• شنبه / ۱۵ مهر ۱۳۹۶ / ۱۲:۱۰
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 96071507612
  • خبرنگار : 30057

هشدار سرپرست وزارت علوم نسبت به ایجاد "دانشگاه‌های متروکه"

هشدار سرپرست وزارت علوم نسبت به ایجاد "دانشگاه‌های متروکه"

سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان این‌که کمیت‌گرایی در دانشگاه‌ها منجر به توسعه نامتوازن و بی‌عدالتی در دانشگاه شده است، گفت: در صورت عدم تغییر مسیر، شاهد «دانشگاه‌های متروکه‌ای» خواهیم بود که بخش عمده‌ای از زیرساخت‌های آن‌ها به مرور کارکردهای حداقلی خود را نیز از دست خواهند داد.

به گزارش ایسنا، دکتر سید ضیاء هاشمی امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری کشور که با حضور رییس‌جمهور، وزیر بهداشت و جمعی از مسئولان، اساتید و دانشجویان در دانشگاه تهران برگزار شد، ضمن تبریک به مناسبت آغاز سال نو تحصیلی به جامعه دانشگاهی، افزود: خرسندیم که به برکت انقلاب اسلامی که خود متاثر از نهضت مقدس حسینی بود، گام‌های مهمی در حرکت به سمت دانشگاهی که به فرموده حضرت امام خمینی (ره) باید مبدا همه تحولات باشد، برداشته‌ایم؛ دانشگاهی عادلانه، آزاد و مشکل‌گشا منطبق بر عصاره آرمان‌های قیام حضرت سید الشهدا (ع) یعنی عدالت‌خواهی و ظلم‌ستیزی، حریت و آزادگی و اراده به اصلاح امور جامعه.

وی با اشاره به وضعیت دانشگاه‌های کشور اظهار کرد: نگاهی به وضعیت دانشگاه‌های کشور نشان می‌دهد در چهار دهه گذشته دانشگاه‌ها علی‌رغم همه کاستی‌ها در کلیت، توانسته‌اند گام‌های بلندی در مسیر تحقق این آرمان‌ها بردارند.

هاشمی خاطر نشان کرد: بر این اساس زیرساخت‌های آموزشی تا حد مطلوبی در راستای برقراری عدالت آموزشی، توسعه یافته و فرهنگ نقد و گفت‌وگو، عدالت‌خواهی و ظلم‌ستیزی در دانشگاه نهادینه شده است.

سرپرست وزارت علوم،‌ تحقیقات و فناوری اضافه کرد: دانشگاهیان از طرق مختلف با حضور فعالانه و منتقدانه در مباحث عمومی کشور و ارائه مشاوره علمی به دستگاه‌های اجرایی و واحدهای صنعتی و کمک به خودکفایی کشور از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری در اصلاح امور جامعه مشارکت جدی داشته و مؤثر بوده‌اند.

وی با اشاره به نقش دانش‌آموختگان دانشگاهی در ارتقای آگاهی‌های عمومی، حقوق شهروندی و اخلاق و دانش حرفه‌ای و اجتماعی، یادآور شد: دانش آموختگان دانشگاه‌های کشور توانسته‌اند در توسعه فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور موثر واقع شوند.   

هاشمی ادامه داد: تا آنجا که در سالیان اخیر دانشگاه در دو مقطع سرنوشت‌ساز تاریخی با حمایت گسترده خود از جناب دکتر روحانی در دوره‌های انتخاباتی 92 و 96، شرایط را برای تغییر مسیر کشور و بازگشت اعتدال، تدبیر، امید و عقلانیت به فضای جامعه فراهم کرده و امروز نیز همچنان به عنوان یکی از مهمترین نهادهای مدافع آزادی، عدالت و اصلاح امور جامعه، در کنار دولت ایستاده است.

وی در عین حال اظهار کرد: با وجود همه این دستاوردها ما نیازمند داشتن تصویری آسیب‌شناسانه و انتقادی از وضعیت دانشگاه و تحول آن در سالیان گذشته هستیم.

سرپرست وزارت علوم افزود: متاسفانه سیطره کمیت‌گرایی بر نظام آموزش عالی کشور در دهه گذشته و محدود دیدن رشد علمی به تعداد دانشجو و مقاله و پایان‌نامه، علاوه بر دامن‌زدن به کاهش کیفیت آموزش، توسعه نامتوازن و بی‌عدالتی در دانشگاه، مسیر مدرک‌فروشی و توسعه شهریه‌محور را گشود و دانشگاه را از برقراری ارتباط با صنعت و جامعه و حل مسائل آنها دور کرد.

وی نتیجه این رویکرد را ایجاد «دانشگاه منزوی» دانست و یادآور شد: این «دانشگاه منزوی» به دنبال خود، سیل بیکاران دانش‌آموخته را به دنبال داشت که عموما از مشارکت در حل مسائل کشور و اصلاح امور جامعه در حوزه‌های مختلف نظیر اقتصاد، روابط بین‌الملل، فرهنگ و سیاست بازمانده‌اند.

هاشمی با بیان اینکه امروز و با پایان موج گسترده تقاضای جمعیت جوان برای ورود به دانشگاه و فرارسیدن زمان ورود آنها به بازارهای کار، بی‌شک تداوم روندهای پیشین که عمدتا مبتنی بر تعادل میان عرضه و تقاضا در حوزه آموزش عالی بود، ناممکن است، ادامه داد: با کاهش انگیزه و تقاضا برای ورود به دانشگاه، به‌زودی و در صورت عدم تغییر مسیر ما شاهد «دانشگاه‌های متروکه‌ای» خواهیم بود که بخش عمده‌ای از زیرساخت‌های آن‌ها به مرور کارکردهای حداقلی خود را نیز از دست خواهند داد.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر کشور ما در چندین حوزه کلان با مسائلی دست به گریبان است که به نظر نمی‌رسد با راه حل‌های متعارفی که تا امروز طی شده، حل شدنی باشند.

این مقام مسئول، عدم اجماع در حوزه روابط بین‌الملل، کمبود منابع در حوزه اقتصاد، بحران آب در حوزه محیط زیست، فرسایش اعتماد و شدت گرفتن آسیب‌ها در حوزه جامعه، شدت گرفتن تنازعات در حوزه سیاست و گسیختگی در حوزه فرهنگ را برخی از مسائلی دانست که دانشگاه، برای قرار گرفتن در مبدا تحولات، باید در جایگاه ارائه مسیر برای حل آنها قرار داشته باشد.

وی تاکید کرد: لذا آموزش عالی کشور در این نقطه عطف مهم تاریخی که شاهد کاهش تقاضای ورود به دانشگاه و پایان دوران توسعه کمی از یکسو و نیاز کشور به مداخله دانشگاه برای حل مسائل اساسی کشور از سوی دیگر است، نیازمند یک بازآرایی جدی به منظور فراهم کردن امکان چنین مداخله‌ای است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha