• پنجشنبه / ۲۷ مهر ۱۳۹۶ / ۱۳:۵۵
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 96072715538
  • منبع : نمایندگی فارس

رئیس اتاق بازرگانی شیراز:

تولید استاندارد باسیستم غیراستاندارد ممکن نیست

تولید استاندارد باسیستم غیراستاندارد ممکن نیست

ایسنا/فارس رئیس اتاق بازرگانی شیراز تأکید دارد که تولید کالاها و خدمات استاندارد در جامعه‌ای که سیستم‌های آن غیراستاندارد عمل می‌کنند، ممکن نیست.

به گزارش ایسنا، «جمال رازقی» امروز(پنج‌شنبه 27 مهر) در مراسم گرامی‌داشت روز استاندارد و تجلیل از واحدهای نمونه استاندارد فارس، گفت: مهم‌ترین عاملی که مانع تولید کالای استاندارد را غیرممکن می‌کند، بحران قیمت تمام شده است.

او با بیان این‌که پاشنه آشیل اقتصاد، تولید و پاشنه آشیل تولید قیمت تمام شده است، گفت: امروز تولیدکننده ایران مجبور است کالای استاندارد را با سیستم بانکی غیراستاندارد، نظام مالیاتی غیراستاندارد، نظام ارزی غیراستاندارد و نظام اداری غیراستاندارد و روابط خارجی غیراستاندارد، تولید کنند.

رازقی این مسائل را عاملی موثر بر ایجاد بحران قیمت تمام شده برای تولیدکننده دانست و گفت: مشکل اقتصاد و تولید برطرف نمی‌شود مگر آن‌که از دادن وعده رفاه به مردم خودداری کنیم، اقتصاد ما نیازمند یک جراحی سنگین است و جراحی درد دارد، مردم باید ریاضت اقتصادی را تحمل کنند بنابراین به مردم وعده ریاضت اقتصادی بدهیم.

او با تصریح این‌که بیش از 8700 بانک و موسسه بانکی و اقتصادی کشور را شخم‌ زده‌اند، گفت: حجم نقدینگی بانکی در ایران به حدود 1 میلیون و 300 هزار میلیارد تومان رسیده و 85 درصد از این نقدینگی سپرده‌های بلندمدت است که اگر نرخ سود آن را حداقل 15 درصد در نظر بگیریم سالانه 230 هزار میلیارد تومان توسط بانک‌ها باید سود به سپرده‌گذاران پرداخت شود.

رازقی خاطرنشان کرد: آیا در اقتصاد کشور چه میزان پول تولید می‌شود که 230 هزار میلیارد تومان آن بابت سود سپرده از سوی بانک‌ها به سپرده‌گذار پرداخت شود؟

این فعال اقتصادی معتقد است که سیستم بانکی برای تأمین این میزان سود، خون تولیدکننده را در شیشه کرده و باعث بحران قیمت تمام شده می‌شود.

او با اشاره به سیستم اداری ایران گفت: بالغ بر 4 میلیون و 500 هزار کارمند دولتی داریم که دولت را با بدنه‌ای سنگین و تنبل و بوروکراسی شدید مواجه کرده‌اند، این موضوع قیمت تمام شده را به شدت افزایش داده است، کاش می‌شد کارمندان اضافه را به خانه فرستاد و ماهیانه حقوق آنان را داد، این‌گونه هم بدنه دولت سبک می‌شد و هم مشکل کمتری وجود داشت.

رازقی همچنین گفت: امروز 85 درصد مالیات از تولیدکننده دریافت می‌شود، تولیدکننده‌ای که در بحران قرار دارد، همه هم این را قبول دارند که تولید وضعیتی بحرانی دارد و پاشنه‌ آشیل اقتصاد و پایداری کشور هم محسوب می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی شیراز با بیان این‌که نباید انتظار داشت که استاندارد در این شرایط معجزه کند، گفت: البته آن گروه از تولیدکنندگانی که در این شرایط و با این همه بی‌نظمی استاندارد گرفته و نظمی ایجاد کرده‌اند، باید قدردانی و تجلیل کرد.

در این مراسم از تولیدکنندگان نمونه استاندارد فارس تجلیل شد.

انتهای پیام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha