• یکشنبه / ۱۶ مهر ۱۳۹۶ / ۱۵:۱۴
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 96071608511
  • خبرنگار : 71381

در گزیده اخبار سیاسی۱۶ مهر بخوانید؛

مهدی جهانگیری همچنان در بازداشت/ پاسخ سپاه به تحریم‌های آمریکا/ همایش هاشمی و دفاع مقدس و...

مهدی جهانگیری همچنان در بازداشت/ پاسخ سپاه به تحریم‌های آمریکا/ همایش هاشمی و دفاع مقدس و...

برگزاری همایش هاشمی رفسنجانی و هشت سال دفاع مقدس، ایران اجرای قانون کاتسا را معادل با خروج یکجانبه آمریکا از برجام می‌داند، رصد هرگونه تردد کشتی‌ها در خلیج‌فارس و تنگه هرمز، پرونده «مهدی جهانگیری» در کرمان مطرح است، سایه سیاست؛ بلای خانواده سیاستمداران، برگزاری دومین دور مذاکرات ایران و افغانستان در کابل با حضور عراقچی و رحیم‌پور، ابراز علاقه‌مندی فرانسه به گسترش همکاری در زمینه مالکیت معنوی با ایران، دفاع از رییس قوه قضاییه به معنای تائید آنچه در قوه قضاییه می‌گذرد نیست و... از جمله اخبار سیاسی ایسنا در روز یک شنبه، شانزدهم مهر ماه ۱۳۹۶ است.

همایش آیت الله هاشمی رفسنجانی و هشت سال دفاع مقدس دقایقی پیش در تالار قلم سازمان کتابخانه ملی برگزار شد. در این همایش علی اکبر ناطق نوری  با بیان اینکه مرحوم هاشمی آنقدر بحث درباره‌اش هست که هرچه بگوییم پایان پذیر نیست، گفت: مرحوم آیت‌الله هاشمی شخصیت اگر نگویم بی نظیر، شخصیتی کم نظیر در تاریخ ما بود و معتقدم گرچه مدیریت، علم است و سطوح و بخش‌های مختلف دارد اما با حفظ احترام محققان این رشته و نویسندگان کتاب‌های مربوط به آن، معتقدم مدیریت در خون انسان‌ها است و تربیت است که می‌تواند مدیر بار بیاورد. وی همچنین در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران در واکنش به اظهارات ترامپ مبنی بر اینکه بزودی سپاه پاسداران را در فهرست سازمان های تروریستی قرار می دهد، گفت: آمریکایی ها از زمان بوش این بحث را داشتند و الان هم همان بحث هاست و این مسائل برای ما جدید نیست و مورد اعتنای ما هم نیست.

وزیر امور خارجه کشورمان نیز از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به عنوان بزرگ‌مرد تاریخ ایران و اسلام یاد کرد و گفت: من از آقای هاشمی یاد گرفتم که شجاعت به معنای تندروی نیست و همه ما قرار است فدای نظام، کشور و انقلاب اسلامی شویم نه این‌که کشور و نظام را فدای خود کنیم.

همچنین اشرف بروجردی، رییس کتابخانه ملی ایران گفت: شخصیت آیت الله هاشمی آنقدر ذی نفوذ است که می تواند رهبری فکری جوانان را به عهده بگیرد و ما چه بخواهیم و چه نخواهیم ایشان بدل به یک اسطوره در تاریخ ما شده است.

فاطمه هاشمی، فرزند آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت:همان طور که یکی از افراد اعلام کرد که آقای هاشمی در جنگ مسئولیت جدی نداشت و فرمانده جنگ نبود، می گویم که بله؛ آقای هاشمی فرمانده صلح بود و برای صلح به جبهه می رفت، با امام صحبت می کرد و با نظامیان جلسه می گذاشت که صلح را به مردم ایران باز گرداند.

سایه سیاست؛ بلای خانواده سیاستمداران

اختلاف دیدگاه‌های سیاسی در بین سیاستمداران همیشه امری طبیعی و لازم برای هر جامعه و نظام سیاسی بوده است، اما وقتی ردپای اختلاف دیدگاه‌های سیاسی در روابط خانوادگی وارد می‌شود و نمود بیرونی پیدا می‌کند، این «طبیعی بودن» دیگر کمرنگ شده و حتی گاهی حاشیه‌ساز می‌شود.حضور خانوادگی در سیاست یکی از مشخصات جامعه سیاسی در ایران در سده‌های گذشته بوده و  یکی دیگر از ویژگی‌های جامعه هم تلاش برای سر درآوردن از روابط خانوادگی سیاستمداران  است؛ حضور اعضای یک خانواده در سیاست موجب می‌شود که افکار عمومی راحت‌تر بتواند از اشتراک نظر و اختلاف‌های اعضای آن خانواده حداقل در مسایل سیاسی اطلاع یابد. در واقع اختلاف نظر خانوادگی سیاستمداران از عرصه خصوصی به عرصه عمومی کشانده می‌شود.

 سردار سرلشکر پاسدار محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در  جلسه‌ی شورای راهبردی سپاه که با موضوع تحلیل رفتار دولت ترامپ تشکیل شد،با تشریح اقدامات خصمانه امریکایی ها در ماه های اخیر علیه ملت ایران و تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران اجرای قانون کاتسا را معادل با خروج یکجانبه آمریکا از برجام می‌داند، گفت: همانطور که در گذشته نیز اعلام کرده ایم؛ در صورتی که قانون تحریم‌های جدید آمریکا اجرا شود این کشور باید پایگاه‌های منطقه‌ای خود  تا شعاع ۲ هزار  کیلومتری برد موشک‌های ایران را منتقل کند. فرمانده کل سپاه با تأکید براینکه ایران، اجرای قانون کاتسا را معادل با خروج یک جانبه آمریکا از برجام می داند گفت: از فرصت رفتار احمقانه دولت ترامپ با برجام برای جهش در برنامه های دفاعی، موشکی و منطقه ای استفاده خواهیم کرد.

همچنین جانشین فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: هرگونه تردد کشتی‌ها در خلیج‌فارس و تنگه هرمز کنترل و رصد می‌شود. سردار علیرضا تنگسیری در یادواره شهدای حماسه ۱۶ مهر، افزود: با حضور پرصلابت نیروی دریایی سپاه در خلیج‌فارس دشمن در آب‌های تحت نظارت ما حضور ندارد.

یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه خدمات‌رسانی به روستا با وضع مطلوب فاصله داردگفت: مردم خود روستا نیز در حرکت به سمت وضع مطلوب نقش مهم و جدی دارند. سعید جلیلی در دیدار با مسئولان «باشگاه کشاورزان جوان» و جمعی ازکشاورزان و روستاییان به مناسبت روز روستا اظهار داشت: اگر در تقویم رسمی یک روز به نام روز روستا نام گذاری شده است، به خاطر این است تا از سوی مردم، مسئولان و نظام به «روستا» و «روستاییان» توجه بیشتری صورت بگیرد.

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی نیز با بیان اینکه دروغ‌پردازی علیه رئیس قوه قضائیه نشانه پایداری و مقاومت رئیس دستگاه قضایی است گفت: البته دفاع از رئیس قوه قضائیه در این مورد خاص به معنای تائید بی چون و چرای آنچه در قوه قضائیه می‌گذرد نیست. محمدنبی حبیبی در پایان نشست دبیران حزب موتلفه اظهار داشت: دروغ‌پردازی سایت‌های خبری فتنه علیه رئیس قوه قضائیه را نشانه پایداری و مقاومت رئیس دستگاه قضایی در برابر مفسدین اقتصادی و فتنه‌گران است. آمریکایی‌ها چند جاسوس دستگیر شده در تهران دارند که اخیراً در نطق ترامپ در سازمان ملل به آن اشاره شد. استکبار جهانی با شایعه سازی کذب علیه رئیس قوه قضائیه نمی‌تواند جاسوسان آمریکایی را آزاد کند. خائنینی هم که از کشور فرار کردند و در بوق‌های استکباری کار می‌کنند نمی‌توانند فضا را در کشور آلوده کنند و به مقاصد خود برسند.

دومین دور مذاکرات افغانستان و ایران برای تهیه سند جامع همکاری‌های راهبردی بین دو کشور ، امروز در کابل برگزار می‌شود .این مذاکرات در  قالب دو  کمیته همکاری‌های امنیتی و آب‌ها برگزار می شود و سه کمیته مهاجرین ،اقتصادی و فرهنگی در این دور از مذاکرات حضور ندارند و قرار است که مذاکرات آنها طی روزهای آینده برگزار شود.ابراهیم رحیم پور مسئولیت هیأت مذاکره کننده ایران در کمیته امنیتی و همچنین سید عباس عراقچی، مسئولیت کمیته آب را بر عهده دارند.

در دیدار رییس مرکز مالکیت صنعتی فرانسه و هیات همراه با معاون رئیس قوه قضاییه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در ژنو، که در حاشیه پنجاه و هفتمین جلسه مجمع عمومی سازمان جهانی مالکیت معنوی در ژنو و به درخواست هیات فرانسوی انجام شد،در خصوص گسترش همکاری ایران و فرانسه در زمینه مالکیت معنوی بحث و تبادل نظر شد.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران سیاست خود در منطقه را مستقل از لفاظی های دیگران دنبال می‌کند. محمدجواد ظریف در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که به نظر می‌رسد درچند روز آینده رئیس‌جمهور آمریکا سیاست راهبردی خود در مورد ایران و برجام را اعلام می‌کند، نظر و موضع ایران در این ارتباط چیست؟ تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران سیاست خود در منطقه را مستقل از لفاظی های دیگران دنبال می‌کند و البته در موقع مناسب بعد از این‌که ‌آقای ترامپ مطالب خود را مطرح کردند که تقریبا مشخص است چه چیزی خواهد بود، جمهوری اسلامی ایران پاسخی درخور به ترامپ خواهد داد.

دادستان کل کشور تاکید کرد که اقتصاد و پیشرفت یک جامعه در عرصه های گوناگون مرهون امنیت است. حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری در همایش سراسری پلیس پیشگیری ناجا و موسسات حفاظتی و مراقبتی (انتظام) گفت: یکی از بزرگترین نعمت هایی که خداوند  متعال به ملتی ارزانی می دارد، نعمت امنیت است.منتظری بیان کرد: دو نعمت است که پوشیده شده و توجه مستقیم و مستمری به آن نمی شود، یکی امنیت و دیگری عافیت است.

 منتظری همچنین  در حاشیه این همایش در جمع خبرنگاران درباره پرونده مهدی جهانگیری گفت: پرونده «مهدی جهانگیری» هفته اخیر در کرمان مطرح شده است و اکنون از بیان جزییات آن معذورم.

دادستان کل کشور افزود: وی اکنون در بازداشت است و پرونده نیز در مرحله تحقیقات مقدماتی قرار دارد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر  اینکه یکی از اعضای ناظر کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه گفته تاکنون شکایتی از یکی از کانال‌های تلگرامی ضدانقلاب - آمدنیوز - مطرح نشده است، گفت: این کانال برای فعالیت‌های ضدانقلابی خود از بستر تلگرام استفاده می‌کند و به زودی تکلیف تلگرام را روشن می‌کنیم.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: یکی از افرادی که فساد بانکی داشته دستگیر شده که ۱۴ بانک به او تسهیلات داده بودند که معوق شده است.حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در یکصد و نوزدهمین نشست خبریدر پاسخ به پرسشی درباره صحت و سقم ایجاد محدودیت‌های جدید برای رییس دولت اصلاحات، با بیان اینکه محدودیت جدیدی برای رییس دولت اصلاحات اعمال نشده است گفت: از دادسرای ویژه روحانیت پرسیدم، از جزئیات آن خبر ندارم و گفتند که دادستان ویژه روحانیت این موضوع را تکذیب نکرده، بلکه گفتند محدودیت جدیدی اعمال نشده و طبق روال گذشته توسط دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و نه خود شورا، محدودیت‌هایی که بوده همچون سابق برقرار است و طبیعتا اگر بخواهند از آن دستورات قضایی تعدی کنند، اقدام بعدی صورت خواهد گرفت.

* مهمترین اخبار، مصوبات و دستور کارهای  امروز (یک شنبه)  شانزدهم مهر ۱۳۹۶ مجلس شورای اسلامی را نیز می‌توانید اینجا دنبال کنید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha