• یکشنبه / ۳۰ مهر ۱۳۹۶ / ۱۲:۱۳
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 96073017044
  • منبع : نمایندگی سمنان

نویسنده کتاب بازپیرایی نقوش تزئینی ابنیه تاریخی سمنان مطرح کرد:

"بازپیرایی" تلفیق علم و هنر برای حفظ و احیای ابنیه تاریخی

"بازپیرایی" تلفیق علم و هنر برای حفظ و احیای ابنیه تاریخی

ایسنا/سمنان کارشناس گرافیک و یکی از دو نویسنده کتاب بازپیرایی نقوش تزئینی ابنیه تاریخی استان سمنان گفت: بازپیرایی، تلفیقی از علم گرافیک و مستندنگاری و هنر برای حفظ و احیاء ابنیه تاریخی محسوب می‌شود و کاربرد زیادی پیدا کرده است.

بهناز لاهوتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا درخصوص اهمیت نقوش کهن و مستند نگاری این نقوش اظهار کرد: تاکنون در استان کمتر و یا اصلا مستند نگاری انجام نشده است، در این مجموعه سعی شده نقوش تزئینی و گرافیکی آماده شود تا ماده خامی باشد برای پژوهشگران، هنرمندان و علاقمندان تا با استفاده از این المان‌ها و موتیف‌ها بتوانند ضمن زنده نگهداشتن هنر فاخر این مرز و بوم، طراحان گرافیک نیز در طراحی های مدرن از آن بهره ببرند.

وی ادامه داد: بازپیرایی در این حوزه به معنای بازسازی نقوش کاشیکاری، نقاشی و گچبری (با توجه به وفاداری به تزئینات موجود ) است.

وی ادامه داد: این مجموعه در قالب سه کتاب مجزا تدوین شده است، در کتاب اول بناهای تزئین دار شهرستان سمنان، در کتاب دوم بناهای تزئین دار شهرستان های شاهرود و میامی و در کتاب سوم بناهای تزئین دار شهرستان‌های دامغان و مهدیشهر به عنوان مرجع نقوش و طرح ها بهره برده شده است.

لاهوتی تأکید کرد: روش کار همه به این روال است که در ابتدا به صورت مختصر بنای مورد نظر معرفی و سپس نقوش آن به تصویر درآمده است، تصاویر نقوش این مجموعه حاصل تلاش گردآورنده است که برای اولین بار در این حجم ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه با تألیف این مجموعه اهداف خاصی را دنبال کردیم افزود: مستندنگاری نقوش ابنیه و معماری استان سمنان، آماده سازی طرح‌های خطی و گرافیکی تزئینات بناهای تاریخی جهت اعتلاء، بهره گیری و شناساندن فرهنگ و هنر این دیار، آماده سازی ماده حام نقوش تزئینی معماری استان، مقایسه نقوش در شیوه‌های مختلف معماری و سیرتکامل نقش‌ها در طول تاریخ، شناساندن نقوش تزئینی و کاشی کاری استان سمنان در سده‌ها و دوره‌های مختلف در مقایسه با ماکان‌های تاریخی دیگر و استفاده از این طرح ها و نقش ها در معماری مدرن و طراحی داخلی و همسویی معماری مدرن با معماری فاخر این دیار کهن از جمله اهداف انتشار این کتاب است.

این کارشناس گرافیک یادآور شد: یکی از نکات مهم در بازپیرایی این نقش‌ها، وفاداری به بازمانده نقش ابنیه است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha