‌ها مناسب است. در طب سنتی از برگ و پوست شاه بلوط برای درمان برونشیت، اسهال، سیاه سرفه، تب و بواسیر استفاده می‌شود.

آذرپور تاکید کرد: علت اصلی تخریب رویشگاه های شاه بلوط گیلان، بیماری سوختگی (آتشک) است که بسیاری از درختان شاه بلوط را مبتلا ساخته است.

ﻋﻀﻮ اﻧﺠﻤﻦ ﻋﻠﻮم زراﻋﺖ و اﺻﻼح ﻧﺒﺎﺗﺎت اﯾﺮان با اشاره به اینکه این بیماری علاوه ‌بر جوانه‌ها، ساقه‌ها و شاخه‌های درخت شاه بلوط را نیز در هر اندازه‌ای که باشند آلوده می‌کند، خاطرنشان کرد: حفاظت از درختان سالم شاه بلوط و همچنین احیاء طبیعی رویشگاه از طریق برنامه های جنگلکاری می‌تواند موجب شکوفایی اقتصادی و توسعه پایدار منطقه شود.

 آذرپور خاطر نشان کرد: راه های مبارزه با این بیماری کنترل مکانیکی سرشاخه‌ها و شاخه‌های خشک و آلوده درختان (دارای آلودگی بین 10 تا 50 درصد)، قطع و انهدام درختان بیمار شاه‌بلوط (آلودگی بین 60 تا 90 درصد)، کنترل شیمیایی و بیولوژیکی است. همچنین انتخاب مناطق مناسب کاشت و شناسایی ارقام مقاوم به کمک مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی می تواند چشم انداز مطلوبی را برای این گونه ارزشمند و اقتصادی گیلان فراهم کند.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha