• سه‌شنبه / ۲۵ مهر ۱۳۹۶ / ۱۴:۵۱
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 96072514347
  • خبرنگار : 71381

در گزیده اخبار سیاسی ۲۵ مهر بخوانید؛

برگزاری دادگاه بقایی/ اعلام۳شرکت مجاز اخذ ویزای اربعین/تاکید بر همکاری هسته‌ای ایران و روسیه...

برگزاری دادگاه بقایی/ اعلام۳شرکت مجاز اخذ ویزای اربعین/تاکید بر همکاری هسته‌ای ایران و روسیه...

دلایل مخالفت شورای مرکزی موتلفه با جمنا در انتخابات ریاست جمهوری، اذعان اعضای اتحادیه بین‌المجالس به موضع نادرست آمریکایی‌ها، دیدار هیات‌های انرژی هسته‌ای ایران و روسیه، پیشنهاد انعقاد پیمان خواهرخواندگی استان البرز و استان گودای ارمنستان، حضور «حمید بقایی» در دادگاه کارکنان دولت، ابلاغ رای پرونده آمران حمله به «علی مطهری»، اعلام ۳ شرکت مجاز اخذ ویزای اربعین، تاکید معاون لاوروف بر تعمیق همکاری‌های هسته‌ای ایران و روسیه و... از جمله اخبار سیاسی ایسنا در روز سه شنبه ۲۵ مهر ماه ۱۳۹۶ است.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در مراسم روز جهانی استاندارد که در سالن اجلاس سران برگزار شد، با اشاره به سخنان اخیر رئیس جمهور آمریکا علیه ایران اظهار کرد: طبیعتا پس از سخنرانی ترامپ و به دلیل تاثیرگذاری آمریکا در اقتصاد دنیا، باید شوکی به اقتصاد جهانی و به ویژه اقتصاد ایران وارد می‌شد اما مشاهده کردیم که مردم دنیا و ایران هیچ اعتنایی به صحبت‌های ترامپ نکردند و بعد از صحبت‌های ترامپ به اقتصاد جهان و ایران شوکی وارد نشد .

یک نماینده اصلاح طلب مجلس نیز با تاکید بر این که برجام قراردادی بین‌المللی است، گفت: از کنگره آمریکا تعجب می‌کنم که چرا برای استیضاح ترامپ اقدامی نمی‌کند تا خود و مردم آمریکا را از این فضاحت نجات دهند.محمد قمی با اشاره به اظهارات رئیس جمهور آمریکا و همچنین اعلام مواضع ایران از سوی رئیس جمهور اظهار کرد: کنگره با استیضاح ترامپ نشان دهد طرفدار این نابخردی‌ها نیست.

همچنین معاون اقتصادی رییس جمهور در گفت‌وگو با شبکه سی ان ان تاکید کرد که هیچ یک از طرف‌ها حاضر به مذاکره‌ی مجدد در مورد برجام نیستند و مذاکره مجدد در مورد برجام امکان پذیر نیست. محمد نهاوندیان  گفت: من فکر می‌کنم ترامپ یک فرصت را به عنوان رییس جمهور جدید برای آغاز یک ابتکار سازنده در قبال ایران از دست داد.

در واکنش به اظهارات رییس جمهور آمریکا، یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز گفت: برای بیان حقایق و تعامل سازنده با کل دنیا بجز رژیم صهیونیستی باید ادبیات سیاسی و دیپلماسی خرد بنیان را با دنیا ادامه دهیم. حجت الاسلام والمسلمین مجید انصاری با اشاره به سخنان ترامپ اظهار کرد: در تنظیم چنین نطق هایی مشاورین کاخ سفید به رییس جمهور کمک می‌کنند و می بایست این نطق را فراتر از یک سخنرانی شخصی تلقی کرد و ایراد چنین نطقی نشان از نفوذ قوی لابی صهیونیست و گسترش سلطه اسراییل بر سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا دارد.

محمدباقر نوبخت در  نشست خبری سخنگوس دولت با بیان اینکه همه دولت درگیر موضوع ایجاد رونق اقتصادی است، گفت: ما می‌کوشیم با فعال کردن طرح‌های عمرانی و واگذاری بخش‌های دولتی به خصوصی، چرخ اقتصاد را بگردانیم و در این زمینه در شش ماهه نخست سال رشد اقتصادی بدون نفت‌، مثبت هفت درصد بود. وی با اشاره به اینکه رشد اقتصادی شش ماه اول سال ۷ درصد بوده، افزود:چرا عده‌ای در داخل می‌خواهند گرا بدهند که منابع مالی کم داریم؟

اسدالله بادامچیان می‌گوید حزب متبوعش یعنی موتلفه اسلامی در زمان ریاست جمهوری احمدی‌نژاد موافق همکاری با او نبوده اما تایید آیت‌الله مهدوی کنی برای آنها در این حزب، حجت شرعی شده است. اسدالله بادامچیان در همایش ملی نکوداشت آیت‌الله  مهدوی کنی که در دانشگاه امام صادق برگزار شد ضمن بیان این مطلب، ادامه داد: آیت‌الله مهدوی کنی گفتند که اگر نفر بعدی آقای احمدی نژاد بیاید، خیلی مشکلات پیش می آید بنابراین ما در حزب موتلفه حمایت کردیم و از این حمایت شاد هستیم. چراکه فرموده آیت‌الله مهدوی کنی به ما حجت شرعی داده است.

همچنین  یک عضو شورای مرکزی موتلفه دلایل مخالفت شورای مرکزی موتلفه با جمنا در انتخابات ریاست جمهوری تشریح کرد. محمد مهدی اسلامی درباره علل عدم پذیرش بیانیه حبیبی، بادامچیان و توکلی بینا از سوی شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی درباره حمایت از نامزد جمنا در انتخابات ریاست جمهوری،گفت: یکی از انتقادات وارده به جمنا، عدم تطبیق این جبهه با قانون احزاب کشور بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در حاشیه اجلاس اتحادیه بین المجالس در سن پترزبورگ در دیدرا با ابوبکر بوکولا ساراکی رئیس مجلس سنای نیجریه گفت: تروریسم مختص یک منطقه نیست و مهاجرت هایی که در نتیجه حضور تروریست ها صورت می گیرد، ضرورت مبارزه دائم با آن را دوچندان کرده است. لاریجانی پس از شرکت در اجلاس اتحادیه بین‌المجالس و در بدو ورود به تهران با اشاره به واکنش اعضای اتحادیه بین‌المجالس به اظهارات اخیر ترامپ علیه ایران گفت: هیچ کشوری از اظهارات ترامپ تمجید نکرد و همگی به موضع نادرست آمریکایی‌ها در حوزه هسته‌ای اذعان داشتند. وی همچنین در مصاحبه با شبکه ان تی وی و راشیا وان ترامپ را خودشیفته‌ای کم‌تجربه دانست وگفت: مسئول تایید پایبندی ایران به تعهدات برجامی، ترامپ نیست، بلکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که تاکنون ۸ بار پایبندی ایران را تایید کرده است.

هیات‌های انرژی هسته‌ای ایران و روسیه دیدار کردند. در آستانه برگزاری سمینار ۲۵ سال همکاری ایران و روسیه در زمینه بهره‌برداری صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای هیات‌های انرژی هسته ای دو کشور به سرپرستی کمالوندی معاون بین الملل و امور حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی ایران و اسپاسکی معاون امور بین الملل روس اتم روز دوشنبه با یکدیگر ملاقات کردند.

معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت: روسیه هیچ دلیلی برای درخواست واشنگتن برای اصلاح برجام نمی‌بیند. سرگی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به اظهارات اخیر مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه باید تغییراتی در توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ ایجاد شود یا یک توافق ثانویه برای رفع نگرانی‌های آمریکا حاصل شود، گفت: مسکو باید نادرست بودن تلاش‌های واشنگتن برای نفوذ در توافق هسته‌ای را بارها و بارها برایشان توضیح دهد. وی افزود: به زودی میزبان همتای ایرانی خود در مسکو خواهد بود. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد، عباس عراقچی معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، از ۲۷ تا ۲۹ مهر (۹  تا ۲۱ اکتبر) برای شرکت در کنفرانس عدم گسترش سلاح هسته‌ای به روسیه سفر خواهد کرد. وی همچنین در سمینار ۲۵ سال همکاری هسته‌ای ایران و روسیه بر تعمیق همکاری‌های هسته‌ای ایران و روسیه تاکید کرد.

علی اکبر ولایتی  در حاشیه دیدار خود با فرستاده ویژه فرانسه در امور سوریه در جمع خبرنگاران حاضر و  رابطه ایران و فرانسه را رو به رشد توصیف کرد.مشاور امور بین الملل مقام معظم رهبری گفت: سپاه هیج نقشی درعملیات کرکوک ندارد و اکثریت مردم کرد عراق با کار جاه‌طلبانه آقای بارزانی مخالف هستند.

سفیر ایران در ارمنستان پیشنهاد انعقاد پیمان خواهرخواندگی استان البرز و استان گودای ارمنستان مطرح کرد. سجاد کاظمی در جلسه شورای گفت و گو دولت و بخش خصوصی در استانداری البرز برگزار شد، به شباهت‌های آب و هوایی البرز و ارمنستان اشاره کرد و اعلام کرد: با توجه به این شباهت امکان امضای پیمان خواهرخواندگی بین البرز و استان گودای وجود دارد.

«حمید بقایی» با همراهی «علی‌اکبر جوانفکر» در دادگاه کارکنان دولت حضور یافت و اولین جلسه رسیدگی به اتهامات حمید بقایی در شعبه ۱۰۵۷ دادگاه ویژه کارکنان دولت مستقر در ساختمان شماره ۲ قوه قضاییه برگزار شد. معاون رییس جمهور در دولت دهم در جمع خبرنگاران پیش از ورود به دادگاه ویژه کارکنان دولت، با بیان اینکه دادگاه، غیرعلنی برگزار می‌شود، گفت کهدر این پرونده همه چیز وجود دارد. وی پس از خروج از دادگاه از پایان جلسه رسیدگی امروز ( سه‌شنبه) - ۲۵ مهر ماه - خبر داد و گفت: جلسه بعدی سی‌ام مهرماهبرگزار خواهد شد. بقایی همچنین گفت: قاضی دادگاه با توجه به غیرعلنی بودن جلسه، تاکید بسیار کرد که مفاد جلسه در خارج از دادگاه مطرح نشود. از بیان آنچه در جلسه مطرح شد به دلیل تاکید قاضی معذور هستم. ویبا بیان اینکه کیفرخواست قرائت شد اما دادگاه وارد مباحث محتوایی نشد، افزود:امیدوارم جلسه بعدی علنی باشد.حسینی وکیل مدافع حمید بقایی نیز افزود: از نظر ما کیفرخواست دارای ایرادات شکلی بود و روند رسیدگی دادسرا از نظر ما ایراداتی داشت که آنها را مطرح کردیم و دادگاه ایرادات را پذیرفت.

وکیل‌مدافع سعید کیانی رضازاده رییس سابق بانک صادرات شعبه گروه فولاد ملی اهواز - متهم ردیف چهارم پرونده موسوم به فساد سه هزار میلیاردی - گفت که موکلش درخواست عفو داده است.رسول رازی درباره آخرین وضعیت متهم ردیف چهارم پرونده فساد ۳ هزار میلیاردی گفت: به موکلم و متهمان ردیف دوم و سوم این پرونده گفته شده که می‌توانید درخواست عفو دهید، بر همین اساس موکلم درخواست عفو داده است، البته هنوز جوابی نیامده است.

وکیل مدافع علی مطهری از ابلاغ رای پرونده آمران حمله به «علی مطهری»در شیراز خبر داد. مصطفی ترک‌همدانی گفت: به موجب آیین دادرسی جرایم نیروهای مسلح انتشار احکام دادگاه های نظامی ممنوع است و با پرهیز از انتشار دادنامه صرفا  به ابلاغ دادنامه و اینکه این رای به لحاظ انشایی و استناد به حقوق کیفری ارزش بالایی دارد اشاره می کنم. ضمن اینکه قاضی محترم دادگاه نظامی آقای صفری در چند  فراز از دادنامه از سخنان و دستورات مقام معظم رهبری نیز بهره برده و رای لازم را صادر کرده اند.

سخنگوی ستاد مرکزی اربعین از اعلام ۳ شرکت مجاز اخذ ویزای اربعین  خبر داد و گفت: صرفاً ۲۴۳۰ دفتر زیارتی رسمی و تنها ۳ شرکت، مجاز به دریافت مدارک زائرین اربعین جهت اخذ ویزا هستند. شهریار حیدری افزود: صرفاً ۲۴۳۰ دفتر زیارتی رسمی که اطلاعات آنها در سامانه اینترنتی سازمان حج و زیارت منتشر شده است و همچنین ۳ شرکت؛ طلوع زرین، روز به روز گشت، و بهشت ریحانه ایرانیان مجاز به دریافت مدارک زائرین جهت اخذ ویزای اربعین هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha