• چهارشنبه / ۱۹ مهر ۱۳۹۶ / ۱۷:۰۴
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 96071910827
  • خبرنگار : 30057

سلطانی در نشست رؤسای پارکهای علم و فناوری اعلام کرد

پایان اعتبارات صندوق شکوفایی تا سال 1402/شروط اساسی برای اعطای تسهیلات

پایان اعتبارات صندوق شکوفایی تا سال 1402/شروط اساسی برای اعطای تسهیلات

رییس صندوق شکوفایی و نوآوری با تاکید بر این‌که تا سال 1402 اعتبارات این صندوق به پایان می‌رسد، گفت: بیشترین اعتبارات این صندوق به شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک‌ها اعطا شده است.

به گزارش ایسنا دکتر بهزاد سلطانی امروز، 19 مهرماه در بیست و ششمین نشست رؤسای پارک‌های علم و فناوری سراسر کشور در محل سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم، هدف از تشکیل صندوق را توزیع پول میان شرکت‌ها دانست و افزود: بر اساس بررسی‌های انجام شده تا سال 1402 پولی در صندوق نوآوری و شکوفایی برای اعطای تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان باقی نمی‌ماند و در صورتی که حمایت مالی بانک‌ها نباشد، باید منتظر باشیم تا پول‌های اعطا شده به شرکت‌های دانش‌بنیان به این صندوق بازگردد.

وی با اشاره به اعطای تسهیلات از سوی صندوق به شرکت‌های دانش‌بنیان یادآور شد: شرکت‌های دانش‌بنیان باید 1+5 شرط داشته باشند.

سلطانی در این باره توضیح داد: ثبت شرکت، خصولتی نبودن شرکت‌ها، احراز دانش‌بنیانی بودن شرکت‌ها از سوی معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری،  طرح شرکت‌ها جزو فناوری‌های برتر باشد و ارزش افزوده اقتصادی فراوان از جمله 5 شرط اساسی است که شرکت‌ها باید برای اخذ تسهیلات صندوق داشته باشند.

وی اضافه کرد: شرط به علاوه یک شامل عدم سابقه منفی اقتصادی شرکت‌ها است.

رییس صندوق شکوفایی و نوآوری با تاکید بر این‌که 80 درصد فعالیت‌های صندوق برون‌سپاری می‌شود، ادامه داد:  درحال حاضر 20 درصد فعالیت‌های این صندوق داخلی است، چرا که صندوق‌های پژوهش و فناوری به عنوان شبکه‌ای از همکاران این صندوق به شمار می‌روند.

وی با اشاره به ایجاد 50 کارگزار خصوصی برای ارزیابی شرکت‌ها اضافه کرد: علاوه بر این 21 خدمت از سوی این صندوق به شرکت‌های دانش بنیان ارائه می‌شود.

سلطانی در عین حال با تاکید بر اینکه در اکوسیستم کارآفرینی این صندوق به همه سازمان‌هایی که در این حوزه اثرگذار هستند، توجه شده است، اضافه کرد:‌ پارک‌های علم فناوری، شرکت‌های دانش‌بنیان، مراکز رشد، شتابدهنده‌ها و دانشگاه‌ها از جمله سازمان‌های اثرگذار در اکوسسیستم کارآفرینی هستند که ما در تلاشیم ارتباط خود را با آنها تقویت کنیم.

سلطانی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این‌که 40 مصوبه هیات امنایی برای تعامل با صندوق‌های پژوهش و فناوری داریم، ادامه داد:‌ این مصوبه شامل تقویت صندوق‌های پژوهش و فناوری، توانمندی‌سازی صندوق‌ها از طریق ارائه خدمت‌ها به شرکت و اولویت دادن به همکاری با صندوق‌های غیر دولتی می‌شود.

وی با تاکید بر تعامل صندوق نوآوری و شکوفایی با پارک‌های فناوری تصریح کرد:‌ بر این اساس کارگزاری ارزیابی و نظارت را به پارک های علم و فناوری واگذار کرده‌ایم، ضمن آن‌که صندوق شکوفایی دفاتر کاری به شرکت‌های دانش‌بنیان فارغ‌التحصیل پارک‌ها و مراکز ر شد ارائه می‌دهد.

رییس صندوق شکوفایی و نوآوری با اشاره به ارائه تسهیلات به شرکت‌ها یادآور شد:‌ در حال حاضر در حوزه فناوری‌های زیستی بیشترین تسهیلات دریافت شده است و بعد از آن حوزه‌های آی‌.سی‌.تی و الکترونیک و کنترل قرار دارند.

وی همچنین به هزینه‌کرد اعتبارات این صندوق اشاره کرد و توضیح داد: در چهار سال گذشته از 2200 میلیارد تومان پولی که دریافت شده است، 1715 میلیارد تومان آن مصوب شده است که این مبلغ غیر از هزینه‌های داخلی صندوق است.

سلطانی با اشاره به این‌که از این مبلغ دریافتی، حدود 700 میلیارد تومان باقی مانده است، اظهار کرد: این درحالی است که 491 طرح در دست بررسی صندوق شکوفایی و نوآوری قرار دارد که این تعداد طرح تقاضای دریافت 1200 میلیارد تومان اعتبار دارند.

وی تاکید کرد:‌ از مبلغ 1715 میلیارد تومان مبلغ 915 میلیارد تومان آن پرداخت شده و 800 میلیارد تومان آن تعهد صندوق است.

سلطانی همچنین به همکاری این صندوق با بانک‌ها اشاره کرد و گفت: با چانه‌زنی‌هایی که با بانک‌ها انجام شد، مبلغ 266 میلیارد تومان به شرکت‌ها اختصاص یافت که 48 میلیارد تومان بابت تسهیلات و ما بقی صدور ضمانت‌نامه است که از منابع بانک‌ها ثبت شده است.

به گفته وی تا کنون هزار میلیارد تومان ظرفیت برای شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد شده است.

رییس صندوق نوآوری‌ و شکوفایی با تاکید بر این‌که بیشترین تسهیلات اعطا شده صندوق به شرکت‌ها مربوط به شرکت‌های مستقر در پارک‌های علم و فناوری است، ادامه داد: 186 میلیارد تومان به شرکت‌های دانش‌بنیان، 16 میلیارد تومان به شهرک علمی و صنعتی، 143 میلیارد تومان به مراکز رشد و 6 میلیارد تومان به مراکز ویژه اعطا شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha