• دوشنبه / ۳ مهر ۱۳۹۶ / ۱۷:۳۲
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 96070302022
  • منبع : نمایندگی قزوین

پایان مرمت بام بازار تاریخی قیصریه قزوین

پایان مرمت بام بازار تاریخی قیصریه قزوین

ایسنا/قزوین به‌منظور نگهداری و صیانت از بناهای ارزشمند تاریخی، بام بازار تاریخی قیصریه قزوین توسط میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قزوین مرمت و ساماندهی شد.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قزوین، در فاز دوم پروژه مرمت و ساماندهی راسته تاریخی قیصریه قزوین که از اوایل تیرماه سال جاری در دستور کار مرمتگران میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قزوین قرار گرفت، بام‌سازی بنا شامل برداشت عایق رطوبتی فرسوده و ایزولاسیون بام به متراژ ۱۷۰ مترمربع، برداشت خاک بام به متراژ ۳۰۰ مترمکعب، استحکام‌بخشی طاق‌ها، حفظ و تثبیت آثار موجود و غربالگری قسمت‌هایی از خاک بام، تحت نظارت و کارشناسی ملکعلی برجعلیزاده و از محل اعتبارات ملی با هزینه‌ای معادل ۶۰ میلیون تومان انجام شد و در صورت تأمین اعتبار موردنیاز فاز سوم مرمت این مجموعه شامل اجرای بام سبک و ایزولاسیون صورت خواهد گرفت.

فاز اول پروژه مرمتی این بخش از مجموعه بازار قزوین شامل سبک‌سازی دو چشمه طاق، برداشت بافت فرسوده و خطرساز آجری از طاق‌ها و تویزه‌ها، اجرای مجدد طاق و تویزه مطابق با الگوی قبلی، بام‌سازی و ایزولاسیون در سال ۹۰ و ترمیم و مقاوم‌سازی بخشی از ضلع شرقی ورودی بنای تاریخی راسته قیصریه که براثر فرسودگی و بارش برف دچار تخریب‌شده بود در اسفندماه سال ۹۵ تحت نظارت کارشناسان فنی میراث فرهنگی انجام و در جریان لایه‌برداری فنی از پوشش‌های گچی الحاقی کتیبه‌ای نفیس و مرمرین در سر در بازار قیصریه پدیدار شد که روشنگر بسیاری از ابهامات درباره بخشی از تاریخ بازار قیصریه بود.

راسته قیصریه یکی از بخش‌های مجموعه بازار تاریخی قزوین و از بازوهای اصلی اقتصادی این مجموعه باشکوه است که از معماری زیبا و اصیلی برخوردار است.

راسته قیصریه که اکنون به بازار فرش قزوین مشهور است با طاق‌های آجری مرتفع، دارای چهار درب ورودی به بازار است که در بخش شمالی به تیمچه سرباز، جنوبی به تیمچه سرپوشیده، شرقی به سرای وزیر و ورودی غربی به چهارسوق کوچکی متصل می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha